První otázka: Kdo to auto prodává?

Nákup ojetého vozu v autobazaru má stále svá úskalí. V polovině roku skončila životnost všem vozidlům v tzv. poloprovozu, tedy původním majitelem odhlášených, které však bazar ani nový majitel nepřihlásil. Ty už by v nabídce být neměly, protože byly definitivně vyškrtnuty z registru. Při výběru ojetého vozu je však nutné i nadále počítat s tím, že zdaleka ne všechny nabízené vozy jsou ve vlastnictví autobazaru, což může znamenat vážný problém.

Při koupi ojetého vozu musíme být obezřetní. Ilustrační foto: Pixabay

Mnohá vozidla stále patří dosavadním vlastníkům, kteří za poplatek využívají plochu autobazaru k nabídce v tzv. komisním prodeji. Ten má však svá velká rizika, proto je při koupi vozu v bazaru na místě položit základní otázku – kdo je majitel?

Pokud vlastnil vůz autobazar, má nový majitel v případě reklamace alespoň malou šanci na kompenzaci. Musí si však dát pozor na smlouvu, kde se zjevné problémy často skryjí za formulaci, že opotřebení odpovídá stáří vozu, důležité komponenty jsou zralé na výměnu nebo že byl kupující seznámen se stavem vozu. Dosud časté přetáčení tachometru se také zatím nedaří efektivně postihovat, ale při skrytých nebo velkých vadách bazary obvykle přistoupí na dohodu v podobě dodatečné slevy nebo výměny vozu. Obávají se totiž hrozby kontroly obchodní inspekce nebo nákladů na právní jednání.

Podle rozhodnutí Nejvyššího soudu z loňského léta je manipulace s tachometrem trestný čin podvodu vždy, kdy je cílem zvýšit hodnotu vozu o více než pět tisíc korun. I přes toto rozhodnutí je však „servis tachometrů“, což je otevřená nabídka ke stáčení, nadále nabízen veřejně a beztrestně. Jednou z povinností bazaru je ale uvádět pravdivý popis zboží, které nabízí. Česká obchodní inspekce (ČOI) nyní postihuje především případy, kdy bazar mohl vědět, že vůz má stočený tachometr, např. podle databáze Cebia, a přesto tuto informaci neuvedl.

Autobazar odpovídá za skryté vady, které byly na vozidle v době prodeje, pokud je při prodeji vlastníkem auta. Tyto vady lze reklamovat do dvou let od prodeje a tuto dobu lze smluvně zkrátit na jeden rok. Naopak neodpovídá za vady vzniklé po prodeji v důsledku používání a běžného opotřebení, za vady zjevné a o nichž byl zákazník při prodeji informován. Větší autobazary kromě toho deklarují záruku čistoty právního původu vozu.

Přestože doba záruky při koupi vozu může být až dvouletá, v praxi platí, že když se závada objeví do půl roku po prodeji, zákon předpokládá, že už existovala při prodeji. Pokud se prodejce brání, musí prokázat opak. Ukáže-li se však závada později, důkazní břemeno se přesunuje naopak na kupce.

Když však zájemce nakupuje sice v bazaru, ale v komisním prodeji, pak bazar za vůz neručí vůbec, tj. neodpovídá za žádné vady, ani skryté. Pokud původní majitel po zjištění vad odmítne komunikovat, což je jev velmi častý, je možnost uplatnit vůči němu reklamaci v podstatě nulová. Odborníci se shodují, že domáhat se nápravy soudní cestou je ekonomický nesmysl, protože náklady jsou mnohem vyšší než možná vysouzená kompenzace nebo dokonce hodnota vozu. Nakupovat v komisním prodeji tedy znamená, že zájemce si je stavem vozu stoprocentně jistý, a nebo rád bere zajíce v pytli.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.