Tento neblahý vývoj může mít významný dopad na světovou ekonomiku nejen prostřednictvím cen ropy. Pokud by ale např. došlo k narušení Hormuzského průlivu na více než měsíc, ceny by u této komodity vzrostly podle analýzy investiční banky Goldman Sachs až o 20 procent. Nicméně, jak jsem už psal, nejde jen o ceny „černého zlata“.
Náklady na námořní dopravu hrají významnou roli v celé řadě odvětví, globalizované výrobní řetězce jsou po pandemii covid-19 totiž nadále velmi křehké. Zhoršování bezpečnostní situace v Rudém moři setrvale zdražuje námořní dopravu.
Světový barometr tzv. „World Container Index“, který mapuje vývoj ceny tohoto typu dopravy, roste již několik týdnů. Tento index se od začátku prosince minulého roku zvýšil o 61 procent na 2 670 amerických dolarů za kontejner a poprvé od roku 2022 vykazuje výraznější růst.
Nezbývá než doufat, že současná situace v rozumném časovém horizontu odezní. Pokud by růst cen námořní dopravy pokračoval, došlo by k postupnému přenesení narůstajících nákladů na zákazníky ze strany firem, což by znatelně prodražilo zboží a nastartovalo novou fázi inflace.
V posledních měsících se globální ekonomika začala připravovat na možnou vlnu snižování úrokových sazeb a nový nabídkový šok by jistě v tomto ohledu mohl značně zamíchat kartami bankéřů.
Podle aktuálních dat společnosti Bloomberg finanční trhy očekávají pokles úrokových sazeb v USA až o 125 bazických bodů v následujících 12 měsících. Výraznější narušení tohoto trendu by tak mohlo ohrozit stále značně křehký ekonomický vývoj ve světě.
Autor je hlavní ekonom společnosti Argos Capital
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com
Záminka ke zdražení byla kolikrát menší…..Tady v ČR se námořní dopravou téměř nic nevozí,ale to vůbec nevadí. To je jak u benzínu,šejk se špatně vyspí a hned je v ČR dražší benzín.