Poláci první, Češi desátí. Jak Evropa snižuje mrtvé na silnicích

Analýza
Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu udělovala tradiční ocenění za výrazné zlepšení v bezpečnosti silničního provozu. Vítězem se poprvé v historii stalo Polsko. Česká republika skončila desátá, v celkovém počtu obětí ale patří republice až jednadvacáté místo.
Do letošního května zemřely na českých silnicích 173 osoby. Ilustrační foto: Policie ČR

Informaci zveřejnilo na svém webu brněnské Centrum dopravního výzkumu. Polsku se podařilo snížit úmrtnost na silnicích přepočtenou na milion obyvatel mezi lety 2012 až 2022 o 47 procent. Česká republika se s poklesem o 29 procent zařadila na desátou pozici, přičemž průměr Evropské unie činil 22 procent.

„V roce 2022 bylo v Česku v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 454 a těžce zraněno 1 734 osob. V případě usmrcených osob jde o historicky nejnižší počet,“ sdělil ředitel brněnského centra Jindřich Frič.

Organizace připomněla, že strategie BESIP, jejímž cílem je snížit o mezi rokem 2030 a průměrem let 2017 až 2019 počty usmrcených a těžce zraněných o polovinu, předpokládala v uplynulém roce maximálně 468 mrtvých a 2 007 těžce zraněných. Tyto cíle se tedy podařilo splnit.

Podle Jindřicha Friče dosáhly v roce 2022 celkové ekonomické ztráty z dopravních nehod bezmála 135 miliard korun, což představuje přibližně 2,2 procenta hrubého domácího produktu České republiky. Jde ale o předběžné odhady, finální data budou k dispozici až ve čtvrtém kvartále 2023.

PSALI JSME:
Co dělají pojišťovny pro to, aby se snížila úmrtnost na českých silnicích?

Kontrola rychlosti i alkoholu

Co se týče polského ocenění, mezinárodní skupina dopravně bezpečnostních expertů vyzvedla několik okolností, které této zemi pomohly k obsazení prvního místa. Patří mezi ně například čtyřletý program bezpečné silniční infrastruktury, každoroční nárůst kontrol alkoholu za volantem nebo rozšiřování sítě radarového měření.

„Za deset let Polsko výrazně zlepšilo bezpečnost silničního provozu a dalo příklad, jak brát tento problém vážně. Přijalo reálný závazek stanovit cíle, zlepšit infrastrukturu a posílit prosazování pravidel, což jsou všechny klíčové faktory tohoto významného snížení,“ uvedl výkonný ředitel Evropské rady pro bezpečnost dopravy Antonio Avenoso.

Pokud se porovná počet usmrcených při dopravních nehodách po přepočtu na milion obyvatel, nenachází se na prvním místě Polsko, ale Norsko, které mělo v loňském roce 21 obětí. Na druhém a třetím místě skončilo Švédsko (22 usmrcených) a Velká Británie (26 obětí na milion obyvatel).

Na opačném konci je Rumunsko (86 usmrcených) a Srbsko (83). Česko zaujímá s padesáti oběťmi na milion obyvatel celkově 21. místo, přičemž evropský průměr v uplynulém roce činil 46 usmrcených na milion obyvatel.

PSALI JSME:
Problémem českých silnic jsou rizikoví mladí řidiči

Méně mrtvých i těžce zraněných

Podle dosavadních policejních statistik má ale Česko našlápnuto k tomu, aby počet obětí při dopravních nehodách opět o něco klesl. Za prvních pět měsíců letošního roku bylo při dopravních nehodách usmrceno 173 lidí, což je o tři osoby méně než loni.

Pokud by tento průměr vydržel i v následujících měsících, znamenalo by to 415 usmrcených za celý rok, tedy o 39 méně než loni. To jsou ovšem jen teoretická čísla, realita může být značně odlišná.

Od ledna do května bylo při dopravních nehodách usmrceno 77 řidičů osobních automobilů, 33 chodců a 18 cyklistů. Následují motocyklisté, spolujezdci v osobním autě nebo šoféři nákladních vozidel.

Podle oficiálních policejních statistik zatím letos ubylo rovněž těžce zraněných. Bylo jich 563, což je o 64 osob méně než od ledna do května v uplynulém roce.

PSALI JSME:
Nepozorní chodci výrazně zvyšují riziko nehody

Zavřít reklamu ×
  1. České silnice jsou dlouhodobě přetíženy. Jediné řešení vidím ve skokovém zvýšení ceny paliv. Taková uhlíková daň na neekoligická fosilní paliva nebo jen daň z luxusu či pohodlnosti. A hned bude na důchody a na cestách ubude zbytečných aut(hlavně mladí co jezdí jen tak pro radost)…..

  2. Mlaďochy zplnoletnit až od 21 let a bude hned méně mrtvých, jenže by bylo zase méně kvalitních orgánů na transplantace…

Napsat komentář: Zručák Karel Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

V dílnách Škoda Motorsport vzniká unikátní vůz

V dílnách Škoda Motorsport právě vzniká unikátní vůz. Jako výsledek nekončícího technického vývoje na cestě k udržitelnosti se rodí koncept Enyaq RS Race. Nahlédněte za kulisy jeho vývoje. Nepůjde jen designovou …

Cyklisté při nehodách umírají, ale helmy nenosí

Cyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Při dopravních nehodách zemřelo v loňském roce 39 cyklistů, další stovky končí se zraněním. Jak vyplývá ze statistik zveřejněných Policií ČR, je to o …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Na vlastní oči: Jak fungují americké armádní „brýle“ nočního vidění

Reportáž
Vidět lépe než nepřítel a mít možnost vést plnohodnotné boje i v temné noci bylo snem všech vojevůdců v historii. Toto přání se dočkalo svého naplnění až ve 20. století. Dnes používají přístroje nočního vidění, takzvané noktovizory, všechny moderní armády včetně jednotek bojujících na Ukrajině. Jak fungují nejmodernější tipy „brýlí“ nočního vidění? A jsou skutečně tak zdatným pomocníkem? Reportér Finančních a …