Změnila pandemie spotřebitelské chování lidí?

Pandemie nového koronaviru mění spotřebitelské chování a mohla by způsobit trvalé strukturální změny v prodeji spotřebního zboží a v maloobchodu vůbec. Vyplývá to z průzkumu globální poradenské společnosti Accenture, který proběhl v dubnu. Tedy v době, kdy již v mnoha zemích fungovala karanténní opatření. A kdy už spotřebitelé začali měnit své nákupní priority.
Pandemie nového koronaviru mění spotřebitelské chování. Foto: Depositphotos.com

Trendy jsou podle průzkumu zřejmé – lidé nakupují především zboží osobní spotřeby, jako jsou potraviny, hygienické a čisticí prostředky, klesají prodeje módního zboží, kosmetiky nebo spotřební elektroniky. Ještě důležitější je však zjištění, že mnoho změn ve spotřebitelském chování pravděpodobně přetrvá dlouho po pandemii.

„Rozsah změn zjištěných v našich šetřeních jasně naznačuje, že se jde o dlouhodobý posun,“ konstatoval Oliver Wright, generální ředitel a vedoucí sekce spotřebního trhu společnosti Accenture. „I když tyto trendy sledujeme už nějakou dobu, překvapivé je měřítko a tempo – komprimace do několika týdnů změn, které by pravděpodobně trvaly roky.“

Podle Wrighta se očekává, že nové spotřebitelské chování a trendy přežijí pandemii, jejich dopad přesáhne 18 měsíců, a pravděpodobně se budou projevovat po většinu tohoto desetiletí.

Pandemie urychluje přijímání digitalizace

Není překvapivé, že více lidí nakupuje potraviny on-line. Jak průzkum ukázal, pětina z těch, kteří provedli poslední nákup potravin on-line, takto nakupovala poprvé. U starších respondentů to byl dokonce jeden ze tří. V současné době probíhá on-line 32 % nákupů všech produktů a služeb a očekává se, že se tento podíl v budoucnu zvýší na 37 %.

PSALI JSME:
Jak Češi utrácejí v době karantény

„Potraviny byly donedávna jednou z oblastí, kde se mnoho lidí zdráhalo nakupovat on-line, ale covid-19 to rychle změnil. Průzkumy ukazují, že okolnosti přiměly i konzervativní zákazníky překonat zábrany a využít služeb on-line nákupů a digitálních technologií. To je velký krok dopředu a je pravděpodobné, že se tento trend bude do budoucna nadále rozvíjet,“ uvedl Martin Šrůma z české pobočky Accenture.

Nárůst on-line nákupů

Česká pobočka CBRE Group, světový lídr v oblasti realitních služeb a investic, představila v minulých dnech výsledky svého „průzkumu“, tedy přesněji marketingového šetření na 500 respondentech (z toho 80 % bylo žen – pozn. red.). To v květnu proběhlo v deseti obchodních centrech a 12 retailových parcích, které společnost v tuzemsku spravuje.

Z šetření vyšlo najevo, že 31 % zákazníků začalo během karantény využívat e-shopy vůbec poprvé a jejich zkušenost byla natolik pozitivní, že v on-line nakupovaná chtějí pokračovat i nadále.

Největší nárůst objednávek v on-line prostředí patří podle Kláry Bejblové, vedoucí výzkumu retailového sektoru v CBRE, potravinám a nápojům. „I když se značná část zákazníků vrátí s koncem karantény zpět do kamenných prodejen, podíl nakupování přes internet se trvale zvýší. Nakupovat potraviny on-line plánuje v budoucnu každý čtvrtý zákazník,“ uvedla k výsledkům marketingového šetření.

PSALI JSME:
Karty na stůl – karanténa zásadně ovlivnila spotřebu českých domácností

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kyberzločinec se natahoval pro 13 milionů korun, ale neuspěl

Průzkum
Více než polovina Čechů a Češek se dostala do situace, kdy se někdo snažil ukrást peníze z jejich účtu nebo platební karty. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího průzkumu, který Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla technologická a platební společnost Mastercard. Podle České bankovní asociace (ČBA) je nejvyšší zachráněná částka u jednoho klienta 13 milionů korun.