Řidičák maximálně napotřetí, nebo nikdy. A ještě ne definitivně

Průzkum
Kdo chce získat řidičský průkaz, měl by se na zkoušky opravdu dobře připravit. Má totiž jen tři pokusy, a to jak v teoretické, tak praktické části. Žádný opravný termín podle platné právní úpravy neexistuje. A jak ukázal průzkum České asociace pojišťoven (ČAP), spoustě lidí to vlastně nevadí.
Vedle předloňského omezení počtu pokusů zkoušek čekají na nováčky na silnicích další změny, které v rámci novely zákona o provozu na pozemních komunikacích schválila vláda. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Podle průzkumu, který si asociace objednala u agentury IPSOS, považuje právě tři pokusy za optimální v teoretické části 53 procent řidičů, v praktické 49 procent. Druhou optimální variantou jsou pro řidiče dokonce jen dva pokusy, kterou preferoval každý třetí dotazovaný.

Až do poloviny roku 2021 měli přitom frekventanti autoškol neomezený počet pokusů na složení zkoušek nutných pro získání řidičského oprávnění. „Omezení počtu pokusů mělo nejen ulehčit přehlcenému systému zkoušek, ale také vytvořit tlak na autoškoly na zkvalitnění přípravy žáků na zkoušky,“ vysvětluje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Řidičák na zkoušku může pomoci, není ale všelékem

Vedle předloňského omezení počtu pokusů zkoušek čekají na nováčky na silnicích další změny, které v rámci novely zákona o provozu na pozemních komunikacích schválila vláda. Od roku 2024 by měla začít platit možnost řídit s mentorem již od 17 let.

PSALI JSME:
Jak se ubránit vybodování řidičáku

„Cílem této změny je pomoci mladým lidem získat více praktických zkušeností a jistotu, než jim mohou poskytnout autoškoly. Řízení pod dohledem například rodiče bude mít bezesporu pozitivní efekt na řidičské dovednosti mladých řidičů,“ vysvětluje Libor Budina z Platformy Vize 0. Na tuto novinku pak navazuje takzvaný „řidičák na zkoušku“. Ten by se měl týkat těch, kteří mají řidičský průkaz méně než dva roky.

Zkušenosti ze sousedního Rakouska, kde je podobná úprava už zavedena, ovšem ukazují, že nejde o žádný všelék. Policisté například nedávno na dálnici A1 ve směru na Salcburk zastavili 21letého řidiče, držitele řidičského průkazu ve zkušební době, s otcem jako mentorem na sedadle spolujezdce.

Aby ho dostihli, museli ovšem pořádně šlápnout na plyn služebního vozu. Junior totiž jel rychlostí přes 210 km/h. Pronásledování začalo poté, co jiný řidič nahlásil, že se na něj toto auto nejdřív lepilo zezadu, a pak ho předjelo zprava.

PSALI JSME:
V autoškole platí – třikrát a dost

„Z celkového počtu dopravních nehod, které se během roku stanou v České republice, jich 11 procent zaviní právě řidiči s praxí do dvou let. Z celkového počtu řidičů však tato skupina začínajících řidičů tvoří pouhá tři procenta,“ upřesňuje Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Po závažném přestupku nebo po dosažení šesti trestných bodů budou muset tito řidiči podstoupit pohovor s psychologem a další školení v autoškole.

Také myšlenka řidičáků na zkoušku má podle průzkumu ČAP velkou podporu řidičské veřejnosti a souhlasí s ním 80 procent respondentů. „Mladí řidiči do 24 let jsou 2,5krát rizikovější. Mít větší kontrolu nad novými řidiči je tak jistě jednou z cest, jak zvýšit bezpečnost na českých silnicích,“ konstatuje Jan Matoušek.

PSALI JSME:
Rychlá jízda, telefonování. Čtyři z pěti Čechů porušují dopravní předpisy

Proč mladí bourají častěji?

Jednou z nejčastějších příčin nehod je nepozornost. V dnešním rychlém světě plném technologií je tomu tak i kvůli mobilním telefonům, kterých se někteří šoféři nezříkají ani při řízení.

Ze statistik České kanceláře pojistitelů vyplývá, že nejčastěji používají mobil řidiči ve věku od 18 do 29 let. Z průzkumu agentury STEM/MARK vyšlo najevo, že téměř polovina z nich za volantem běžně píše SMS zprávy a chatuje.

U mladých, méně zkušených řidičů, je patrná nejvyšší četnost faktorů souvisejících s tendencí riskovat, uvádí BESIP. S narůstajícím věkem se četnost těchto faktorů výrazně snižuje. Faktory související s tendencí riskovat jsou dlouhodobě: Nadhodnocování schopností, nerespektování dopravních předpisů a související nezvládnutí řízení nebo jízda nepřiměřenou rychlostí.

PSALI JSME:
Problémem českých silnic jsou rizikoví mladí řidiči

Mezi nejčetnější typy nehod mladých řidičů se podle BESIPu řadí vyjetí mimo vozovku. K těmto nehodám nejčastěji přispívá zejména nepřiměřená rychlost, respektive nepřizpůsobení rychlosti jízdy, a to téměř u poloviny případů.

„Právě ti nejmladší a nejméně zkušení jezdí rychleji a poměr nehod zaviněných z důvodu nepřiměřené rychlosti je u nich zdaleka nejvyšší. Více než třetina nehod (33,41 %) byla v roce 2020 u řidičů nejmladší věkové kategorie (18-24 let) způsobena právě z tohoto důvodu,“ říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.

Ze statistik rovněž vyplývá, že mladí řidiči mají blízko k řízení pod vlivem alkoholu a dalších návykových látek. Podle průzkumu francouzské nadace VINCI patnáct procent dotázaných mladých mužů uvedlo, že řídilo pod vlivem alkoholu, 26 procent přiznává řízení po užívání léků, které mají vliv na pozornost, a 19 procent mužů uvedlo, že řídí pod vlivem drog.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Mladí zabijáci. Řidiči do třicítky ročně způsobí čtvrtinu smrtelných nehod

Zavřít reklamu ×
  1. tohle uděláte ale aby lidé ve městé co rozvážejí obědy po městě nemuseli pořád zapínat pas to ne je vidět že vám jde jenom o prachy za pokuty

  2. Celá řada autoškol v menších městech, schválně potápí lidi za drobnosti a honí prachy. Takže se pravděpodobně prodlouží doba získání řidičáku z důvodu zvýšení kvality, tím i cena a pak znovu cena kvůli donuceným poplatkům navíc, že už nemohou tak ve větším cedit. U nás jedna autoškola vyhazuje lidi i když neudělají žádnou chybu a nejsou jen prostě svižný, vyježděný.. Tohle celé se mi zdá zbytečné. Nejvíce bouraček se děje, protože lidé jezdí jako hovada bez respektu a dělají prasárny, nebo prostě zvěř.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Co by Čechy motivovalo k pořízení elektroauta?

Co by dnes Čechy motivovalo k pořízení elektromobilu? Pro téměř 72 procent řidičů by to byla vyšší dojezdová vzdálenost, pro 70 procent nižší provozní náklady, zjistila společnosti Raiffeisen – Leasing v loňském …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Zpackané zvětšení prsou i vypadlou korunku můžete reklamovat

Poradna
Celé měsíce se k návštěvě plastické chirurgie odhodláváte, představujete si, jaký bude výsledek, ale ten ani v nejmenším neodpovídá tomu, co jste si vysnili. Kromě nespokojenosti a výčitek můžete však využít i institut reklamace, kterou si obvykle spojujeme se spotřebním zbožím.