Trh s novými byty letos směřuje k rekordním prodejům. Ilustrační fotozdroj: www.pixabay.com

Poradna: Co platí nájemce a co pronajímatel

Pronajal jsem si byt a při předání si nevšiml nebo až po nějaké době objevil, že je v něm několik drobných vad, které mi ztrpčují život. Mám se o jejich odstranění postarat sám jako nájemce, nebo mám co nejdříve požadovat po majiteli bytu, aby závady odstranil? A kde je mezi těmito dvěma kroky hranice, podle které se mám řídit a také platit?

Povinností toho, kdo byt pronajímá, je udržovat po dobu nájmu byt v dobrém stavu, aby byl vhodný k bydlení. Je tedy povinen postarat se o odstranění závad, které by tomu bránily. Na druhou stranu ten, kdo si byt pronajal, musí sám zajistit a zaplatit drobné opravy a běžnou údržbu v pronajatém bytě.

Žádný zákon ani vyhláška však taxativně nedefinují, co se považuje za běžnou údržbu a drobné opravy. Pronajímatel a nájemce si to mohou sami vymezit v nájemní smlouvě, například podle druhu činnosti či výše vynaložených nákladů.

Drobné opravy jsou tedy na nájemci a obvykle se za ně považují tyto opravy: opravy podlahových krytin a prahů, částí oken a dveří, vodovodních výtoků, odsavačů par, digestoří, mísicích baterií, sprch, ohřívačů vody, umyvadel, výlevek, splachovačů, kuchyňských sporáků, infrazářičů, kuchyňských linek či vestavěných skříní. A dále výměny zámků, rolet a žaluzií, elektrických koncových zařízení a rozvodných zařízení, zejména vypínačů, zásuvek, jističů, zvonků, domácích telefonů, zásuvek rozvodů datových sítí či signálů televizního vysílání.

U zařízení pro vytápění se za drobné opravy považují opravy kamen na tuhá paliva, plyn a elektřinu, kotlů etážového topení na pevná, kapalná a plynná paliva, včetně uzavíracích a regulačních armatur a ovládacích termostatů etážového topení.

Drobné opravy jsou tedy poměrně dost rozsáhlé, a proto se doporučuje před užíváním bytu si jej pečlivě prohlédnout a požadovat odstranění závad, které nájemce objeví. Jinak musí počítat s tím, že jej čekají výdaje za opravy v bytě, který nevlastní, a může mít i nepříjemný pocit, že závady nezpůsobil. Na druhou stranu si pronajímatelé obvykle řadu uvedených oprav zajistí sami, už jen proto, aby udržovali byt v co nejlepším stavu.

V případě, že v pronajatém bytě nájemce zjistí jinou než drobnou závadu, kterou je třeba okamžitě odstranit, je jeho povinností na ni ihned upozornit pronajímatele. Pokud tedy například v nočních hodinách praskne stoupačka, je nájemce povinen ihned zastavit přívod vody, případně přivolat havarijní službu. Pokud tak neučiní, odpovídá za škodu způsobenou vytékající vodou.

Jestliže za zajištění havarijní opravy nájemce něco zaplatí, může úhradu nákladů požadovat po pronajímateli.

Pokud v bytě nájemce zjistí jinou než drobnou závadu bránící obvyklému bydlení, kterou ale není zapotřebí neprodleně řešit, je opět jeho povinností na ni pronajímatele bez zbytečného odkladu upozornit. Například se může jednat o opravu střechy domu, pokud při deštích dochází k mírným průsakům do interiéru bytu apod.

Jakmile je pronajímateli nahlášena závada, je jeho povinností v přiměřené době zajistit nápravu. Pokud tak neučiní, může nájemce závadu odstranit sám a pronajímatel mu pak musí proplatit důvodně vynaložené náklady. Pokud není závada tak podstatná, že by nájemce musel nutně sám zajišťovat její nápravu a kvůli nečinnosti pronajímatele dochází ke snížení komfortu bydlení, má nájemce také právo požadovat po pronajímateli slevu z nájemného.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *