
Jednou z takových sítí čerpacích stanic je Avia. Opakovaně jsme tankovali na jedné z jejich stanic, v Dobřichovicích, a několikrát si obsluhou nechali ukázat dodací listy. Na to má mimochodem právo každý zákazník, jen málokdo to ví. Benzín i naftu si tato stanice nechává dovážet z rafinérie přímo v Německu.
Podle české legislativy společnosti provozující čerpací stanice mají za povinnost od 1. prosince řidičům prodávat pouze zimní naftu s parametrem filtrovatelnosti do -20°C. Je označovaná podle normy motorová nafta zimní pro mírné klima třída F.
Zároveň rafinerie a ostatní distributoři začínají s postupnou úpravou kvality nafty pro zimní měsíce již od října, a to s úpravou zimního parametru filtrovatelnosti z 0°C v letním období přes minus 10°C v přechodovém období říjen-listopad. Od 16. listopadu pak rafinerie již dodávají na trh pouze zimní kvalitu třídy F.
Zdroj: ČAPPO
A světe div se, od zhruba listopadu do konce prosince sem vozí naftu zcela bez biosložek a benzín s nižším množstvím. Jak je to možné?
„Máme slušné výtoče a už na konci roku splníme limity, které nás nutí naftu s biosložkou brát. Takže vždy ke konci roku můžeme čerpat čistou naftu,“ potvrdila nám opakovaně obsluha.
Samozřejmě v lednu je už otázka, zda úplně čistou naftu budou mít. „Záleží na zásobách a za jak dlouho se vytočí. Někteří šoféři, kteří sem speciálně kvůli tomu jezdí, si berou i do kanystrů,“ potvrdila prodavačka.
Najděte další čerpačky s čistou naftou!
Pod značkou Avia jsou v Česku provozovány tři desítky čerpaček, jinak v patnácti evropských zemích je jich na tři tisíce. To, že má na konci roku čistou naftu, nijak zvlášť nevytrubuje. FAEI.cz nechce dělat reklamu jedné síti, ale považujeme to dobrou věc pro šoféry a zároveň to otvírá diskusi: Jsou biosložky (řepka a spol., pozn. aut.) v palivech opravdu ekologické, nebo je to jen nálepka a čistý byznys?
Pokud víte, nebo jste náhledem do dodacích listin zjistili i na dalších sítích čerpacích stanic, že lze u nich někdy načerpat čistou naftu (či benzín), napište nám.
Názor šoféra dodávky do diskuse
Dieselové motory jsou stavěné na naftu, a až vývojáři automobilek udělají motory schopné spalovat třeba palivo z mořských řas nebo z pochytaného CO2 za vzduchu (nad čímž mimo jiné koumá například Mazda), tak budiž.
Lepit ale nějaké dodatečné ekozařízení na tradiční diesel jen proto, že Brusel maluje stále tvrdší normy Euro a chce hlavně kasírovat odpustky, tedy ekologické pokuty od automobilek za nesplnění nesplnitelného?
Že se města dusí, to je fakt, ale je třeba pracovat na skutečně zelených pohonech od podlahy, ne „zalepovat“ motory řepkou apod. Praxe řady motoristů je ale spíše taková, že vše zelené pro naftové motory spíše prodražuje jejich servis a zhoršuje chod motoru, a je otázka, zda je to ve výsledku „ekologické“.
Například se velmi často kazí EGR ventily. Ty vracejí do spalovacího prostoru k ještě jednomu přepálení už jednou spálené zplodiny. Když šlapete na plyn, ventil pouští do spalovacího motoru více „čistého“ vzduchu a při nižších otáčkách naopak. V praxi se často porouchají. A celkově zhoršují hladkost běhu motoru.
Stejně čerti vyletí
A filtry pevných částic? Nižší zplodiny jsou měřeny v laboratořích. Jenže ve filtru zadržované zplodiny stejně vyletí ven – na dálnici. A je znát, když s naftovým autem couráte dlouho jenom po městě, a pak ho vezmete alespoň hodinu na dálnici. Říká se tomu vyhnat čerty. Jezdí pak zkrátka lépe.
Neexistuje jen jedna černobílá pravda, a je otázka, zda vše, co se v automobilismu dnes označuje „eko“ je opravdu eko, a nejen čistý byznys. Působí divně, že z lepší nafty, kdy motor nemusí řidič tolik vytáčet a celkově je šetrnější, a tedy i z pohledu oprav, se stává jakási tak trochu podpultovka.