Smartwings se pomoci státu nakonec patrně dočkají

Názor
Stoupá pravděpodobnost, že skupinu Smartwings koronavirus nakonec „nezabije“. Do skupiny, která provozuje tři čtvrtiny dovolenkových letů z ČR, patří také České aerolinie. Právě tak by se nyní měla celá skupina nově jmenovat.
Například v Německu stát zachraňuje nejen Lufthansu, ale také dovolenkového leteckého dopravce Condor. Foto: Depositphotos.com

Je to jedna z podmínek pomoci ze strany státu, vedle účasti akcionářů na záchraně – ti by měli do firmy nalít 1,6 miliardy korun. Záchrana sice ještě není definitivně odklepnuta, ale pravděpodobně k ní dojde. Dopravce by měl od státu získat garanci za úvěr, nejspíše půjde o 850 milionů korun. Záchranu Smartwings podporuje také prezident Miloš Zeman.

Rozhodnutí akcionářů Smartwings podílet zmíněnou částkou 1,6 miliardy korun na záchraně dopravce výrazně zvyšuje šanci, že vláda pomoc poskytne. Při spoluúčasti akcionáři bude takový krok vlády politicky průchodnější a je možné, že záchrana už je předjednána a stát ji podmínil právě větším zapojením akcionářů.

Z principiálního hlediska pomoc Smartwings opodstatnění má. Koronavirová krize totiž není běžná očistná krize, není to krize tržní. Je to „státní krize”. Trh před ní fungoval, stát jej však „vypnul“, byť ze zdravotních důvodů. A dobře fungovaly také Smartwings – dosahovaly zisku, což svědčí o jejich celospolečenské přínosnosti.

Při propuknutí koronavirové krize existovaly v zásadě dvě možnosti. Buď vláda ponechá trh, aby se novým podmínkám přizpůsobil. Aby se tedy přizpůsobil podmínkám „poloválečné“ situace koronavirové krize.

Nebo vytvoří iluzi, že trh nevypnula a že se v něm peníze točí dále. Trh se tedy nebude muset přizpůsobovat něčemu, co je stejně dočasné. Iluzi, že trh jede víceméně normálně dále, může vytvořit pouze právě stát. Na dluh. Nikdo jiný si nemůže půjčit tak levně a v takovém objemu. Takhle dnes prostě fungují mezinárodní finance.

Z hlediska daňového poplatníka je podstatné to, že výsledkem celé současné situace bude dluh tak jako tak. Zmíněné přizpůsobení trhu znamená to, že budou bankrotovat živnostníci, firmy i podniky, které v podmínkách „státní krize“ neobstojí. Budou tedy bankrotovat ti, včetně Smartwings, z jejichž hrubého zisku se platí třeba starobní důchody. Když zbankrotují, bude místo nich muset platit penze opět stát – tedy na dluh, protože stát sám žádné peníze nevydělává.

A v tom je pointa. Pro daňového poplatníka bude nakonec levnější dluh vzniklý vytvořením iluze nadále fungujícího trhu než dluh vzniklý hromadnými bankroty podnikatelů a firem. Proto je teď správná doba se zadlužit.

PSALI JSME:
Letečtí dopravci v Evropě čelí „tsunami“ propouštění

Němci plánují růst veřejného dluhu z 60 na 75 HDP. Pokud ten český vzroste ze současných zhruba 30 na 45 procent, je to stále přijatelné řešení. Je třeba především zabránit vyhladovění podnikatelů a firem, na nichž je celá ekonomika tak či onak závislá.

Jestliže ovšem takto stát zabraňuje vyhladovění řadové OSVČ nebo třeba „pekaře na rohu“, principálně je správné, když už se rozhodl zachraňovat, pomoci také firmám typu Smartwings. Nebo snad má být Smartwings diskriminována oproti běžné OSVČ tím, že jde o velkou společnost?

Firmám typu Smartwings pochopitelně nemůže stačit záchrana v podobě Pětadvacítky nebo půjček z programů Covid. Smartwings je vysoce specifická firma, která prostě potřebuje vysoce specifický druh záchrany.

Měl by to však být trh, a nikoli úředník – ten, který „vypnul“ trh – kdo rozhodne o tom, zda má Smartwings dále přežít, či ne. Za tím účelem je ovšem aerolince pomoci do té doby, než bude trh opět uspokojivě fungovat a zákazníci na něm budou opět moci svým „hlasováním platební kartou“ určit, která firma či aerolinka přežije a která nikoli.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Kauza Smartwings: Jak vlády zachraňují letecké dopravce v zahraničí

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Bankám klesají zisky, ruší pobočky

Bankám a spořitelnám v Česku v letošním prvním pololetí klesl souhrnný čistý zisk meziročně o 19 miliard korun na 26,57 miliardy. Vyplývá to z dat, která včera zveřejnila Česká národní banka (ČNB).

Firemní pronájmy elektroniky rostou

Zatímco až do letošního března byl pronájem elektroniky především doménou jednotlivců, kteří si tak pravidelně obměňovali svá zařízení (např. nový iPhone každý rok), možnost pronájmu firmy přivítaly zejména během …

Je Antivirus lepší, než bude kurzarbeit?

Diskuze o podobě kurzarbeitu, do něhož se má proměnit nyní platný program Antivirus, je poměrně složitá. Kurzarbeit má totiž celou řadu parametrů (za jakých okolností se uplatní, kdo bude od koho na jak dlouho …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Stočený tachometr Čechům nevadí. Chtějí slevu a podléhají emocím

Průzkum
Opravdu to českým řidičům tak vadí? Pro většinu motoristů není stočený tachometr důvodem k tomu, aby se poohlédla po jiném autě. Kupující ale v takovém případě požadují slevu. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji použitých vozů.
Rolovat nahoru