
Zápis v evidenci exekucí totiž chvíli trvá, a toho využívají neplatiči. Rychle za sebou nechávají přepisovat vůz z koně na koně a nic netušící kupující pak nepřijde na to, že si pro auto brzo přijde exekutor. Bez náhrady o vůz přijdou.
Ruce pryč proto dejte od ojetiny, která má v techničáku několik přepisů za sebou v rychlém časovém sledu. Ověříte si v databázi exekucí sice posledně zapsanou osobu, jenže neuvidíte, že ve skutečnosti je auto evidováno některým z exekutorů kvůli dluhu třeba až u třetí osoby v pořadí.
Podle Martina Pajera ze společnosti Cebia se kupujícího snaží podvodníci zmást i tak, že prodávající nepřijde přímo s plnou mocí, ale s její kopií. Je sice úředně ověřená, jenže originál ověřen nebyl a poněkud se liší od kopie…
Neplatiči mají na převod z osoby na osobu spoustu času
Podle exekutora Lukáše Jíchy je běžné, že dlužník převede auto na příbuzné či jinou svoji firmu a díky tomu, že stát momentálně exekutorům zakázal zajišťovat movité věci, mají neplatiči na převody ještě více času.
Většinou přepis na bílého koně udělá dlužník hned po doručení vyrozumění o zahájení exekuce, kdy v evidenci exekucí ještě žádný zápis není. Do evidence exekucí se přitom značí exekuční případy až po uplynutí patnáctidenní lhůty k dobrovolnému zaplacení dluhu.
Největší velký případ, kdy ojetina skrývala nejen skrytou technickou vadu, ale i něco vadného, pokud jde o její původ, se stal už před deseti lety. A stále není uzavřen. Oběti podvodu odškodnění nedostali. Ani morální náplast v podobě toho, že by si to viníci nějak odskákali.
Přeprodaná auta v komisním prodeji
Desítky lidí tehdy svěřily svá auta do komise společnosti Globus Car. Ta je bez vědomí vlastníků přeprodala do Auto ESA.
„Globus Car vzal do komise téměř 200 aut, většinu z nich obratem prodal do bazaru Auto ESA a ten je rychle prodal nic netušícím zákazníkům. Globus Car si utržené peníze nechal. Zákazníci si tak kupovali auta, která měla kriminální původ,“ popisuje na svých stránkách Sdružení na ochranu vlastníků automobilů.