Škodovka si letos připomíná 120 let motoristického sportu

Škoda Auto si letos připomíná 120 let úspěšného angažmá na poli motoristického sportu. Sportovní naturel byl vlastní už zakladatelům mladoboleslavské továrny, nadšeným cyklistům Václavu Laurinovi a Václavu Klementovi.
Jeden z prvních závodních strojů automobilky Laurin & Klement, Slavia typ B s rokem výroby 1901, která mimochodem dodnes stále jezdí. Foto: Škoda Auto

Motocykly neboli „motorové dvoukolky“ L&K Slavia debutovaly v listopadu 1899. Premiérou na poli motorsportu byla pro mladoboleslavskou značku koncem června 1901 účast na mezinárodním 1 200 kilometrů dlouhém závodě z Paříže do Berlína. A od té chvíle pokračuje dlouhá řada sportovních triumfů mladoboleslavské automobilky.

Škoda Popular Monte Carlo Roadster (1937/38). Foto: Škoda Auto

V meziválečném období po slavných laurinkách převzala štafetu nová generace automobilů Škoda. V lednu 1936 byl například roadster Škoda Popular na Rallye Monte Carlo druhý ve třídě do 1500 cm³, napřesrok se dařilo většímu kupé Rapid.

Po druhé světové válce vyhrála trojice vozů Škoda 1101 svoji třídu v závodě na 24 hodin v belgickém Spa. Vznikly i speciály Sport a Supersport přeplňované kompresorem nebo roadstery a kupé Škoda 1100 OHC (1957 a 1959). Následovala slavná éra modelové řady Škoda Octavia, připomeňme alespoň její hattrick ve třídě na Rallye Monte Carlo (1961–1963).

Škoda 1100 OHC (1957). Foto: Škoda Auto

Porsche Východu

V roce 1964 vyjela na závodní tratě Škoda 1000 MB, s motorem vzadu a samonosnou karoserií. Navázaly na ni Š 110 L Rallye, Š 120 S a pak zejména „porsche Východu“, legendární kupé Škoda 130 RS. Svoji třídu ovládlo mimo jiné na Rallye Monte Carlo (1977) či Rallye Akropolis (1978, 1979 a 1981), nemluvě o absolutním vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů na okruzích v hodnocení značek (1981).

Škoda 130 RS (1975). Foto: Škoda Auto

Novodobá historie angažmá značky Škoda na poli motoristického sportu odstartovala nasazením hatchbacku Favorit v Rallye Monte Carlo. Následovala Octavia Kit Car, ale pro sezonu 1999 byla vypsána nová soutěžní kategorie WRC. Prvním zástupcem okřídleného šípu se stala Octavia WRC, kterou vystřídala Fabia WRC (2003–2007).

Sportovní Fabia

Další kapitolu – v jiné soutěžní kategorii – nadepsala Fabia Super 2000 s pohonem 4 ×4 (2009). Tovární posádka Jan Kopecký – Pavel Dresler získala dvakrát po sobě mistrovský titul v hodnocení jezdců v ERC a poté i v APRC. V letech 2009 až 2014 získali jezdci s vozy Škoda Fabia Super 2000 celkem 50 národních a mezinárodních titulů!

Škoda Fabia Rally2 evo (2019). Foto: Škoda Auto

V roce 2015 se vlajkovou lodí sportovních aktivit mladoboleslavské automobilky stala Škoda Fabia R5/Rally2. Právě s ní získaly posádky továrního týmu Škoda Motorsport v letech 2015 až 2019 pět titulů mistrů světa v hodnocení výrobců. Dalších pět titulů pod hlavičkou FIA připojily úspěšné zákaznické týmy ŠKODA a připsaly si i 23 prvenství v národních šampionátech.

PSALI JSME:
High-tech továrna na úpatí Krkonoš

Zavřít reklamu ×
  1. Je s podivem že tak stará automobilka dělá takové šunty. Asi je to záměrně. Takové Suzuki nebo Honda jsou úplně někde jinde. Asi o pár světelných let. Už tříválec v Suzuki,které bylo vyrobeno v roce 1987 fungoval perfektně a s malou spotřebou do 5 litrů,to byl prosím ještě karburátor.Takové HTP u Fabie o 15 let později vyrobené je ostuda a katastrofa.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.