Je čas na ochranu spotřebitele 2.0, říká poslanec Patrik Nacher

Rozhovor

Posílení pozice spotřebitele je to, čemu se v pozici předsedy Podvýboru pro ochranu spotřebitele chce věnovat poslanec Patrik Nacher (ANO). „Postavení spotřebitele z hlediska práva je u nás slabé,“ říká v rozhovoru pro Finanční a ekonomický institut (FAEI.cz) muž, který je známý jako úspěšný bojovník proti nesmyslným bankovním poplatkům. Spotřebitelé si podle něj zaslouží ochranu, protože jsou ve sporu s prodávajícím tou slabší stranou.

Patrik Nacher se chce ve sněmovně věnovat především spotřebitelskému právu a podmínkám života lidí se zdravotním postižením. Foto: Archiv Patrika Nachera

Podvýbor pro ochranu spotřebitele nebyl ve Sněmovně ustaven sedm let. Bylo nutné jeho fungování obnovit?
Myslím, že ano. Je to určitý symbol, že této politické reprezentaci záleží na postavení spotřebitele. Je to užitečné také z toho důvodu, že se tím snižuje pravděpodobnost neochoty poslanců, kteří se o toto téma nezajímají, zabývat se ochranou spotřebitele.

Vy jste předsedou podvýboru, co jsou vaše hlavní cíle v této funkci?
Nazval bych to ochranou spotřebitele 2.0. Ta první úroveň je o ochraně spotřebitele v momentě, kdy čerpá službu – cenové podmínky, transparentnost, možnost odstoupit od smlouvy, obchodní podmínky, porovnání apod. Zde všude se situace klientů za posledních 10 let významně zlepšila. Kdy to ještě zadrhává je v momentě, kdy dojde k nějakému sporu, konfliktu a spotřebitel musí tuto věc řešit právně, ať už soudně nebo prostřednictvím mimosoudních orgánů. To je ona druhá úroveň, tedy 2.0. Postavení spotřebitele z hlediska práva je u nás slabé – spory jsou dlouhé, drahé a výsledek nepředvídatelný, takže mnoho klientů se do nich ani nepouští.

A čeho chcete ve Sněmovně dosáhnout jako člen důležitého Hospodářského výboru a jako řadový poslanec?
Rád bych se věnoval tématům, se kterými mám co dočinění už několik let, kterým se soustavně věnuji nebo ke kterým mám nějakou vazbu. Tedy zejména spotřebitelské právo v celé jeho šíři, život lidí se zdravotním postižením a finance.

Jste poslancem, předsedou podvýboru, členem výboru, pražským zastupitelem, podnikáte, provozujete webový portál, ale máte také rodinu… A protože jste ve sněmovně teprve pár měsíců, dá se předpokládat, že vám ještě nějaká funkce přibude. Kde na to vezmete čas?
Politici, kteří kumulují funkce, kazí reputaci všem. Nejde sedět zároveň ve výkonné funkci v komunální politice a být poslancem parlamentu. Chápu, že to lidem vadí, mě také. Proto jsem se rozhodl, že zůstanu pouhým řadovým pražským zastupitelem, budu pražská témata přenášet na celostátní úroveň, aniž bych přitom měl dvě a více exekutivních pozic a tedy kumuloval funkce. A tento přenos budu činit velmi intenzivně.
Abych byl konkrétní, hned od počátku tam vidím několik takových témat, která Pražané řeší: Zákon regulující činnost směnáren, které nám po celém světě dělají ostudu a řešení takzvané sdílené či digitální ekonomiky, což se konkrétně v Praze týká taxislužby a především problematiky krátkodobého ubytovávání.

Provozujete server Bankovnipoplatky.com a jste veřejnosti známý jako bojovník proti nesmyslným bankovním poplatkům. Jak se vám v tomhle dlouhodobém tažení daří?
Banky už neúčtují většinu poplatků, které zvítězily v anketě o nejabsurdnější bankovní poplatek, a výnos bank z poplatků klesá už pátým rokem po sobě.

Vrátím se k Podvýboru pro ochranu spotřebitele. Co je reálné od výboru čekat za čtyři roky? Kolik toho může skutečně stihnout?
Když bude vůle, tak hodně. Rád bych začal institutem hromadných žalob a posílením mimosoudního řešení sporů. Hromadné žaloby, sjednocení procesu vedení mimosoudních sporů, nebo meritorní nepřezkoumatelnost rozhodnutí mimosoudního orgánu, při nejasnostech ve prospěch spotřebitele – všechny tyto instituty jsou ve prospěch ochrany spotřebitele a posílení slabší strany, což kultivuje trh.
Pokud se institut hromadných žalob prosadí, čím dál více lidí jich bude využívat, protože to bude snazší, rychlejší, levnější, efektivnější a předvídatelnější- instituce pak budou reagovat tak, že si nedovolí to, co dnes. Institut hromadných žalob vychází z premisy, že jde o kolektivní ochranu individuálních práv.

Myslíte, že tohle je věc, která trhu chybí?
Lidé jsou dnes apatičtí nikoliv proto, že by byli líní, ale protože mají zkušenost, že soudit se kvůli třeba 150 korunám za bankovní poplatek je pro ně drahé, trvá to dlouho a ten výsledek je nepředvídatelný do té míry, že dva podobné případy mohou dva různí soudci rozhodnout jinak.

Máte představu, do jakých podrobností by měla být ochrana spotřebitele propracovaná, kam až by měla jít?
Chránit spotřebitele se dá zleva, nebo zprava. Dá se to dělat tím způsobem, že se oslabí ta silnější strana, a to zejména nějakou regulací či zavedením nějaké nové povinnosti. To není efektivní cesta. Moje zkušenost je taková, že instituce to druhotně stejně přenesou na spotřebitele.
Nebo lze jít liberálně pravicovou cestou ochrany spotřebitele, tedy posílit onu slabší stranu. Jsem zastánce této cesty. A proto se snažím ke spotřebitelům chovat jako k dospělým lidem, nikoliv jako k nesvéprávným dětem. Zbytek už je na nich.

I v současné Sněmovně se objevují snahy omezit otevírací dobu obchodů. Třeba lidovci by chtěli zavřít obchody při všech státních svátcích, jistě někdo dřív či později přijde se nahou zkrátit prodejní dobu v hypermarketech. Jak se stavíte k téhle problematice?
Zcela bytostně nesouhlasím s tímto rádoby ochranářským pojetím státu, který by nám měl plánovat, kdy, kde a jak máme chodit do práce. Naopak jsem podpořil minulý týden návrh ODS, aby se zrušila i aktuální norma, tedy současné omezení otevírací doby ve dnech některých svátků.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Dress code je povinný i ve vedru, jinak hrozí vyhazov

Pokud firma trvá na nošení dress codu, tedy předepsaného oblečení i v letních vedrech, nemá zaměstnanec šanci se této povinnosti vyhnout, jakkoli mu to může být nepříjemné. Za porušení firemních předpisů může v …

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …
Rolovat nahoru