
Kupní smlouva uzavřená 5. 1. 2023 mezi prodávajícím a kupujícím se řídila ještě starou legislativou, zatímco tato smlouva uzavřená o den později již podléhá novelizovanému znění zákona na ochranu spotřebitele a občanského zákoníku.
1. Spotřebitel musí před uzavřením smlouvy na tzv. on-line tržišti vědět, jaké povinnosti má vůči němu jeho provozovatel.
2. Prodávající musí uvést, jak zajišťuje, že recenze na zboží či služby pochází od skutečných zákazníků či spotřebitelů.
3. Prodávající je povinen současně s informací o slevě oznámit též údaj o nejnižší ceně, za kterou výrobek prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Povinnost neplatí u zboží podléhající rychlé zkáze, tedy zejména u čerstvých potravin.
4. Při nakupování v e-shopech si musí být spotřebitel vědom toho, že se zavazuje k zaplacení. Pokud tak prodávající činí prostřednictvím tlačítka nebo podobného prvku, musí na něm být uvedena jednoznačná informace o tom, že spotřebiteli tímto krokem vzniká povinnost platby.
5. Prodlužuje se lhůta pro odstoupení od smlouvy uzavřené během organizovaných prodejních akcí či při podomním prodeji ze 14 dnů na 30 dnů.
Rok jde vada za prodávajícím
V platnosti sice zůstává dvouletá lhůta pro reklamaci, ale nově bude možné v této době reklamovat pouze takové vady, které byly na věci již při koupi. Spotřebitel tedy při reklamaci musí prokázat, že zboží bylo vadné již při převzetí. Pokud by vada vznikla později, není kryta zákonnou odpovědností prodávajícího.
To by však znamenalo značné znevýhodnění kupujících, protože zpětné prokazování např. skryté vady by bylo velice složité. Z tohoto důvodu je tato novinka kompenzována prodloužením tzv. zákonné domněnky existence vady při převzetí z dosavadních šesti měsíců na celý kalendářní rok.
Což znamená, že po 12 měsíců se při reklamaci naopak předpokládá, že zboží bylo vadné už při prodeji, a je naopak na prodejci, aby dokázal opak.
Odstoupení od smlouvy
Zákazníci se však mohou setkat i s podmínkami reklamace, které stanoví samotný prodejce (záruka za jakost, pozn. aut.).
Ty musejí splňovat nejen povinné lhůty vyplývající z legislativy, ale často vypadají mnohem velkoryseji. Jsou zmíněny na záručním listu, faktuře nebo kupní smlouvě a mohou být i zpoplatněny jako výsledek dohody obou stran, nikoli požadavek zákona.
Nově je stanovena lhůta až 90 dní pro odstoupení od smlouvy, pokud byl spotřebitel vystaven některé z nekalých praktik, které jsou definovány spotřebitelským zákonem. Případně může zákazník požadovat přiměřené odškodnění v rozsahu odpovídajícím povaze a závažnosti nekalé obchodní praktiky. Obchodníkovi hrozí za tento přestupek až pětimilionová pokuta.
Novela proti vykukům
Na druhou stranu novela ztěžuje účelové odstupování od smlouvy zákazníkem, který zboží využil např. na dovolené (sportovní vybavení, elektronika) a pak se je snažil vrátit. Dosud mu to prošlo obvykle „bezbolestně“, pokud zakoupené zboží využíval pouze k účelu, k němuž je určeno.
Nově zákazník odpovídá (hradí) snížení hodnoty zboží jeho běžným používáním, nikoli pouhým testováním jeho funkčnosti a vlastností.
Jak posoudit, co a u jakého zboží lze označit za pouhé testování a kdy už jde o běžné užívání? Novela spotřebitelům přikazuje, aby si zboží vyzkoušeli pouze v takovém rozsahu, v jakém by si ho mohli vyzkoušet v kamenné prodejně.
Prodávající musí aktualizovat
Prodávající nově odpovídají za to, že zakoupená věc bude splňovat nejen ujednané, ale i obvyklé vlastnosti, které může spotřebitel očekávat. Rovněž musí být koupené zboží vhodné k účelu, k němuž se obvykle používá. Ani laikovi by se tedy už nemělo stávat, že si pořídí věc nejen nefunkční, ale dokonce zastaralou. Případně musí s již překonanými vlastnostmi zboží výslovně souhlasit.
Podle novely musí prodávající aktualizovat software jím prodané elektroniky po dobu dvou let, tedy celé reklamační období. Vychází se z toho, že zákazník má nejméně po tuto dobu nárok na bezchybný provoz zakoupené věci.
Návody už nejen písemné
A další novinky týkající se nákupu a reklamace zboží? Návody k použití už nemusejí být předkládány písemně, ale lze je nabídnout i vizuálně. Nikoli však pouhým odkazem ke stažením a nadále musejí být uvedeny v jazyce místa prodeje. U splátkového prodeje nemusíte po dobu reklamace platit splátky za zboží, pokud vám tuto finanční službu poskytl prodejce (nikoli tedy finanční instituce).
K uzavření kupní smlouvy je nutné písemné potvrzení ze strany spotřebitele. Stačí i SMS, slovní souhlas po telefonu však nikoli. Prodávající musí uvést čas dodání zboží či poskytnutí služby s termínem nejdéle do 30 dní. Prodlení je důvodem odstoupení od smlouvy.
Ilustrační foto: Depositphotos.com