Pohonné hmoty letí ke 40 korunám za litr. Úlevu může přinést Putin a íránská ropa

Analýza
Pohonné hmoty pokračují ve svém razantním zdražování. Benzín stojí průměrně 36,59 koruny za litr. Za poslední týden zdražil o 47 haléřů na litr, tedy o zhruba o 20 haléřů slabším tempem než o týden dříve, a je nejdražší od října 2014. Za naftu platí nyní řidiči v průměru dokonce o 64 haléřů více než před týdnem, a to 35,56 koruny za litr.
Cena ropy Brent se v tomto týdnu dostala poprvé od roku 2014 na úroveň 86,7 dolaru. Ilustrační foto: Pixabay.com

Nafta je nejdražší od listopadu 2014. Tempo jejího cenového nárůstu bylo však v uplynulém týdnu také zhruba o dvacet haléřů slabší než o týden dříve. Kulminaci v tempu zdražování tedy mají pohonné hmoty v aktuální fázi jejich cenového vývoje za sebou.

V příštím týdnu zdraží benzín o zhruba 30 haléřů na litr, nafta pak o přibližně 45 haléřů na litr. V polovině listopadu se tak benzín bude prodávat za více než 37 korun za litr a nafta za více než 36 korun za litr. Nafta zdražuje výrazněji než benzín, neboť na obrátkách nabírá topná sezóna a Evropa navíc prochází plynovou krizí. Topná nafta představuje poměrně blízkou náhražku právě plynu, takže s růstem jeho ceny stoupá poptávka po ní, což vyhání vzhůru i cenu ropy jako takové.

Včera se však objevily dvě zprávy, které signalizují, že by jak plyn v Evropě, tak ropa na světových trzích mohly citelně zlevnit. To by přineslo úlevu také českým řidičům a nárůst cen pohonných hmot by se zastavil pod úrovní 40 korun za litr.

Tou první je, že velkoobchodní cena plynu v Evropě se dle vývoje na nizozemském trhu, který je vodítkem zbytku kontinentu, ve čtvrtek propadla nejníže za poslední měsíc. A to na cenu 76,50 eura za megawatthodinu.

Děje se tak v reakci na včerejší pokyn ruského prezidenta Vladimira Putina, který ruskému plynárenskému podniku Gazprom zadal, aby se od 8. listopadu zaměřil na doplňování svých plynových zásobníků, jimiž disponuje v Evropě, například v Německu.

PSALI JSME:
Pohonné hmoty míří ke 40 korunám za litr. Důvodem je i plynová krize EU

To znamená, že Rusko má své vlastní zásobníky již naplněny natolik, že může dodávat více plynu do Evropy, což zmírňuje napětí na trhu s plynem v EU. Navíc se zvyšuje také přísun plynu do EU z Norska.

Na trhu s plynem v EU však stále přetrvává obava, že Rusko jej nebude dodávat dost, udeří-li letos tuhá zima. Proto i když cena plynu dnes v EU klesá na měsíční minimum, stále je na čtyřnásobku ceny obvyklé před pandemií.

Druhou zprávou je překvapivá informace, že Írán, čtvrtý největší producent ropy v rámci kartelu OPEC, by mohl s EU obnovit jednání ohledně jaderné dohody z roku 2015. Z ní zcela vycouvaly Spojené státy v roce 2018, za vlády administrativy prezidenta Donalda Trumpa, zatímco Teherán už předtím kritizoval Evropskou unii za to, že dohodě nedostává.

PSALI JSME:
Pohonné hmoty dále razantně zdražují, nafta stojí poprvé od roku 2014 přes 34 korun za litr

Obnovení jednání vede obchodníky s ropou k předpokladu, že USA by mohly zrušit či zmírnit své sankce vůči Íránu, takže by se íránská ropa vrátila na světový trh. K určitému oteplení vztahů dochází totiž také mezi Teheránem a Washingtonem.

Zlevnění plynu v EU a zároveň ropy na světových trzích, v důsledku obnovení íránských dodávek, by znamenalo silný tlak na zmírnění či nakonec dokonce i pokles cen benzínu či nafty u českých čerpacích stanic. Zatím je ale třeba počítat i s alternativou jejich růstu až ke 40 korunám za litr.

Benzín průměrně za 40 korun na litr byl v Česku k mání zatím pouze po krátkou dobu v roce 2012, a to v metropoli Praze. Tehdy byla průměrná mzda v ČR citelně nižší, auta obecně o něco méně úsporná a koruna coby měna disponovala vyšší kupní silou – kvůli inflačnímu znehodnocení, které od té doby nastalo.

PSALI JSME:
Ropa je nejdražší za osm let, pohonné hmoty zdražují

Abychom tedy mohli tuto zimu v ČR hovořit o objektivně nejdražších pohonných hmotách historie, musela by se cena jak benzínu, tak nafty dostat citelněji nad úroveň 40 korun na litr. Již nyní ale zdražování pohonných hmot, meziročně více než dvacetiprocentní, výrazně přispívá ke zrychlování celkové inflace. Ta tak bude koncem roku atakovat až sedmiprocentní úroveň.

Ropa zdražuje z několika důvodů. Prvním je popandemické ekonomické zotavování, jež zesiluje poptávku po palivech. Dalším pak energetická krize, jež v důsledku pandemie, ale také v důsledku upřednostňování obnovitelných zdrojů energie a útlumu fosilní energetiky, zuří zejména v Evropě.

V neposlední řadě je důvodem zdražování ropy i to, že Rusko, Saúdská Arábie a další velcí tradiční těžaři ropy, kteří po pandemii látají díry svých státních rozpočtů, záměrně neuvolňují těžbu ropy tolik, jak by mohli. Protože ropa na světový trh tedy neproudí v takovém objemu, aby při stávající ceně uspokojila veškerou poptávku, její cena znatelně roste.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Babišovu továrnu na močovinu drtí drahý plyn, dopravci varují před ekonomickým kolapsem

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Můžete na místě pro invalidy parkovat alespoň tři minuty?

Poradna
Můžete svoje auto zaparkovat na místo, které je vyhrazeno jinému vozidlu, resp. jeho řidiči? A jak je to s místem pro invalidy? Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích může i jiné vozidlo, než pro jaké je parkovací místo vyhrazeno, na tomto místě zaparkovat na dobu nejvýše tři minuty. Nesmí však omezit řidiče vozidla, pro nějž je parkoviště vyhrazeno, a ohrozit ani omezit ostatní řidiče.