
V mnoha případech nedonutí podvodníci „pouze“ převod peněz prostřednictvím bitcoinových bankomatů na jejich podvodné účty, ale dokonce si na jméno vytipované osoby vezmou nemalou půjčku. Banky přitom důrazně připomínají, že pokud mají jakékoliv podezření na napadení účtů svých klientů, nikdy po nich nechtějí, aby si své peníze z důvodu jejich ochrany vybírali a vkládali je nebo převáděli na jiné „bezpečné“ účty.
„Útočníci obvykle kontaktují klienta s tím, že jeho účet byl napaden, a pokud chce své peníze zachránit, musí s nimi spolupracovat. Často se přitom ohánějí i součinností s policií. Klienti ve strachu, že o své peníze přijdou, pak udělají, co po nich podvodníci žádají,” uvedl Petr Barák, předseda Komise České bankovní asociace pro finanční a bankovní bezpečnost.
V mnoha případech je pak lidí sami pustí do svého internetového bankovnictví prostřednictvím aplikace umožňující takzvaný vzdálený přístup do počítače, kterou si stáhnou na základě instrukcí podvodníků.
Bez úspor a s cizí půjčkou
V bankách se podle něho objevují také případy, kdy podvodníci volají vytipované osobě a ptají se jí, zda si ve své bance žádá o půjčku.
„Když jim klient sdělí, že o žádnou půjčku nežádá, podvodníci mu vysvětlí, že půjčka byla ale již schválena a peníze načerpané na jeho účet je třeba z důvodu jejich ochrany okamžitě vyzvednout v hotovosti a vrátit je na účet banky s pomocí nejbližšího bankomatu na kryptoměnu. Postižený klient tak nejenže přijde o své úspory, ale musí k tomu splácet i půjčku,“ upozornil Barák.
Česká bankovní asociace upozorňuje klienty bank, aby dbali zvýšené obezřetnosti a v žádném případě nesdělovali citlivá data po telefonu, ani emailem. Banky tyto údaje po svých klientech nikdy nechtějí. Pokud mají podezření na napadení účtu, preventivně ho zablokují samy, aby ochránily úspory svých klientů.
„Být opatrný není žádná ostuda. Proto, pokud si klient není jistý, zda mu volá jeho banka, je lepší hovor ukončit a kontaktovat oficiální telefonní linku banky,“ doporučil Petr Barák z bankovní asociace.
Kyberkriminality přibývá
Není to zdaleka jediný případ počítačové kriminality, které rok od roku přibývá. Od roku 2011 se počet odhalených kyberútoků různých druhů zvýšil podle policejních statistik více než pětinásobně. A jen za první tři měsíce letošního roku evidují kriminalisté nárůst incidentů spojených s krádeží dat a hesel či neoprávněným přístupem do sítě o neuvěřitelných 300 procent.
A případů se objevuje stále hodně. Například na podzim se po celém Kraji vysočina začaly objevovat fiktivní maily, které se snažily navodit v příjemcích dojem, že je rozesílají různé veřejné instituce a podnikatelské subjekty.
Ve skutečnosti je posílali podvodníci zneužívající existujících spedičních nebo zásilkových firem, které prostřednictvím mailu vyzývají adresáty k uhrazení různě vysokých finančních částek. Zdůvodňovali to tím, že jde o platby za údajně objednané, ale nevyzvednuté zásilky.
Falešné maily byly rozesílány také například jménem České pošty. V nich pak byly interaktivní odkazy, které po otevřené lákaly z uživatelů různé přihlašovací údaje a získat tak klientovy peníze.