Dařilo se zejména zpracovatelskému průmyslu a v závěsu i tomu těžebnímu. Slabší byly naproti tomu tentokrát výsledky energetiky. Automobilový průmysl, který poutá asi největší pozornost a současně vzbuzuje i obavy si meziměsíčně připsal necelých sedm procent, meziroční výkon byl však díky loňským příznivým výsledkům slabší.
Výroba aut stále zápolí s nedostatkem některých komodit z Asie, k nimž se aktuálně přidává i problém s dostupností součástek z východu, který se projeví už na březnových číslech.
Nové zakázky nám poskytují relativně povzbudivý obrázek, který je ovšem zkreslený vysokými cenami. V dobách, kdy ceny v průmyslu rostly jen symbolicky, to problém nebyl.
Nyní, když výrobci zdražují dvouciferným tempem, sedmiprocentní růst nových objednávek už tak impozantně nepůsobí. Totéž platí i u nových zakázek automobilek, které dokonce meziročně stagnují.
Tuzemský průmysl se ještě nedokázal pořádně oklepat z negativního nabídkového šoku v podobě rozpadu dodavatelských řetězců ani vysokých cen surovin a energií a už musí čelit problému způsobenému situací na východě.
Výhled průmyslu proto zůstává minimálně pro první polovinu letošního roku dál velmi nejistý.
Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)