Průmyslu rostou zakázky, chybí ale komponenty do výroby

Názor
Průmyslová produkce v květnu meziměsíčně po předchozí expanzi klesla více, než se čekalo. Důvodem jsou omezené dodávky výrobních komponent. Meziroční srovnání je stále silně ovlivněno loňským propadem.
Navzdory květnovému meziměsíčnímu poklesu je výroba automobilů největším tahounem tuzemského průmyslu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Slabší průmyslová výroba se odrazila i ve snížení přebytku v zahraničním obchodě. Stavebnictví v květnu naopak mírně povyrostlo. Z hlediska finančního trhu data z výroby překvapila negativně, nicméně očekávané další utahování měnové politiky by neměla zamezit.

Průmyslová produkce v květnu meziměsíčně klesla o výrazných 3,6 procenta. Důvodem poklesu je nedostatek dílů a surovin do výroby, a to především v produkci automobilů. Právě z důvodu nižší produkce aut jsme počítali s meziměsíčním poklesem průmyslu kolem jednoho procenta, ale realita byla ještě slabší.

Pohled na meziroční údaje málokdy tak dobře jako tentokrát maskuje poslední vývoj. V meziročním vyjádření výroba v květnu přidala 32,3 procenta. Vysoký růst je stále dán srovnáním s minulým rokem, kdy byl průmysl do velké míry uzavřen. O vysoké nejistotě odhadů trhu svědčí jejich široký rozptyl jdoucí od 30 do 45 procent.

Po očištění o meziroční výhodu v počtu dvou pracovních dnů navíc činil meziroční růst 25,3 procenta po předchozím tempu 55,1 procenta. Jak již bylo řečeno, meziroční srovnání je ovlivněno nízkou srovnávací základnou z minulého roku.

PSALI JSME:
Průmysl ve vleku chybějících součástek

Nepřekvapí proto, že navzdory květnovému meziměsíčnímu poklesu je výroba automobilů největším tahounem s meziročním příspěvkem 8,5 procentního bodu. Spektakulárně i nadále působí rovněž tempo růstu nových zakázek, jejichž hodnota meziročně roste o 46,5 procenta po dubnovém tempu 90 procent (WDA).

Meziroční pokles zaměstnanosti se dále snížil na 1,4 procenta z předchozího poklesu o dvě procenta. Růst průměrné mzdy v průmyslu zrychlil na 12 procent meziročně z předchozích 11,3 %. Ale zde je opět silný vliv srovnání s loňskou pandemií.

Potíže v subdodávkách budou přetrvávat i v dalších měsících a budou omezovat výkon průmyslu. Naopak směrem vzhůru jej bude táhnout rostoucí poptávka a zakázky. O expanzi výroby nasvědčuje i vývoj předstihových indikátorů a růst důvěry podnikatelů.

Efekt nízké srovnávací základny rychle zeslábne a v letních měsících se meziroční tempa růstu průmyslu vrátí do jednociferného teritoria. Naše prognóza pro letošek počítá s růstem průmyslu kolem devíti procent. Poslední vývoj ale spíše ukazuje, že by celoroční výsledek mohl být v lehce dvojciferných číslech.

Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Výsledky českého průmyslu ovlivňuje „čipový hladomor“

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Týden ve znamení předstihových indikátorů

Ve světě bylo klíčovou událostí týdne zveřejnění amerického hrubého domácího produktu (HDP) za první kvartál letošního roku. Ten vzrostl v mezičtvrtletním anualizovaném vyjádření o 1,6 procenta, zatímco trh očekával …

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.