Špinavá energie přebírá vedení, zelené akcie padají

Názor
Náš koš zelené transformace se od počátku roku propadl o jedno procento. Firmy v tomto odvětví rozšiřují své podnikání díky úvěrovému financování a nízké ceně kapitálu, a tak se na jejich výsledcích negativně podepisují rostoucí úrokové sazby.
Opravdovým omezením rozšířením elektromobilů může být nakonec kapacita energetické sítě. Ilustrační foto: Pixabay.com

Dále pohovoříme o potřebě ropného a plynárenského průmyslu, který letos posílil o 21 procent, v průběhu přechodu k ekonomice s menší uhlíkovou stopou a o tom, že nedostatečné investice z posledních let a nízká návratnost kapitálu v energetice povedou ke zvýšení cen ropy a zemního plynu. A nakonec se podíváme na elektromobily – v pondělí totiž trh zaskočily očekávané výnosy společnosti NIO.

Rostoucí úrokové sazby nemají stejný dopad ve všech odvětvích. Pokračující vzestup výnosů desetiletých amerických dluhopisů zasadil v posledních čtrnácti dnech velkou ránu zejména akciím firem spojených se zelenou transformací.

Ty sice počátkem roku během necelých dvou týdnů posílily o 15 procent, ale podnikání ve fyzickém světě vyžaduje značný kapitál a jeho rostoucí cena se přímo odráží na dostupných příležitostech i celkové výdělečnosti. Kombinace vysokých nároků na úvěrové financování s nadsazenou hodnotou akcií dala vzniknout segmentu extrémně citlivému na výši úrokových sazeb.

Zatímco náš koš zelené transformace se od počátku roku propadl o jedno procento, index MSCI World Energy tvořený tradičním ropným a plynárenským průmyslem a jeho servisními a dodavatelskými společnostmi za stejnou dobu o 21 procent posílil. To není jen obrat o 180° oproti loňsku, ale i možná předzvěst toho, co dál očekávat.

Zdroj: Bloomberg

Vlády možná dávají průmyslu a investorům pobídky s cílem podpořit obnovitelnou energii, ale přechod k ní není možný bez toho, aby ropný a plynárenský průmysl zajistil vše potřebné pro efektivní pokrytí základních energetických potřeb (zejména zemní plyn). Ropný průmysl bude pro naši společnost nezbytností po celou dobu přechodu k elektromobilům a průmyslu s menší uhlíkovou stopou.

Současným trendem v oblasti ESG je zvyšování ceny kapitálu pro firmy, které se podílejí na těžbě surovin, jako je ropa či plyn, což je sice chvályhodné, ale pro ně to bude znamenat vyšší náklady a horší přístup ke kapitálu, a tedy další omezení na straně nabídky.

Hezký příkladem tohoto jevu je společnost ExxonMobil, kde je už šest fiskálních let po sobě návratnost investovaného kapitálu nižší než cena kapitálu. To mohlo fungovat s nižšími úrokovými sazbami, ale pokud se sazby náhle zvýší a zároveň díky stimulům poroste poptávka, stoupnou zároveň drasticky ceny energií a nejspíš i tempo růstu špinavé energie.

Elektromobily a jejich omezení

Nedílnou součástí zelené transformace jsou elektromobily. Generální ředitel společnosti Volvo poskytl Bloomberg TV zajímavý rozhovor, kde zodpověděl všechny kritické otázky ohledně baterií, nových prodejních modelů, jejich dopadů na prodejce automobilů apod. Pokud vás elektromobily zajímají, určitě stojí za zhlédnutí.

Kromě komentářů šéfa Volva je třeba zmínit také současné dění v elektromobilitě. V poslední době se totiž postoj trhů k elektrickým dopravním prostředkům poněkud zhoršil a pondělí přineslo další zklamání. Čínský výrobce elektromobilů NIO oznámil nižší očekávané výnosy, protože se musí na domácím trhu potýkat se zvýšenou konkurencí. V této kategorii zatím stále vede Tesla, ale už v loňském roce jsme viděli, že ji ostatní začínají dotahovat.

V Evropě začíná její místo na špici přebírat VW spolu s dalšími značkami, a to i navzdory tomu, že trh s elektromobilitou rychle roste a starý kontinent se stává největším elektromobilovým trhem světa. Rok 2021 bude podle nás pro Teslu klíčový. Nejoptimističtější investoři patrně přecenili její výhody, což se jasně ukáže v nadcházejících měsících při registracích osobních vozů v Evropě.

Všichni si uvědomují, že je výroba elektromobilů omezena dostupností baterií a dalších součástek, jako jsou například nedostatkové mikroprocesory, ale mnohým nedochází, že opravdovým omezením může být nakonec kapacita energetické sítě. S rostoucím počtem tepelných výměníků a elektromobilů jsou na ni kladeny čím dál vyšší nároky a zejména lokální transformátory se mohou začít přehřívat.

Mnohé země předpokládají, že než bude společnost na zelenou transformaci připravena, je třeba do energetické sítě ještě hodně investovat. A pokud nechceme, aby se zelená transformace zasekla na půli cesty, musejí tyto investice a navýšení kapacit přijít dřív, než si je poptávka vynutí, a nikoli na to opožděně reagovat.

Autor je vedoucí kapitálové strategie Saxo Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Evropa bez elektřiny i bez ohně v kamnech. To snad ne!

Zavřít reklamu ×
  1. Elektrické auto je ropák roku! Jenom ta půltunová likvidace baterky z Tesly je pro přírodu pohroma. Po deseti letech jde celá Tesla do šrotu,protože baterka víc než 10 let nedá a nová stojí 320 tis. kč a to do desetiletého auta nikdo nedá.I kdyby někdo chtěl tak baterku už po 10 letech novou nesežene,viz. ten případ kdy chtěl majitel do Leafu novou baterku a ta už nešla koupit.Jediné čisté auto je na CNG,tak jde z výfuku jen vodní pára pokud teda auto nebere jako správný koncern litr oleje na tisíc kilometrů.Snad dojde doba kdy tyto elektrické krámy budou pro nezájem obyvatel sešrotovány a Musk skončí v blázinci.Doba pro eletro ještě nenastala.Jsem vystudovaný v oboru elektro a akorát se pokusům o e-auta směji.Až bude baterka na bázi kapacitoru(kondenzátoru) kdy bude nabitá za 10 minut,mráz nebude snižovat kapacitu baterie,životnst bude 25 let a cena baterky kolem 50 tis. kč.A to nejdůležitější na konec,baterka nebude obsahovat žádné nebezpečné kovy jako lithium a kobalt.

    • Mám čtvrtou ojetinu a žádná mně nebrala litr oleje na 1 000 km. Vůbec jsem jej nedoléval a to měly najeto všechny přes 100 tisíc km. Jde o jednu německou značku a není to VW.

  2. Pan autor se plete – největší omezením elektromobilů je nedostatek prostoru pro nabíječky na sídlištích! Večer je problém zaparkovat na jakémkliv sídlišti u nás, nejen ve velkých městech, ale i v okresních i menších kolem 10 000 obyvatel….Zbývají tam poslední parkovací místa. Jak to budou řešit? Z lamp veřejného osvětlení to těžko půjde. Na jednu lampu připadá 5-6 aut, pokud parkují na cestě oboustranně, tak dvojnásob..

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Investice

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.