Proč u nás vyděláváme na bydlení prakticky nejdéle v Evropě?

Názor
Dostupnost nového bydlení v Česku je ve srovnání s vybranými evropskými zeměmi nejhorší. Nový byt vyjde na jedenáctinásobek průměrného ročního platu. Vyplývá to ze zveřejněné studie poradenské společnosti Deloitte. Porovnává v ní údaje ze dvanácti evropských zemí z loňského roku. Nejsnadněji na bydlení dosáhnou Belgičané, kteří na průměrný nový byt o rozloze 70 metrů čtverečních vynaloží 3,7 ročních platů.
Zdlouhavost stavebních řízení neumožňuje developerům pružně reagovat na růst poptávky po bydlení. Foto: FAEI.cz

Hlavním viníkem tohoto neutěšeného stavu je stát. Stávající legislativa neumožňuje developerům stavět dostatečně rychle. Stavební řízení u nás trvá dle aktuálních dat déle než v rozvojových zemích jako Irák, Svazijsko či Rwanda. Všechny tyto státy mají rychlejší povolovací procesy než Česká republika. Ta v délce stavebních řízení aktuálně obsazuje 165. místo ze 180 zemí světa.

Například v Praze chybí zhruba dvacet tisíc bytů. Stát se situaci snaží řešit půjčkami mladým rodinám do 36 let. Letos na ně vyčleňuje 650 milionů koruny, v příštím roce pak miliardu. To je z hlediska objemu hypotečního trhu v ČR „plivanec v moři“. Vždyť v letošním roce si zatím Češi sjednávají hypotéky v průměrném měsíčním objemu 17,4 miliardy korun.

Za jediný měsíc tak na hypotéky jde takřka 27krát více peněz, než je ve zmíněném programu státních půjček přiděleno pro celý letošní rok. Ani zmíněná miliarda, kterou stát vyčlení v roce příštím, však bydlení pro mladé rodiny dostupnějším neučiní. Jde tak o populistický krok politiků, kteří se zjevně chtějí na předvolebních billboardech chlubit tím, jak mladým otevírají cestu k bydlení.

Skutečným řešením by však bylo to vzít z úplně jiného konce a usnadnit legislativu týkající se stavebních řízení. Jejich zdlouhavost neumožňuje developerům pružně reagovat na růst poptávky po bydlení. V důsledku toho pak rostou ceny nemovitostí, ale i nájemného. Opravdu účinná změna legislativy by si však vyžádala úplně nový stavební zákon a zřejmě i omezení počtu stavebních úřadů. To je však z hlediska většiny politiků příliš citlivý krok, pročež se snaží situaci líbivě „řešit“ z druhé strany, a to na účet daňového poplatníka.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Sdílet:
  1. Víš proč na bydlení vyděláváme tak dlouho Kovando? ( teda jenom někdo , někdo vydělává i rychle) Protože máme malý platy a v kapitalismu 19. století vše řeší trh. Zrychlení stavebního řízení nic nevyřeší, protože stavební materuály a energie máme za světové ceny a ten kdo investuje chce svoji investici zpět.
    Tzv. sociální státní výstavba skonči za 30 až 50 let tak jako ta předcházející – stát se těch “opotřebovaných bytů bude chtít zbavit. Pokud si lidé ( hlavně mladí mileniáni s tetováním stravující se v Mc Donaldech, KFC a dalších ) bydlení krvavě nezaplatí tak si ho nebudou vážit a nejen oni – známe třeba Chanov že?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Bydlení

Bydlet ve vlastním by chtělo devět z deseti Pražanů

Jak Pražané bydlí a jak by bydlet chtěli? O to se koncem loňského roku zajímala jednička na tuzemském trhu, společnost Central Group. Ve vlastním bydlí necelá polovina obyvatel hlavního města, bydlet ve vlastním by …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Letos maximálně 362 mrtvých na silnicích? Nereálné

Analýza
Podle dlouhodobé Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by letos na českých silnicích mělo zemřít maximálně 362 lidí a těžce zraněných by mělo být 2 222 osob. Tento cíl není příliš reálný. I vzhledem k počtu usmrcených a těžce zraněných v uplynulém roce.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru