Pětina lidí podle průzkumu stále chodí do banky jednou měsíčně, účty platí na pobočce každý desátý Čech

Přestože už lze většinu finančních služeb spravovat on-line, až pětina lidí stále preferuje vyřízení i těch nejběžnější úkonů osobně na kamenné pobočce své banky. To se týká jak zadávání plateb, tak pravidelné kontroly zůstatku na účtu. Vyplývá to z průzkumu Sberbank, který zkoumal platební zvyklosti Čechů a jejich vztah k online bankovnictví.
Účty platí na pobočce banky nebo na poště každý desátý Čech. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Podle průzkumu 86 % Čechů využívá k uvedeným úkonům internetové nebo mobilní bankovnictví, ale každý desátý respondent upřednostňuje získat informace o svém kontě off-line na pobočce nebo v bankomatu. Alespoň jednou měsíčně tak zavítá na pobočku pětina Čechů (19 %).

Necelá polovina lidí (47 %) tak kontroluje zůstatek na svém účtu primárně prostřednictvím internetového bankovnictví, 39 % lidí k tomu nejčastěji využívá mobilní aplikaci. Desetina lidí (10 %) tomu věnuje více času a pro informace si zajde na pobočku, nebo si vyjede stav účtu v nejbližším bankomatu. Jde především o ženy vyššího věku s nižším vzděláním.

Základní funkce internetového a mobilního bankovnictví si osvojuje stále více lidí. Z dat Sberbank vyplývá, že počet uživatelů roste v posledních měsících hlavně v řadách konzervativnějších klientů. A potvrzuje to i srovnání s předloňským průzkumem společnosti SC&C pro Českou bankovní asociaci (ČBA). Podle něj asi pětina lidí v průzkumu deklarovala, že žádný elektronický přístup ke svému účtu nepoužívá, z toho 36 % tvořili lidé v důchodovém věku.

„Jako důvod, proč elektronické bankovnictví nepoužívají, uvedli zejména to, že jsou zvyklí chodit na pobočku (32 %). Část má obavu o bezpečnost (16 %) a zbytek buďto nemá vhodné zařízení (8 %), nebo má nějaké jiné důvody – například, že nedisponují přístupem k internetu, e-bankovnictví nepotřebují nebo ho ovládá někdo jiný za ně,“ uvedla specialistka ČBA pro oblast fintechu Helena Zavázalová.

Zatímco deset procent lidí stále chodí platit své účty na kamennou pobočku banky nebo na poštu, on-line zadává platby 85 % respondentů. „Aktuálně neočekáváme prudký nárůst on-line uživatelů,“ komentoval výsledky průzkumu Vlastimil Pospíšil, který ve Sberbank odpovídá za digitální prodeje a služby. Podle něj k výraznějším změnám dojde až s nástupem nové generace, která je na technologiích odchovaná.

Vedle základních funkcí, mohou lidé v on-line bankovnictví spravovat i své finanční produkty, například úvěry, pojištění a spořicí účty. Zatím toho podle nového průzkumu Sberbank využívají dvě třetiny respondentů (66 %), z toho necelá polovina lidí (46 %) prostřednictvím internetového bankovnictví a 20 % v mobilní aplikaci.

Pětina lidí ale řeší tyto věci výhradně na pobočce své banky. „Jsme si vědomi, že to (digitalizace – pozn. red.) ještě není cesta pro každého, proto jsme klientům k dispozici i na kamenných pobočkách,“ dodal Pospíšil.

Osobně na kamenné pobočce banky, a to ve třetině případů (32 %), si lidé nejčastěji sjednávají nové finanční produkty. Další téměř třetina lidí (29 %) si zřizuje nové produkty prostřednictvím internetového bankovnictví, přes mobilní aplikaci je to každý osmý (12 %). Nejčastěji si uživatelé internetového nebo mobilního bankovnictví sjednali on-line spořicí účty (46 %). Třetina jich si on-line sjednala různé druhy pojištění a více než pětina má zkušenost s uzavřením úvěru on-line.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena