
Koupit si letní dovolenou třeba tři čtvrtě roku dopředu, není pro mnohé české rodiny nic neobvyklého. Včasné nákupy si Češi oblíbili natolik, že 40 až 50 procent letních zájezdů se vyprodá v předprodejích. Nejžádanější hotely v nejoblíbenějších destinacích se tímto způsobem dokonce v některých případech vyprodají kompletně.
„V tuto chvíli už máme prodány tisíce zájezdů na léto 2020. Rekordní zájem o cestování z posledních let neopadá a počty prodaných zájezdů jsou vyšší než loni touto dobou. Během září, října a poloviny listopadu se prodalo přibližně o 20 % víc zájezdů než v minulém roce,“ řekl Jan Bezděk, mluvčí cestovní kanceláře Fischer. Dodal, že mezi top pět nejžádanějších zemí patří Řecko, Turecko, Španělsko, Tunisko a Egypt.
Dražší zájezdy i služby
Díky vyšším příjmům si dovolenkáři dopřávají rovněž čím dál dražší hotely i služby. Největší zájem je o zájezdy na sedm až deset dní. Češi si také stále více dopřávají čtyř a pětihvězdičkové hotely a stravovaní formou programů all inclusive. Podle posledních aktuálních dat Asociace cestovních kanceláří stál letošní letní zájezd v průměru 18 tisíc korun na osobu a týden. A další léto to bude nejspíš zase o něco více.
Velký zájem o zájezdy „na první chvíli“ registruje rovněž Exim Tours, jde dokonce o více než stoprocentní nárůst v kategorii first minute. „Klienti stále více využívají zvýhodněných cen a širší nabídky hotelů v rámci předprodejů. Pokračujícím trendem je nákup čtyř a pěti hvězdičkových hotelů s aquaparky, tobogány a dalším volnočasovým vyžitím v kombinaci s all inclusive programem,“ řekl Petr Kostka, obchodní ředitel Exim Tours.
Obdobnou zkušenost má rovněž cestovní kancelář Blue Style, která prodej zájezdů na příští letní sezonu spustila na konci září. „Vývoj několika posledních let jasně ukazuje, že First Minute nabídky se stále více dostávají do popředí zájmu českých turistů. V meziročním srovnání nám prodej zájezdů ve First Minute vzrostl téměř o čtvrtinu. Zároveň se navyšuje počet zájezdů, na které vyráží početnější rodiny, skupiny přátel s dětmi nebo prarodiče s vnoučaty,“ konstatoval nový provozní ředitel Blue Style Ondřej Rušikvas.
Zájem o pojištění
S tím, jak přibývá dovolených nakupovaných s dlouhým předstihem, zvyšuje se rovněž zájem o pojištění storna zájezdu. „Obecně platí, že čím dražší zájezd si lidé kupují, tím více současně objednávají pojištění storna,“ konstatoval Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
O pojištění se nejčastěji zajímají rodiny s dětmi. Často se totiž stává, že dítě onemocní a rodina tak na naplánovanou dovolenou nemůže odjet. Díky pojištění může klient dostat nazpátek už zaplacenou zálohu. V posledních letech přitom přibývá opravdu hodně drahých dovolených, jejich cena pro celou rodinu přesahuje i 300 tisíc korun. Takové případy pojišťovna, která zastupuje většinu velkých cestovních kanceláří, kalkuluje vždy individuálně.
„Když si klient zakoupí pojištění storna od ERV Evropské k zájezdu, který se má uskutečnit za dobu delší než pět měsíců, získá u některých velkých cestovních kanceláří zvýhodnění v podobě snížení spoluúčasti z 20 na 10 procent. Také platí, že desetiprocentní spoluúčast je vždy, když je klient hospitalizován,“ vysvětlil Divoký. Pokud si dovolenkář nepořídí storno současně se zájezdem, může si ho sjednat i následně, a to až do tří pracovních dní po uhrazení či objednání první cestovní služby.
Onemocnění i rozvod
Pojištění storna lze uplatnit na mnoho nahodilých událostí jako například onemocnění nebo úraz, zdravotní komplikace při těhotenství, nezaviněnou ztrátu zaměstnání nebo rozsáhlého poškození bydliště či konání opravné zkoušky ve škole. „Vztahuje se i na takové situace, kdy klient nemůže na dovolenou odjet kvůli rozvodovému řízení, které bylo zahájeno po uzavření pojistné smlouvy, a jehož účastníci měli na zájezd vyrazit spolu,“ dodal Divoký.