Jezdíte ojetinou z Německa? Možná je z Afriky

Analýza
Každé páté dovezené ojeté auto pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejci. Některé vozy tak například nebyly dovezeny z Německa, ale třeba z Afriky, Jižní Ameriky nebo ze zemí Perského zálivu. Ukázala to analýza společnosti Cebia, která prověřuje původ a historii vozidel.
Nemálo nabízených aut má jiný původ, například z Afriky. Ilustrační foto: Pixabay.com

Firma náhodně otestovala více než 47 tisíc inzerovaných dovezených ojetých aut. Prodávající nejčastěji uváděli, že nabízený vůz pochází z Německa anebo je z tuzemské produkce. Jenže se ukázalo, že 21 procent z prodávaných aut má jiný původ, než bylo inzerováno.

Nejčastěji šlo o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Například z Řecka, Chorvatska, Rumunska, Bulharska nebo Pobaltí. V pěti procentech ale byla vozidla dovezena z Ománu, Afriky, Jižní Ameriky nebo z oblasti Perského zálivu. V rámci své analýzy navíc Cebia odhalila desítky předělaných aut či kradených vozů s pozměněnou identitou.

Loni bylo přitom každé druhé prodávané ojeté osobní auto dovezeno ze zahraničí. Podle Svazu dovozců automobilů se v uplynulém roce z ciziny přivezlo více než 177 tisíc osobních ojetých vozidel.

PSALI JSME:
Německé papíry často maskují, že ojetina křižovala Balkán nebo jih Evropy

O německá auta je zájem

Důvod, proč majitelé ve většině případů tvrdí, že nabízené auto pochází z Německa či Česka, je ten, že právě o tuzemská nebo německá vozidla je největší zájem. Je to pro české motoristy záruka kvality. Jistota, že v u těchto zemích není možné šlápnout vedle, anebo aspoň že riziko je nejmenší.

„Zakrýváním skutečné země původu prodejci vozy nejen rychleji prodají, ale zároveň jim to umožňuje uměle navýšit kupní cenu a více na prodeji vozu vydělat. Vozidlo dovezené z Německa má na trhu vyšší hodnotu, než vozidlo z Bulharska či například Chorvatska,“ upozornila zároveň Cebia.

Auta z některých zemí by navíc byla možná neprodejná, v lepším případě by jejich cena byla výrazně nižší, než za kolik se nabízejí v inzerátech. Platí to především o vozech z Mexika, Tchaj-wanu, Ománu, Jižní Afriky, Tuniska, Ukrajiny, Ruska nebo Běloruska. Prodejci u aut z těchto zemí nejčastěji deklarovali, že pocházejí z Česka (46 procent) nebo z Německa (38 procent).

PSALI JSME:
Ojetina ze zahraničí? Dovozem se často nevědomě legalizuje stočený tachometr

Opatrně u i „českých“ vozů

Mezi vozy s nesprávně uvedeným původem se však vyskytují i falešné země původu, jako je Itálie, Rakousko a další, zejména evropské země. Kupující by tak měli být obezřetní nejen u ojetých aut dovezených z Německa. Analýza navíc prokázala, že ani deklarovaný český původ nemusí být skutečný.

To, že auto nepochází z Česka, se dá v mnohých případech zjistit pečlivým prozkoumáním velkého technického průkazu. Pokud je rozdílné datum první registrace a datum první registrace v ČR, znamená to, že vůz byl dovezen ze zahraničí, což je v technickém průkazu malou poznámkou uvedené také v kolonce další záznamy.

Jako majitelé jsou v technickém průkazu rozepsáni jen čeští vlastníci, což pro nezkušeného laika může být matoucí. U některých dovezených aut je bohužel v technickém průkazu chybně uvedené stejné datum první registrace a první registrace v ČR, navíc duplikáty velkého technického průkazu ve většině případů neobsahují kolonku další záznamy. Zdaleka ne vždy lze tedy falešný český původ touto cestou odhalit.

PSALI JSME:
Každé páté dovezené ojeté auto ze zahraničí je zamaskovaný vrak

Navíc, i když zákazník podle technického průkazu zjistí, že vozidlo bylo dovezeno například z Německa, nemá ještě vyhráno, protože značná část aut, která mají deklarovaný původ v Česku, byla do Česka dovezena přes více zemí, nikoli napřímo ze skutečné země původu.

Dovozce může auto například v Německu účelově zaregistrovat, byť jen na jediný den, pořídit si v Německu převozní doklady a úřadům v Česku deklarovat dovoz z této země – takže se Německo dostane i do technického průkazu.

K těmto účelovým registracím dochází také v případě uvádění falešného německého či jiného než skutečného původu vozidla v inzerci. Zákazník pak může skutečnou zemi původu odhalit například prostřednictvím služby PROVIN, která zjistí původ a pohyb vozidla za celou dobu jeho provozu, nebo pomocí služby AUTOTRACER, díky níž se zákazník může zjistit, pro kterou zemi bylo prověřované vozidlo vyrobeno.

PSALI JSME:
Podrazy s ojetinami: Kód auta lze pořád vyškrábat třeba šroubovákem, říká specialista

Pozměněná identita aut

Prostřednictvím své analýzy Cebia odhalila také 68 pravděpodobně předělaných nebo kradených vozidel s pozměněnou identitou. Tato vozidla byla vyrobena s pravostranným řízením, inzerována však byla s levostranným řízením. Navíc u 90 procent z nich mělo vozidlo na fotografiích v inzerci jinou barvu, než uvádí výrobce. Z toho všeho je zřejmé, že nejde o původní vozidla. Vozidla s nesprávně uvedeným levostranným řízením pocházela z Austrálie, Japonska, Velké Británie a Irska.

V případě, že bylo auto kradené, hrozí novému majiteli, že o něho přijde bez finanční náhrady. Anebo bude muset vynaložit nemálo peněz na údržbu a opravy, pokud auto neodpovídá tuzemským bezpečnostním požadavkům.

Aut s pozměněnou identitou nebo předělaných z více vozů je na trhu pravděpodobně více, odhalit je lze však zejména fyzickou kontrolou uváděných identifikátorů. V některých případech lze tyto podvody odhalit i prověřením vozu v systému AUTOTRACER – kupříkladu porovnáním dřívějších fotografií se současnými, porovnáním výbavy nebo návodu na kontrolu identifikátorů.

PSALI JSME:
Škoda, Peugeot, nebo Kia? Které ojetiny nejvíce ztrácejí na ceně

Na špici v krádežích aut

Podle údajů, které loni na podzim zveřejnil Eurostat, se v letech 2015 až 2017 v osmadvaceti členských zemích Evropské unie ukradlo ročně v průměru 697 tisíc automobilů. Česko se ve statistice v porovnání s počtem obyvatel umístilo na šestém místě.

Nejvíce krádeží na počet obyvatel zaznamenali policisté v letech 2015 až 2017 v Lucembursku. Tady v průměru zmizelo ročně 328 aut na 100 tisíc obyvatel. Na druhém místě žebříčku se umístilo Řecko (269) následované Itálií (257), Švédskem (256) a Francií (247). V Česku to bylo v průměru 238 aut na 100 tisíc obyvatel.

Na opačném konci žebříčku je Dánsko, kde policie zaznamenala v průměru jen čtyři odcizená auta ročně na 100 tisíc obyvatel. Dobře jsou na tom podle statistiky také Rumunsko (15), Chorvatsko (20), Estonsko a Slovensko (shodně 31).

PSALI JSME:
Devatero, jak postupovat při nákupu ojetého auta

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.