
Na nebezpečí telefonování za volantem se dlouhodobě snaží upozornit kampaň České asociace pojišťoven (ČAP) #nepozornostzabíjí.
„Data průzkumu potvrdila čísla pojišťoven, která ukazují, že nehodu kvůli mobilu za volantem způsobí každé 1038. vozidlo řízené řidičem se základním vzděláním. U řidičů vysokoškolsky vzdělaných je to ale už každé 208. auto,“ upozorňuje Jan Matoušek, výkonný ředitel ČAP.
Riziko nehody u vysokoškoláků s mobilem v ruce za volantem je tak podle Matouška téměř pětkrát vyšší.
„Žádný pracovní e-mail ani hovor by však neměl dostat přednost před bezpečím řidiče a jeho okolí,“ apeluje šéf asociace.
Nepozornost při řízení, která je mnohokrát způsobena právě mobilem, je vůbec nejčastější příčinou nehod, neboť řidič, jehož pozornost je rozptýlena telefonickým hovorem, hůře vnímá zrakové i akustické vjemy. Snížena je i jeho mentální a fyzická kapacita pro řešení dopravních situací.
„Nepozornost za volantem, která může být spojena i s přejetím do protisměru, je jednou z nejčastějších příčin nehod. Mnoho řidičů ale pořád nevnímá, jaké riziko manipulace s telefonem představuje a myslí si, že odepsat na zprávu nebo vyřídit hovor zvládnou. To je velký omyl, protože nikdy nevíme, kdy se situace na vozovce změní, vstoupí do ní například chodec nebo vozidlo před námi náhle zpomalí,“ říká Tomáš Neřold, pověřený vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy ČR.
Jaká výše pokuty povede ke změně návyků řidičů?
Otázka telefonování za volantem je také výrazně spojena s nastavením sankcí za takovéto chování. Z českých řidičů by zvýšení pokuty za používání mobilního telefonu za volantem nejvíce působilo na lidi s nejnižšími příjmy. Ti by byli ochotní své chování zásadně změnit. Dokonce ani smrt blízkého nebo zodpovědnost za druhé pro ně v případě rozhodování, zda vzít telefon do ruky, či nikoliv, nehraje tak velkou roli. Vyšší postih za telefonování za volantem by však vůbec neovlivnilo celé tři čtvrtiny řidičů s příjmy domácnosti nad 40 tisíc korun.
„Pokuta za držení mobilního telefonu je v České republice nastavena poměrně nízko. Zatímco u nás se za tento přestupek platí v příkazním řízení na místě do 1 000 Kč, na Slovensku to může být v přepočtu částka až 3000 Kč. V Nizozemí a Velké Británii se pak pokuta může vyšplhat až k šesti tisícům korun, v Itálii může být telefonujícím řidičům udělen navíc i zákaz řízení na dva měsíce. Je ale otázka, jak vysoká by pokuta a související opatření musely být, aby řidiče přiměly ke změně návyků,“ komentuje aktuální situaci ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR plk. Tomáš Lerch.