Polovina Čechů se bojí, že svou nemovitost prodá pod cenou

Podle realitních odborníků roste počet lidí, kteří prodávají nebo plánují prodat svou nemovitost. Zvažování prodeje se ale často pojí s obavami, kvůli nimž mohou lidé toto rozhodnutí odkládat. Jak vyplývá z nového průzkumu realitní kanceláře Maxima Reality realizovaného s agenturou IPSOS, podle více než poloviny Čechů (53 %) na realitní trh brzy dolehne ekonomická krize a dojde k poklesu cen nemovitostí.
Podle průzkumu se Češi nejvíce obávají toho, že svůj byt nebo dům prodají pod cenou. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Podle průzkumu se Češi nejvíce obávají toho, že svůj byt nebo dům prodají pod cenou (45 %), nebo že zaplatí realitní kanceláři vysokou provizi (43 %) či složité byrokracie spojené s prodejem (31 %). Téměř polovina lidí (45 %) se bojí, že svůj byt či dům prodají pod tržní cenou.

„Pokud jsou lidé rozhodnutí nemovitost prodat, měli by to udělat dříve, než klesne její hodnota. Dopad krize na realitní trh očekáváme nejpozději začátkem roku,“ komentuje průzkum Vladimír Zuzák z Maxima Reality. Podle zkušeností této realitní kanceláře přibyla mezi nejčastější důvody urgentního prodeje nemovitosti, vedle rozvodového a dědického vyrovnání, také zhoršená finanční situace některých Čechů.

Vysoká provize realitní kanceláři nebo jinému zprostředkovateli prodeje je něco, čemu by se podle průzkumu ráda vyhnula 42 % respondentů. Mezi další možné důvody odkladu prodeje patří podle téměř třetiny lidí (31 %) složité byrokratické náležitosti spojené s prodejem, v nichž se často nevyznají, čtvrtina lidí (26 %) se obává, že by doplatila na svoji neznalost potřebných právních dokumentů.

Pro rychlý prodej je podstatná správná inzerce a prezentace nemovitosti. Podle sítě realitních kanceláří Century 21 je při prodeji bytu či domu je nejzásadnějším krokem správně nastavená cena nemovitosti. Pokud je nastavena příliš vysoko, nemovitost zůstává v nabídce dlouho a případné zlevnění pak může budit podezření. Příliš nízká cena naopak znamená finanční ztrátu pro prodávajícího.

„Lokalita je nejzásadnější faktor ceny nemovitosti. Doporučuji se zaměřit na v dnešní době méně atraktivní lokality, které mohou mít v budoucnu pozitivní vývoj. Tedy na ty, kde se chystá výstavba nové infrastruktury nebo občanské vybavenosti, případně rozsáhlá revitalizace,“ doporučuje makléř Jan Simper z realitní kanceláře Century 21 Real Tip.

Pro některé nemovitosti je podle něj atraktivní také změna dispozic. Zajímavou změnou dispozice může být změna z 2+1 na 3+kk. „Je ale nutné si vytipovat byt s velkou kuchyní, kde je taková úprava možná,“ dodává.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 3
Sdílet článek