Řidič elektromobilu v Česku je závislejší na ruských surovinách, než řidič vozu se spalovacím motorem

Analýza
Průměrný majitel elektroauta v ČR pohání svůj vůz po více než čtyři pětiny jízdního času uhlím, ruským plynem a ruským palivem jaderných elektráren TVEL. Plyne to z aktuálního složení zdrojů na výrobu elektřiny. Navíc platí, že řidič elektromobilu je závislejší na ruských surovinách, než řidič vozu se spalovacím motorem.
Průměrný majitel elektroauta v ČR pohání svůj vůz po více než čtyři pětiny jízdního času uhlím, ruským plynem a ruským palivem jaderných elektráren TVEL. Ilustrační foto: FAEI.cz

Elektřina potřebná k pohonu elektromobilu se loni v Česku vyrobila z 9,6 procenta z plynu a ze 40,8 procenta z jádra. To je dohromady 50,4 procenta.

Z více než poloviny jízdní doby je tak průměrný elektromobil poháněn elektřinou z ruského plynu a ruského jaderného paliva. Palivo do jaderných elektráren, stejně jako plyn, dováží Česko výhradně z Ruska (byť v případě plynu z menší části oklikou přes jiné země, pozn. aut).

Zato ruská ropa měla loni 49% podíl na jejím celkovém dovozu do ČR. Výrazným dovozcem jsou také Ázerbájdžán nebo Spojené státy. Navíc zhruba třetinu benzínu a nafty spotřebovaných v ČR dovážíme ze zemí, jako Rakousko nebo Německo. Část z těchto dovezených pohonných hmot má svůj původ také v ruské ropě.

Z ruské ropy také pochopitelně vyrábíme i v Česku produkovaný benzín a naftu. Celkově ovšem tedy platí, že z ruské ropy je dokonce méně než 49 procent celkového objemu pohonných hmot spotřebovaných v ČR.

PSALI JSME:
Třetina nově prodaných aut v západní Evropě jsou elektromobily, v Česku jen desetina

Zatímco tedy průměrný řidič elektromobilu využívá jako zdroj pohonu ruské suroviny ve více než polovině jízdní doby, průměrný řidič vozu se spalovacím motorem je využívá v méně než polovině jízdní doby.

Nabízí se tak otázka, proč jsou pro některé řidiče relativně dražší elektromobily atraktivnější, než vozy se spalovacím motorem, přestože jsou elektroauta závislejší na ruských surovinách.

Zásadní část vysvětlení se opírá o tzv. fenomén snobského efektu, s nímž běžně pracuje mikroekonomie. Jde o jeden z projevů takzvané okázalé spotřeby. To je spotřeba, kterou člověk demonstruje druhým svoji majetnost, společenské postavení nebo jiný atribut.

Snobský efekt je však v tomto případě zastírán takzvanou signalizací ctnosti, což je další pojem, s nímž dnes pracuje například behaviorální ekonomie. Kombinace snobství a demonstrace ctnosti a ušlechtilosti, totiž starosti o životní prostředí, je zejména pro některé majetné lidi zvláště lákavá, takže hlavě proto u nás sem tam spatříme na silnici nějaké to elektroauto.

PSALI JSME:
Co Čechy odrazuje od elektromobilů? Vysoká pořizovací cena a málo dobíjecích stanic

Kdo ale chce autenticky chránit přírodu, jezdí veřejnou dopravou, hlavně železniční. Ta však není tak atraktivní, neboť nemá ani potenciál snobského efektu, ani signalizace ctnosti.

Řidiči elekroaut tedy nejezdí environmentálně čistě, „zeleně“. Navíc pohon jejich vozů je závislejší na ruských surovinách, než pohon vozů se spalovacím motorem. Proto je vysoce sporná otázka možného dotování elektroaut.

Daňový poplatník, který třeba ani auto nevlastní, by zřejmě neměl platit vozy poháněné převážně uhlím a ruským plynem a jaderným palivem, s rizikem jejich produkce za neodpovídajících environmentálních a sociálních standardů.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Zájem o bateriové elektromobily v Evropě táhnou dotace

Zavřít reklamu ×
  1. „Palivo do jaderných elektráren, stejně jako plyn, dováží Česko výhradně z Ruska.“
    Haha, to je legrace, v 50.letech SSSR drancoval naše uranové doly., takže dovážíme naše palivo do našich jaderných elektráren!

    • Pán zřejmě vůbec nebere v úvahu fakt,že uran se sice odsud odvážel,ale ze SSSR k nám byla dovážena ropa a plyn za zcela jiné ceny,než se pohybovala světová burza.
      To samé platilo u železné rudy a mnoha dalších komodit.Takže zcela v duchu ,,pravé demokracie“
      opět překroucená pravda.A ještě malý dodatek
      k tomu jadernému palivu.Když naši ,,demokratičtí“
      vládcové rozhodli,že palivo do JE Temelín,aby nebylo
      od těch špatných Rusů,tak se nakoupilo od Westinghausu,tak ty palivové tyče nejprve museli do toho zlého Ruska odvéz k předělání,protože
      v našem reaktoru nefungovaly.Blbé co?

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Z linky už sjíždí nový model Škoda Fabia

Výrobní linku hlavního závodu společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi dnes opustila první Škoda Fabia čtvrté generace. Mladoboleslavská automobilka, která je součástí německého koncernu Volkswagen, o tom dnes …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Muži za auta utrácejí průměrně o dvě stě tisíc více než ženy

Analýza
Při koupi nového nebo ojetého auta si 34 procent českých žen vybere značku Škoda. Mezi muži je naopak nejoblíbenější Volkswagen s 28 procenty prodaných vozů, kupující modelů Golf a Passat pak tvoří z 90 procent muži. Vyplývá to z dat on-line platformy Autonaklik.cz, která nabízí přes 30 tisíc skladově dostupných vozů od stovek českých prodejců a to včetně ojetin.