Problémem českých silnic jsou rizikoví mladí řidiči

Rychlá jízda nebo nepřiměřená rychlost jsou dlouhodobě nejčastější příčinou vážných dopravních nehod, tedy těch, které končí smrtí (40 %). A bohužel velmi často nepřizpůsobí rychlost jízdy předpisům, stavu vozovky ani dopravní situaci mladí řidiči. „Přidat plyn“ je láká více, než jejich starší, vyježděné kolegy.
Mladší řidiči a řidičky mají výrazný podíl na celkové výši škod, které loni vznikly kvůli nepřiměřené rychlosti. Ilustrační foto: Pixabay.com

Nejnovější analýza Portálu nehod jasně ukázala, že poměr počtu nehod zaviněných rychlou jízdou se mění v jednotlivých věkových kategoriích. „Právě ti nejmladší a nejméně zkušení jezdí rychleji a poměr nehod zaviněných z důvodu nepřiměřené rychlosti je u nich zdaleka nejvyšší,“ sdělil redakci Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.

Zhruba třetina nehod byla v roce 2020 u řidičů nejmladší věkové kategorie (18-24 let) způsobena právě z důvodu nepřiměřené rychlosti.

Kvůli spojení rychlé jízdy s nezkušeností nehody bohužel mají častěji jak tragické následky, tak i vyšší škody. Jednoznačně to potvrzují data Portálu nehod.

Podle portálu mají mladší řidiči výrazný podíl na celkové výši škod, které loni vznikly kvůli nepřiměřené rychlosti. Jen řidiči ve věkové skupině 25-31 let způsobili celkové škody za více než jednu miliardu korun. Nejmladší věková skupina (18-24 let) přidala 816 mil. Kč.

Také z dat tuzemských pojišťoven vyplývá, že mladší řidiči patří k těm rizikovějším. „U řidičů do 24 let je riziko, že způsobí nehodu, téměř 2,5krát vyšší, než je průměrná nehodovost v ČR,“ řekl Petr Jedlička, hlavní analytik České kanceláře pojistitelů (ČKP).

„Mladí řidiči jsou často nevybouření, neohleduplní a přeceňují své řidičské schopnosti. Dvacet osm hodin jízd v autoškole z nikoho zkušeného řidiče neudělá, závěrečná zkouška může být jen dílem náhody. Umět řídit auto dopředu nestačí, řidič musí umět reagovat a být i mentálně připraven na situace, které provoz přináší,“ konstatoval ředitel služby dopravní policie ČR plukovník Jiří Zlý.

PSALI JSME:
Mladí zabijáci. Řidiči do třicítky ročně způsobí čtvrtinu smrtelných nehod

Podle letošního průzkumu České asociace pojišťoven (ČAP) uskutečněného na reprezentativním vzorku populace se k agresivitě nechá během jízdy vyprovokovat 82 procent řidičů ve věku do 29 let. Vadí jim cyklisté, pomalejší řidiči a také bezdůvodná jízda v rychlém pruhu.

„V průzkumu mladí respondenti hodnotili závažnost všech agresivních projevů na desetibodové škále vždy značně níž, než zbytek populace. Mladí si nedokážou spočítat, jaké následky může mít nevhodné chování za volantem mít. Zároveň však k sobě byli poněkud kritičtější a své nevhodné chování si uvědomují lépe, než starší řidiči,“ myslí si výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.

Z dat asociace vyplývá, že přibližně každý pátý majitel vozu ve věku 18 let způsobí dopravní nehodu. U řidičů do 24 let je riziko, že způsobí nehodu, téměř dvaapůlkrát krát vyšší, než je průměrná nehodovost v ČR. Příčin dopravních nehod je celá řada a nadměrná agresivita je podle ČAP bezpochyby jednou z nich.

PSALI JSME:
Staří šoféři do šrotu? Omyl. Nejvíce vážných nehod zaviní mladí do 25 let

Zavřít reklamu ×
  1. Ale,blbost!!! Problém jsou dědci a báby,co se sunou po dálnici stovkou a na okresce-padesátkou !!! To je hlavní problém! A po nich ihned retardovaní pumpičkáři! Ti jdou alespoň jemně odhodit do pangejtů !!

    • Michal jejich Výsosti co takhle §18 odst. 1 zák. 361/2000 Sb., jejich Výsosti rychlost povolená nemusí být rychlost přiměřená.

    • co se takhle podívat kde to funguje
      ve švýcarsku dostane nový řidičák vlastně s podmínkou na 3roky nesmi v tomto období zpusobit žadný hruby přestupek
      přejet 4 koly nepřerušenou čáru na vozovce
      alkohol
      rychlá jízda v obci na cestě i na dálnici,atd.
      způsoby -li je řidičák fuč
      následuje test u dopravního psychologa
      potom se dělá řidičák znovu
      a je udělen opět na 3 roky s podmínkou

  2. Začátečníci by neměli mít možnost řīdit příliš silná vozidla. Začít na slabších motorech a teprve po určitê době bezproblémového ježdění moct přejít na trochu silnější.
    I 50kW Fabia by měla začátečníkovi stačit min. prvních 5 let. I rychlost 90 by na první vyježdění měla stačit.

    • Upřímně si nemyslím, že to je chytrý nápad – pak si boreček sedne do silného auta a nabourá se hned u rozjezdu. Řídit při podobné hmotnosti 200 a více koní není to stejné co řídit 70 koní.

  3. V léčebně mají přístup k internetu? Víte že i autem které má 120kW jde jet 50? Tam jde o zrychlení, že z 0 za nějaký rozumný čas pojedu rozumnou rychlostí. Pokud se někde jede třeba rychlostí 100 a na tuto silnici budu najíždet připojovacím pruhem před kterým byla prudká zatáčka, tak musím na těch 100 metrech dosáhnout rychlosti 100, a to asi neudělám s 30kw autem.

Napsat komentář: vavrda Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.