
Pokud hovořím z této pozice, mohu všechny ujistit, že moje očekávání a předsevzetí jsou pořád stejná. Já osobně si přeji, abychom nabízeli našim pojištěncům, lékařům a ostatním zdravotníkům kvalitní služby tak, aby pojišťovna plnila účel, pro který byla před více než třiceti lety zřízena.
No právě. Sem tam se objevují v médiích informace o dvou pojišťovnách, které mají finanční problémy. Jednou z nich má být Vojenská zdravotní pojišťovna (VoZP).
V posledních dvou třech letech jsem ve všech mediálních vystoupeních upozorňoval na rizika, která nám hrozí v případě pokračovaní politiky, kdy systém vydává na péči mnohem více peněz, než kolik získává od plátců.
Tato praxe trvá posledních přibližně pět let a s důsledky se potýkají dnes všechny zdravotní pojišťovny. Nechci hovořit za ostatní, ale plány na letošní rok jsou u všech zdravotních pojišťoven deficitní, v součtu za všechny horší než v předchozím roce, takže problém, který zmiňujete se netýká zdaleka jenom nás.
Proč je ale zmiňována právě Vojenská zdravotní pojišťovna?
To nevím, ani po tom nepátrám. Ještě donedávna jsme měli nejvyšší úhrady za jednoho pojištěnce, tedy byli jsme vůči poskytovatelům nejštědřejší. Nyní musíme být více hospodární a dále zvýšit kontrolní činnost vykázané zdravotní péče.
Přijali jsme řadu interních úsporných opatření, uzavřeli dohody s největšími poskytovateli lůžkové péče o mírném prodloužení splatnosti tak, abychom drželi standard služeb na požadované kvalitě. Snažíme se o dohodu s těmito poskytovateli, aby žádná opatření neměla přímý dopad na pojištěnce.
Můžete být konkrétní?
Na poli služeb pro pojištěnce se nám docela daří. Vojenská pojišťovna získala významné mezinárodní ocenění na poli digitalizace služeb státní správy IDC Digital Future Awards Czech Republic, kdy porota ocenila projekt datového propojení Vojenské zdravotní pojišťovny s Českou správou sociálního zabezpečení.
Laicky řečeno jde o výměnu dat, abychom sejmuli z našich pojištěnců řadu oznamovacích povinností. Tedy nemusejí obíhat státní úřady a zdravotní pojišťovny. Data si vyměníme mezi sebou. Projekt se dá dále rozvíjet například i na poli daňových přiznání pro OSVČ a dalších oblastech.
Některé zdravotní pojišťovny náš projekt implementovaly a je reálná naděje, že bude k dispozici velké části populace České republiky. Jednoznačně jde o jeden z pozitivních případů snižování byrokracie, kterou jsou naši pojištěnci zatíženi.
Řada zdravotních pojišťoven omezila pro letošek příspěvky ve svých preventivních programech. Zřejmě i s ohledem na nedostatek financí, kdy mají letos všechny zdravotní pojišťovny hospodařit se záporným saldem. Jaká opatření přijala Vojenská zdravotní pojišťovna?
My naopak oproti loňskému zdravotně pojistnému plánu navýšíme v roce 2025 fond prevence o 20 milionů korun na celkových 200 milionů. To nám kromě pokrytí očekávaného navýšení počtu žádostí o příspěvky, které se projevuje takřka každoročně, umožní mírně zvýšit i některé limity.
Například pro děti bude nadále možné čerpat 1 000 korun na pohybové aktivity, navíc nově 700 Kč na plavání. K tomu ještě 1 000 korun na tábory, školy v přírodě či sportovní soustředění. Zvyšujeme i příspěvek 500 Kč na sportovní lékařskou prohlídku. Zbytek příspěvků zachováváme v původní výši. Na své si přijdou i rodiče dětí.
Můžete uvést příklad?
Pro dospělé jsme navýšili příspěvek na plavání až na 700 korun, navíc mohou využít speciální program Zdravý pojištěnec, který se nám v prvním roce fungování osvědčil a do něhož napřesrok zařadíme další zájemce. Jde o bonusový příspěvek 1 000 Kč pro dospělé pojištěnce, kteří mají vykázané všechny preventivní prohlídky a doporučené screeningy (liší se s ohledem na věk a pohlaví).
Tento příspěvek je možné čerpat na širokou škálu produktů a služeb: Od optiky přes doplňky stravy, volně prodejné léky či pohyb až po lázně či wellness. Navíc máme program BeneFit klubu s širokou paletou slev a pobídek.
Pojištěnci si často stěžují, že zdravotní pojišťovny kladou při čerpání preventivních programů řadu omezujících podmínek…
V tomto ohledu jsme byli až do loňského roku, na rozdíl od ostatních pojišťoven, benevolentní a žádná omezení jsme neuplatňovali. V loňském roce jsme přistoupili k podmínce absolvování preventivní prohlídky jako podmínky čerpání příspěvku na dentální hygienu, letos navíc přibude k této podmínce i příspěvek na plavání u dospělých.
Je to logické. Prostředky na fond prevence nejsou bezedné, jsou omezené a hlavně, jde o prevenci! Tedy absolvování preventivních prohlídek, zvlášť u dospělých je žádoucí. I tak si myslím, že ve srovnání s ostatními jsou příspěvky u nás nejdostupnější.
Chystáte ještě nějaké další nové služby pro pojištěnce?
Spíše zdokonalení těch, které nabízíme. Jak jsem už zmínil, náš úspěch na poli digitalizace, snažíme se zdokonalovat a zkvalitňovat funkcionalitu a uživatelskou přívětivost našich on-line aplikací.
Jak Klientský portál, tak i aplikace Zdraví na klik budou rozšířeny a obohaceny o nové funkce umožňující našim klientům řešit jejich požadavky vůči pojišťovně z pohodlí jejich domova. Tento trend bude posilovat a my chceme být na něj připraveni.
Děkujeme za rozhovor.