
Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl oproti květnu o dva body na hodnotu 97,4, indikátor důvěry spotřebitelů se však mírně snížil o 0,6 bodu na hodnotu 101,0. Klesal tak již druhý měsíc v řadě, přitom od začátku roku jsme mohli čtyři měsíce sledovat jeho růst.
Pesimismus mezi spotřebiteli navíc převládá i v oblasti vyhlídek na následujících dvanáct měsíců. V Indexu důvěry spotřebitelů se v červnu opět výrazně navýšil podíl respondentů, kteří očekávají v příštích dvanácti měsících zhoršení celkové ekonomické situace v České republice. Navíc se meziměsíčně už podruhé v řadě zvýšily obavy domácností ze zvýšení nezaměstnanosti v následujících dvanácti měsících.
Do důvěry spotřebitelů se pak propisuje i růst spotřebitelských cen, na který jsou spotřebitelé velmi citliví. Ty v porovnání s loňským rokem vzrostly o 2,6 procenta. Meziměsíčně se sice celková úroveň spotřebitelských cen oproti dubnu nezměnila, v některých oblastech však došlo k nárůstům. V oddíle potravin a nealkoholických nápojů byly oproti dubnu dražší například brambory a máslo.
Navíc spotřebitelské ceny v květnu rostly také v oddíle stravování a ubytování. Stravovací služby své ceny navýšily o 0,4 procenta, ubytovací pak o 2,2 procenta. Očekávám, že především nyní v období letních dovolených, bude mít tento nárůst u spotřebitelů negativní odezvu.
Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)
Pesimismus je, že za drahé peníze koupím odpad.
Brambory druhý den plesnivé, rohlíky také (jsou uvnitř totiž nepropečené) a chleba taky druhý den začíná „kvést“. Cibule hnije od prostředka… jak je možné, že takovéhle produkty jsou vůbec na krámě a za nemalé peníze?
Nevím, kdo by takovéhle potraviny pak ještě jedl – a pak se všude křičí o plýtvání.
Jo, ale penězhi zákazníků!