Celkově je tak srpnová výroba automobilů o 22 procent vyšší než v roce 2023 a od ledna do srpna o necelých šest procent vyšší. Po slabém přelomu jara a léta (květen-červenec) tak opět výroba nabírá na síle a při pohledu do „střev“ se zdá, že to je i díky elektromobilům.
Jedna věc je však produkce finálních automobilů a druhá výkon celého segmentu automotive včetně českých subdodavatelů orientovaných na výrobu v zahraničí. I když máme zatím pouze čísla za červenec, produkce celého segmentu automotive byla letos viditelně horší než produkce aut na území ČR.
Je to primárně důsledek slabé poptávky po automobilech v Evropě – registrace nových automobilů jsou v posledních měsících slabé a celkově od začátku roku stagnují. Zdá se tak, že i letos roste tržní podíl v Česku vyráběných automobilů na celkovém „koláči“ – evropské poptávce.
To je však chabou útěchou pro subdodavatele, které spíše zajímá, zda se zvětšuje „celý koláč“ a zda na něm neztrácí evropští hráči na úkor čínské a americké konkurence. Děje se pravděpodobně obojí. I proto je nehledě na růst výroby automobilů v Česku celková produkce segmentu automotive letos slabší.
Na začátku léta byla oproti průměru roku 2023 zhruba o osm procent nižší a při pohledu na mizerné podnikatelské nálady v Německu a ve Francii těžko čekat, že se situace pro subdodavatele v automotive bude rychle vylepšovat.
Autor je hlavní ekonom společnosti Patria Finance
(Redakčně upraveno)