Před 100 lety se narodil konstruktér Jan Vlček, jedna z legend českého letectví

V první polovině července uplynulo sto let od narození velké osobnosti českého letectví, Jana Vlčka, jenž se zasloužil o celou řadu inovativních postupů při konstrukci proudových letadel. Spolupracoval např. na vývoji letounu L-29 Delfín a následně se stal hlavním konstruktérem cvičného proudového letounu L-39 Albatros, který dodnes létá po celém světě.
Podobizna Jana Vlčka na svislé ocasní ploše letounu L-39. Foto: Jerry Gunner from Lincoln, UK – Tail of L-39 2433 based at Náměště nad OslavouUploaded by tm, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24979848

Se jménem hlavního konstruktéra Ing. Jana Vlčka je neoddělitelně spojen vývoj cvičných proudových letadel v Aeru Vodochody. Ve své době byl členem tzv. ústřední konstrukce, tehdy sídlící ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu.

Ten se zapojil do vývoje prvního tuzemského proudového letounu L-29 Delfín. V konstrukci Vlček dodržoval klasické postupy, ale uměl využít i inovativní technická řešení. Jeho síla ale podle pamětníků spočívala i v energickém vedení kolektivu.

PSALI JSME:
Vzduch je naše moře. Češi se vracejí k předválečnému krédu

„Zastupoval hlavní konstruktéry při jednání na oficiálních místech, prosazoval technická zlepšení, která sám navrhoval. Po dovedení prototypů do zkoušek a k vítězství v mezinárodním srovnání roku 1961 byl sám ustanoven hlavním konstruktérem,“ připomíná Vlčkovy přínosy Pavel Kučera z Aera Vodochody, který konstruktéra osobně pamatuje.

„Letoun L-29 při zavádění do sériové výroby v Aeru Vodochody a Letu Kunovice musel projít celou řadou dotažení konstrukčních řešení, která vedl právě pan Vlček,“ informoval Kučera. Následně byl Vlček hlavním konstruktérem při vývoji cvičného letoun nové generace L-39 Albatros.

PSALI JSME:
Roudnice nad Labem: Letecké legendy na vlastní oči

Ten byl prvním typem cvičného proudového letadla druhé generace a jedním z prvních typů s dvouproudovým motorem. Po roce 1977 se vyráběl v početných sériích pro východoevropské, africké a asijské země. Celkem byl, v počtu cca 2 800 kusů, součástí letectev tří desítek států a zůstává i nyní nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letadlem na světě.

Tento fakt sám o sobě vypovídá, že se Vlčkovi s jeho kolektivem podařilo vytvořit nadčasový stroj. Po Albatrosu byl ing. Vlček i u vývoje modernizované verze L-39MS s pohonnou jednotkou o vyšším tahu. V roce 1983 se dočkal startu prvního prototypu L-39MS X-21 (ještě s motorem AI-25TL, pozn. red.), ale na začátku následujícího roku v lednu po úrazu zemřel.

PSALI JSME:
Nelituji ani jediné koruny, kterou jsem do létání investoval, říká český pilot Red Bull Air Race

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Čím moravský rodák Mendel obohatil svět?

Na počátku výzkumu těch nejmenších stavebních prvků života je nesmazatelná česká, či přesněji řečeno moravská, stopa. Letos 20. července je to přesně dvě stě let od narození Gregora Johanna Mendela, nebo chcete-li …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB