
My versus oni. Přičemž my představuje širokou veřejnost, „obyčejné“ lidi (a samozřejmě voliče) a oni jsou ti nahoře – ministři, poslanci, senátoři, politici. Nemalá část ze skupiny „my“ je přitom dlouhodobě přesvědčená o tom, že „oni“ neznají skutečný život, že jsou odtržení od reality.
Poslední akce premiéra Petra Fialy, který si zajel do Německa na „kontrolní“ nákup, aby zjistil, že v tamním obchodě jsou vybrané potraviny včetně populární Nutelly levnější, pak tuto část veřejnosti jen utvrdí v tom, že „oni“ jsou skutečně mimo. Sociální sítě jsou ostatně plná kritických a zesměšňujících příspěvků. Vyrojily se okamžitě po zveřejnění Fialova videa.
O tom, jak se dá za hranicemi pořídit vybrané zboží výrazně levněji než v českých obchodech, vědí už roky nejen lidé z příhraničních regionů, kteří pravidelně vyrážejí za nákupy do Polska nebo právě Německa.
Podle reprezentativního průzkumu agentury Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků ČR (AMPS) z letošního jara jezdí pravidelně nakupovat do zahraničí, a to i několikrát týdně, zhruba čtvrtina Čechů. Dalších 22 procent tam nakupuje občas, maximálně dvakrát do roka. Domů si čeští zákazníci vozí čerstvé a trvanlivé potraviny, ale také maso, uzeniny nebo lahůdky.
Čeští zákazníci tam utrácejí nemalé peníze. Průměrná hodnota jednoho nákupu se blíží třem tisícům korun. Podle jarního šetření Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků by letos Češi měli utratit v rámci přeshraničního nákupu přibližně 60 miliard korun. Znamená to, že stát přichází o nemalé peníze na daních.
Fialovo video ale jakoby vyzývalo české občany, aby si jeli koupit Nutellu a další potraviny do zahraničí. Proč by si ostatně měli lidé kupovat něco, co je v českých obchodech mnohdy výrazně dražší a ještě v menším balení – byť jde o stejnou značku.
Samozřejmě je otázkou, jestli si všichni Češi skutečně mohou dovolit originální Nutellu, Coca-colu nebo značkovou čokoládu. Těsně nad hranicí chudoby totiž žije na dva miliony českých obyvatel, pod ní milion. Pokud si něco z tohoto sortimentu chtějí dopřát, bývají to obvykle lacinější náhražky, takže třeba cenový test Nutelly se jich moc netýká.
Fialův srovnávací nákup má samozřejmě také politickou rovinu. Premiér jakoby kopíroval svého největšího rivala Andreje Babiše (ANO), který si v podobných akcích, kde chce být za každou cenu blíže lidu, doslova libuje.
Jenže Fialovi tento pokus očividně nevychází, není to jeho parketa. Výsledkem je tak spíše otázka, co tím chtěl vlastně pan premiér říct. Video by dávalo smysl, pokud by uvozovalo třeba nějaké zásadní vládní rozhodnutí, které by se týkalo zkrocení vysokých cen potravin. Jenže divák se pouze dozví, že se ministerský předseda obrátí na výrobce, zejména na mezinárodní firmy, a bude po nich chtít veřejné vysvětlení.
Není ani jasné, na koho vlastně Fialova nákupní akce míří. Těžko si představit, že by se díky tomu zvýšila popularita kabinetu nebo že by se zvedly volební preference vládní koalice. Spíše to ukazuje na to, že vláda komunikaci s českými občany příliš nezvládá a teď, v polovině volebního období, začíná trochu panikařit.