
Bez očištění o kalendářní výhody činil meziroční růst 4,5 procenta po předchozím propadu o 7,4 procenta, zatímco prognózy indikovaly růst o dvě procenta.
Nicméně všeobecně se čekalo, že díky zvýšené produkci aut v listopadu uvidíme za celou průmyslovou výrobu výrazné zlepšení, ovšem z velmi nízkých úrovní, kde se průmysl nacházel především po silném propadu v srpnu. Nutno dodat, že meziroční dynamice z části pomáhá fakt loňského poklesu průmyslu při podzimní vlně pandemie.
Za zlepšením údajů z průmyslu v listopadu stála především produkce aut, která se díky zvýšeným dodávkám komponent opět trochu nadechla. V meziročním srovnání byla výroba motorových vozidel stále o sedm procent níž, nicméně ještě v říjnu činil tento pokles 33 procenta.
Pozitivní dopad tohoto vývoje je patrný i na přidružených odvětvích, jako je výroba plastů či textilií. Na více než 11 procent rovněž akceleroval meziroční růst výroby strojů a zařízení. Naopak k oslabení výkonu došlo v případě farmacie, či výroby oděvů a také elektroniky a počítačů.
Hodnota nových zakázek meziročně vzrostla o 9,3 procenta; z toho ty zahraniční se zvýšily o 10,5 procenta, zatímco tuzemské vzrostly o 6,8 procenta.
Zvyšování důvěry v průmyslu a potažmo růst indexu nákupních manažerů dohromady s anekdotickými zprávami o zmírňování potíží v dodavatelských řetězcích ukazují šanci na další zlepšení výkonu průmyslu i v nejbližších měsících. Stále výraznou nejistotou je další vlna onemocnění covid a jeho varianty omicron.
Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)