
Změny se dotknou novopečených řidičů. Dnes je možné, aby absolvent autoškoly začal řídit až po fyzickém převzetí řidičského průkazu, složení zkoušek samo o sobě nestačí. Nová úprava umožní, aby řidiči usedli za volant ihned po zápisu do registru. Jejich přechod z autoškoly do praxe tak proběhne rychleji.
Od zápisu do registru začne běžet měsíční lhůta, během níž je třeba řidičák vyzvednout. Stejné pravidlo se bude vztahovat také na řidiče, kteří si své řidičské oprávnění rozšiřují. Řidičský průkaz je sice nutné si vyzvednout, ale není třeba ho vozit při řízení u sebe.
Portál dopravy již nyní nabízí možnost žádat o nový průkaz v případech, že starému skončila platnost, došlo k jeho ztrátě nebo odcizení. Od nového roku se návštěvě úřadu budou moci vyhnout i žadatelé o přidělení řidičáku nového či o jeho rozšíření.
Podmínkou bude, aby úřad dostal k dispozici zdravotní posudek v digitální podobě. Zkouška v autoškole, tedy test a jízda, bude muset proběhnout až po 1. lednu, na dříve absolvované zkoušky se pravidlo vztahovat nebude. O rozšíření řidičského oprávnění online bude možné žádat jen v případě, kdy je dotyčná osoba držitelem řidičského průkazu vydaného v České republice.
Vydání řidičského průkazu není od roku 2024 podmíněno plnoletostí. Výuku v autoškole je možné zahájit již v 16 letech a zkoušky absolvovat po dosažení 17 let. V rámci systému L17 je pak vydáno oprávnění řídit osobní automobil pod dohledem mentora. Mentor musí vlastnit řidičské oprávnění nejméně po dobu deseti let, být bezúhonný a nemít žádné body v bodovém hodnocení.
Také řidiči v režimu L17 budou moci žádat o oprávnění prostřednictvím Portálu dopravy. Po zadaní až čtyř mentorů systém umožní žadateli tyto osoby oslovit, získat jejich souhlasy se zápisem a po souhlasném vyjádření zákonného zástupce odeslat požadavek k administrativnímu zpracování.
K lékaři až v sedmdesáti
Jednodušší přístup k řízení čeká i ty nejstarší řidiče. V současné době platí, že řidič má povinnost podrobit se poprvé zdravotní prohlídce v 65 letech, a to nejpozději v den svých narozenin. Další prohlídka následuje v 68 letech a následně každé dva roky. Bez lékařského potvrzení se řidičák považuje za neplatný a při ignorování výzvy o absolvování prohlídky může být hříšníkovi odebrán.
Od příštího roku se zvyšuje hranice pro povinné úvodní lékařské prohlídky z 65 na 70 let, následně se pokračuje v nastaveném dvouletém rytmu. Důvodem je zejména fakt, že dnešní starší lidé jsou v lepší kondici než předchozí generace a s ohledem na způsobené nehody nepatří k nejrizikovějším skupinám.
Jestliže lékař posudek zapíše do elektronického registru pacientů, nemusí řidič ani vozit papírovou podobu dobrozdání s sebou. Platí to ovšem jen pro lékařské zprávy, vydané po 1. lednu 2026. U posudků starších stále platí povinnost mít je během řízení fyzicky u sebe.
Pokrok nezastavíme
Od ledna možná začnete potkávat, zejména na dálnicích, řidiče, kteří zcela očividně nesledují provoz, a přesto se nedopouští žádného přestupku. Řeč je o zavedení, respektive schválení, takzvaného automatizovaného řízení. Třetí stupeň automatizace znamená, že za určitých okolností auto přebírá řízení a řidič nemusí sledovat provoz.
Řidič musí převzít na pokyn auta řízení zpět, na což musí být v každý moment připraven. Ve chvíli, kdy je auto v režimu automatického řízení, odpovědnost za provoz nemá řidič, ale výrobce vozu. V případně potřeby je řidič povinen spolupracovat s policií a umožnit jí kontrolu, zda bylo v inkriminovaný moment jízdy aktivováno samořízení, či nikoli.
Řidiči si připlatí
Novinky se nedotknou jen praktických stránek silničního provozu, ale také peněženek řidičů. Zvednou se ceny dálničních známek, prodraží se také doba bez povinného ručení.
Ani rok 2026 nebude výjimkou v trendu postupného navýšení cen dálničních známek. Nejvíce si připlatí řidiči, kteří si pořizují roční známku pro vozidla do 3,5 tuny se spalovacím motorem. Z dnešních 2 440 cena vzroste na 2 570 korun, připlatíme si tedy 130 korun.
Měsíční dálniční známka podraží o dvacetikorunu, totéž platí u známky jednodenní, kde nová cena bude 230 korun. U desetidenní známky navýšení představuje desetikorunu. Mírné navýšení cen čeká také zvýhodněné kategorie vozidel, jako jsou auta na biometan, CNG, LPG a plug-in hybridy.
Beze změny zůstává zachována výjimka pro elektromobily a vozy s vodíkovým pohonem, ty jsou nadále od placení dálniční známky osvobozeny.
Každé vozidlo zapsané v registru, pokud není dočasně nebo trvale vyřazené z provozu, musí mít uhrazené povinné ručení. Není důležité, zda ho majitel používá denně, nebo ho má spíše na okrasu a vyjede s ním párkrát do roka.
Ten, kdo pojistnou povinnost nesplní, vystavuje se riziku udělení pokuty až do výše 50 tisíc korun. Majitel kromě toho musí platit příspěvek do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů za každý den, kdy vlastní vozidlo bez platného pojištění.
A právě tyto částky se od nového roku výrazně navýší, a to zhruba o třetinu. U osobních vozů bude nová sazba 81 až 109 korun za den (v současnosti 30 až 93 Kč, pozn. red.), u motocyklů 6 až 32 korun denně (nyní 4 až 25 Kč). Konkrétní výše se odvíjí od objemu motoru.
Navíc od roku 2024 platí, že pokud s nepojištěným vozidlem způsobíte dopravní nehodu, uhradíte celou vzniklou škodu na cizím majetku, stejně jako újmu na zdraví, a to bez jakéhokoli ochranného limitu.
















