Na druhou stranu jsou kupující často přesvědčeni, že za reklamovaný dárek dostanou automaticky zpátky peníze. Není to pravda, protože na navrácení celé kupní ceny vzniká nárok až po vyčerpání dalších možností, jak se s prodávajícím domluvit na nápravě.
1. Záruční lhůta je u zboží s kratší životností jeden rok, u většiny zboží dva roky a u vad na nemovitém majetku pět let.
2. Reklamaci je nutné podat bezprostředně po zjištění závady. Šest měsíců po dodání zboží nese důkazní břemeno prodejce, pak už kupující.
3. U prodejce můžete požadovat postupně: Bezplatnou opravu nebo výměnu výrobku v přiměřené lhůtě, výměnu zboží, vrácení peněz. Nebo vrácení přiměřené části ceny.
Dva druhy záruky
V případě reklamace vadného zboží se rozlišují dva druhy záruky – komerční a právní.
Komerční je nabízena často jako bonus při prodeji dražšího zboží, může být i zpoplatněna a prodloužená až na 5 let. Jde v podstatě o dobrovolné nastavení právní záruky, na kterou má kupující nárok ze zákona.
Právní záruka je až dvouletá (u zboží s kratší životností roční), na vady na nemovitém majetku až pět let.
Za její realizaci je vždy odpovědný prodejce, a to i v případě internetového obchodu nebo často udílené rady, že se kupující má obrátit na autorizovaný servis.
S požadavkem neváhat
Kupující má za povinnost nahlásit vadu bezprostředně, tedy co nejdříve po jejím zjištění, což je ostatně i v jeho zájmu. Během prvních šesti měsíců po dodání zboží totiž musí prokázat prodejce, že v okamžiku předání u výrobku žádná vada neexistovala.
Po uplynutí této lhůty musí naopak zákazník doložit, že vada existovala již v okamžiku předání zboží, což může být dost obtížné.
Nejdříve oprava
A jak probíhá samotné uplatňování právní záruky? Musíte se prokázat účtenkou (stačí kopie), případně záručním listem. Tyto základní doklady je bezpodmínečně nutné si schovat. V reklamačním formuláři sice budete vyplňovat, jakému způsobu nápravy dáváte přednost, podle zákona má však každý, kdo reklamuje vadné zboží, v první řadě nárok na bezplatnou opravu.
Ta by podle české judikatury měla být provedena tak, aby vada byla řádně a beze zbytku odstraněna a věc nebyla v důsledku vady nebo opravy nijak znehodnocena. Nenechte se tedy odbýt vysvětlením – lépe to nejde. Nekvalitně opravené zboží převzít nemusíte, ale požadujte kvalitnější opravu, přičemž prodejci dál plyne lhůta 30 dní, kterou mu na vyřízení záležitosti stanovuje zákon.
Peníze až nakonec
Bezplatná oprava či odstranění závad je však jen první možností, které nabízí zákon. Pokud není možné zboží opravit a jeho povaha to umožňuje (obě strany se na tom domluví), je další variantou výměna zboží.
Až v případě, že není možné zboží opravit ani vyměnit, přichází v úvahu třetí možnost, kterou je odstoupení od smlouvy a vrácení celé částky. Jako záložní varianta, kterou však můžete uplatnit už na samotném začátku, je vrácení přiměřené části ceny. K tomu je však nezbytná dohoda obou stran. Naproti tomu u e-shopů můžete odstoupit od kupní smlouvy kdykoli do 14 dní od převzetí zboží a bez udání důvodu.
Konec u soudu
Někdy skončí spor až u nezávislých odborníků, kteří jsou registrováni u ministerstva spravedlnosti a jejichž posudek je pro posouzení brán jako závazný. Vypracování posudku hradí zákazník. Pokud však odborný posudek tvrzení zákazníka potvrdí, musí mu obchodník tyto náklady proplatit.
Na opravený nebo vyměněný výrobek se vztahuje původní právní záruka, nezahajuje se tedy nová. Pokud se chcete záruční opravy domáhat soudně, promlčecí lhůta jsou tři roky od podání reklamace.