Změnila pandemie spotřebitelské chování lidí?

Pandemie nového koronaviru mění spotřebitelské chování a mohla by způsobit trvalé strukturální změny v prodeji spotřebního zboží a v maloobchodu vůbec. Vyplývá to z průzkumu globální poradenské společnosti Accenture, který proběhl v dubnu. Tedy v době, kdy již v mnoha zemích fungovala karanténní opatření. A kdy už spotřebitelé začali měnit své nákupní priority.
Pandemie nového koronaviru mění spotřebitelské chování. Foto: Depositphotos.com

Trendy jsou podle průzkumu zřejmé – lidé nakupují především zboží osobní spotřeby, jako jsou potraviny, hygienické a čisticí prostředky, klesají prodeje módního zboží, kosmetiky nebo spotřební elektroniky. Ještě důležitější je však zjištění, že mnoho změn ve spotřebitelském chování pravděpodobně přetrvá dlouho po pandemii.

„Rozsah změn zjištěných v našich šetřeních jasně naznačuje, že se jde o dlouhodobý posun,“ konstatoval Oliver Wright, generální ředitel a vedoucí sekce spotřebního trhu společnosti Accenture. „I když tyto trendy sledujeme už nějakou dobu, překvapivé je měřítko a tempo – komprimace do několika týdnů změn, které by pravděpodobně trvaly roky.“

Podle Wrighta se očekává, že nové spotřebitelské chování a trendy přežijí pandemii, jejich dopad přesáhne 18 měsíců, a pravděpodobně se budou projevovat po většinu tohoto desetiletí.

Pandemie urychluje přijímání digitalizace

Není překvapivé, že více lidí nakupuje potraviny on-line. Jak průzkum ukázal, pětina z těch, kteří provedli poslední nákup potravin on-line, takto nakupovala poprvé. U starších respondentů to byl dokonce jeden ze tří. V současné době probíhá on-line 32 % nákupů všech produktů a služeb a očekává se, že se tento podíl v budoucnu zvýší na 37 %.

PSALI JSME:
Jak Češi utrácejí v době karantény

„Potraviny byly donedávna jednou z oblastí, kde se mnoho lidí zdráhalo nakupovat on-line, ale covid-19 to rychle změnil. Průzkumy ukazují, že okolnosti přiměly i konzervativní zákazníky překonat zábrany a využít služeb on-line nákupů a digitálních technologií. To je velký krok dopředu a je pravděpodobné, že se tento trend bude do budoucna nadále rozvíjet,“ uvedl Martin Šrůma z české pobočky Accenture.

Nárůst on-line nákupů

Česká pobočka CBRE Group, světový lídr v oblasti realitních služeb a investic, představila v minulých dnech výsledky svého „průzkumu“, tedy přesněji marketingového šetření na 500 respondentech (z toho 80 % bylo žen – pozn. red.). To v květnu proběhlo v deseti obchodních centrech a 12 retailových parcích, které společnost v tuzemsku spravuje.

Z šetření vyšlo najevo, že 31 % zákazníků začalo během karantény využívat e-shopy vůbec poprvé a jejich zkušenost byla natolik pozitivní, že v on-line nakupovaná chtějí pokračovat i nadále.

Největší nárůst objednávek v on-line prostředí patří podle Kláry Bejblové, vedoucí výzkumu retailového sektoru v CBRE, potravinám a nápojům. „I když se značná část zákazníků vrátí s koncem karantény zpět do kamenných prodejen, podíl nakupování přes internet se trvale zvýší. Nakupovat potraviny on-line plánuje v budoucnu každý čtvrtý zákazník,“ uvedla k výsledkům marketingového šetření.

PSALI JSME:
Karty na stůl – karanténa zásadně ovlivnila spotřebu českých domácností

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Koronavirus Čechům citelně srazí cenu elektřiny

Cena elektřiny se na pražské burze letos citelně propadla. Tento pokles už se začíná projevovat v ceně pro konečné spotřebitele z řad tuzemských domácností. Elektřinu totiž razantně zlevní přímo ČEZ, tedy hlavní …

Češi se připravují na druhou vlnu, skupují notebooky

Obchody s elektronikou hlásí citelně zvýšení zájem Čechů o nákup notebooků, podobných zařízení či příslušenství typu webkamer nebo mikrofonů. Tuto nákupní horečku nyní stupňuje obava ze závažného průběhu druhé vlny …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Trh práce: O výši mzdy rozhodují opět zaměstnavatelé

Průzkum
Po dlouhém období konjunktury dochází k zastavení růstu mezd. Výši finančního ohodnocení stejně jako případných benefitů navíc již nediktují zaměstnanci, ale rozhodují o nich opět zaměstnavatelé. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu personální agentury Grafton Recruitment, který mapuje aktuální finanční ohodnocení stovek pracovních pozic v devíti oborech a třinácti regionech České republiky.
Rolovat nahoru