
Dodnes tam trefí každý, ať je místní, nebo jen českou metropolí projíždí. Maximálně si oficiální název upraví na Čerňák, Zahraďák nebo Jižák. Stojí za povšimnutí, že Prosek zůstal Prosekem, na něj si ani lidová tvořivost mezi místními dodnes netroufla. I když se stavěl pro více než 30 000 lidí.
Dnešní developeři to při výběru názvů zdaleka tak jednoduché nemají. Už proto, že nestaví celé nové čtvrti, ale jednotlivé projekty sestávající z jednoho či více domů. Cílí na stovky, někdy i tisíce lidí, rozhodně ale ne na desetitisíce budoucích obyvatel.
A musejí se od sebe odlišit na trhu. Výsledkem této snahy o odlišení je paradoxně to, že mnohé developerské projekty se jmenují prakticky stejně. Jen se podívejte do aktuální nabídky, kolik z nich má v názvu třeba slovo rezidence.
Před časem si jeden z novinářů sledujících tuto oblast vzal docela vtipným způsobem na paškál inflaci názvů navozujících představu bydlení s vůní lučního kvítí. Kde domov můj? V háji, parku i zahradě“, stálo v titulku jeho článku. Jako odstrašující příklady marketingového lakování šedé reality na zeleno použil „letňanské zahrady, sluneční města, čakovické parky a modřanské háje“.
Zrovna u Čakovického parku se podle mě ale tak úplně netrefil. Vím, o čem mluvím. V takto pojmenovaném projektu jsme totiž během uplynulé dekády postupně nabídli bezmála tisícovku bytů. Postupně budované bytové domy prostě jen leží v těsném sousedství rozlehlého a krásně udržovaného zámeckého parku, jedné z dominant pražských Čakovic. Je to důležitý orientační bod a také místo, kde si lidé z této městské části zvykli trávit volný čas.
Ale třeba v takových pražských Vysočanech na zámek či park nenarazíte. Když jsme nedávno vymýšleli název pro nový bytový projekt, který je situován do této rychle se rozvíjející městské části, dalo nám to docela zabrat.
Pak jsme ale z historických pramenů zjistili, že na jeho místě stávala hospůdka, kde se pravidelně konaly hudební produkce. A hrálo se při nich – na harfu. „Harfistku“ si proto v nabídce nového bydlení v Praze určitě s žádnou „rezidencí“ nikdo nesplete.
Autorka je vedoucí obchodního oddělení Natland Real Estate
(Redakčně upraveno)