První otázka: Kdo to auto prodává?

Nákup ojetého vozu v autobazaru má stále svá úskalí. V polovině roku skončila životnost všem vozidlům v tzv. poloprovozu, tedy původním majitelem odhlášených, které však bazar ani nový majitel nepřihlásil. Ty už by v nabídce být neměly, protože byly definitivně vyškrtnuty z registru. Při výběru ojetého vozu je však nutné i nadále počítat s tím, že zdaleka ne všechny nabízené vozy jsou ve vlastnictví autobazaru, což může znamenat vážný problém.

Při koupi ojetého vozu musíme být obezřetní. Ilustrační foto: Pixabay

Mnohá vozidla stále patří dosavadním vlastníkům, kteří za poplatek využívají plochu autobazaru k nabídce v tzv. komisním prodeji. Ten má však svá velká rizika, proto je při koupi vozu v bazaru na místě položit základní otázku – kdo je majitel?

Pokud vlastnil vůz autobazar, má nový majitel v případě reklamace alespoň malou šanci na kompenzaci. Musí si však dát pozor na smlouvu, kde se zjevné problémy často skryjí za formulaci, že opotřebení odpovídá stáří vozu, důležité komponenty jsou zralé na výměnu nebo že byl kupující seznámen se stavem vozu. Dosud časté přetáčení tachometru se také zatím nedaří efektivně postihovat, ale při skrytých nebo velkých vadách bazary obvykle přistoupí na dohodu v podobě dodatečné slevy nebo výměny vozu. Obávají se totiž hrozby kontroly obchodní inspekce nebo nákladů na právní jednání.

Podle rozhodnutí Nejvyššího soudu z loňského léta je manipulace s tachometrem trestný čin podvodu vždy, kdy je cílem zvýšit hodnotu vozu o více než pět tisíc korun. I přes toto rozhodnutí je však „servis tachometrů“, což je otevřená nabídka ke stáčení, nadále nabízen veřejně a beztrestně. Jednou z povinností bazaru je ale uvádět pravdivý popis zboží, které nabízí. Česká obchodní inspekce (ČOI) nyní postihuje především případy, kdy bazar mohl vědět, že vůz má stočený tachometr, např. podle databáze Cebia, a přesto tuto informaci neuvedl.

Autobazar odpovídá za skryté vady, které byly na vozidle v době prodeje, pokud je při prodeji vlastníkem auta. Tyto vady lze reklamovat do dvou let od prodeje a tuto dobu lze smluvně zkrátit na jeden rok. Naopak neodpovídá za vady vzniklé po prodeji v důsledku používání a běžného opotřebení, za vady zjevné a o nichž byl zákazník při prodeji informován. Větší autobazary kromě toho deklarují záruku čistoty právního původu vozu.

Přestože doba záruky při koupi vozu může být až dvouletá, v praxi platí, že když se závada objeví do půl roku po prodeji, zákon předpokládá, že už existovala při prodeji. Pokud se prodejce brání, musí prokázat opak. Ukáže-li se však závada později, důkazní břemeno se přesunuje naopak na kupce.

Když však zájemce nakupuje sice v bazaru, ale v komisním prodeji, pak bazar za vůz neručí vůbec, tj. neodpovídá za žádné vady, ani skryté. Pokud původní majitel po zjištění vad odmítne komunikovat, což je jev velmi častý, je možnost uplatnit vůči němu reklamaci v podstatě nulová. Odborníci se shodují, že domáhat se nápravy soudní cestou je ekonomický nesmysl, protože náklady jsou mnohem vyšší než možná vysouzená kompenzace nebo dokonce hodnota vozu. Nakupovat v komisním prodeji tedy znamená, že zájemce si je stavem vozu stoprocentně jistý, a nebo rád bere zajíce v pytli.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Auta snů. Pět luxusních limuzín s náhonem 4×4

Zatímco celosvětová poptávka po autech prémiových značek v první polovině tohoto roku klesla, na tuzemském trhu jsou značky, které naopak svůj prodej oproti minulému roku zvýšily. Mezi těmi, které si polepšily, jsou …

Čištění ulic se nevyplácí ignorovat

Stává se vám, že si nevšimnete přenosné dopravní značky upozorňující na čištění ulice? Anebo to jen risknete, protože zákazem zastavení jsou označeny i okolní komunikace, takže pokus o přeparkování vidíte jako …

Na co si dát pozor u havarijního pojištění?

V Česku je momentálně registrováno více než 5,5 milionu vozidel. Jen za posledních pět let se zvýšil počet automobilů v registru o jeden milion kusů. Větší počet automobilů přináší hustší provoz, se kterým souvisí …

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …

Bytové domy ničí lidé bez kompetence žít ve svobodné společnosti

Rozhovor
V panelácích a činžácích žije většina Čechů. Některá místa jsou pěkná a domy jsou udržované, ale pro řadu lidí jsou noční můrou sousedé. Ti, kteří devastují společné prostory včetně jejich okolí a neplatí poplatky. Jejich vymáhání je marné, byť tyto lidé mají příjmy. Třeba od státu. A zákony pro správu bytových družstev jsou tak složité, že přibývá domů, kde se nenajde nikdo, kdo by to chtěl dělat. O tom všem v …
Rolovat nahoru