
Plánovaná novela zákona o pozemních komunikacích stanovuje maximální povolenou rychlost chůze na chodníku. Předkladatel návrhu, poslanec Ľubomír Vážny, by ji rád omezil na 6 km/h.
Ve své argumentaci poukazuje na rostoucí počet kolizí chodců s bicykly, elektrickými koloběžkami a dalšími dopravními prostředky. Překročení povolené rychlosti chůze by pak v případě nehody bylo důležitým kritériem při jejím vyšetřování.
„Vzhledem k narůstajícímu počtu kolizí mezi chodci a uživateli elektrických koloběžek, bicyklů a dalších prostředků s pomocným motorkem přistupujeme k návrhu legislativní změny, jejímž hlavním cílem je zvýšit bezpečnost chodců na chodnících,“ stojí v důvodové zprávě.
Otázkou samozřejmě zůstává, jak by vypadala kontrola dodržování nařízení v praxi. Policie by musela používat radary jako pro měření rychlosti aut, případně jiné technologie, kterými by překračování limitů ověřovala.
Chodcům, kteří si chtějí být jisti svou bezúhonností, by pak pravděpodobně nezbývalo nic jiného než si pořídit chytré hodinky či jiný měřící přístroj a rychlost chůze si hlídat. A zároveň si hlídat včasné odchody z domu, protože popobíhání na autobus by se mohlo prodražit.
V návrhu nové úpravy nezávislého pozorovatele zarazí hned dvě věci. První z nich je fakt, že se poslanci rozhodli snižovat riziko kolizí omezením pohybu chodců, pro něž jsou chodníky primárně určeny.
Ačkoli sami přiznávají, že nehody vznikají hlavně v důsledku toho, že se někteří cyklisté či řidiči koloběžek chovají neohleduplně, omezení, byť vzhledem k obtížné kontrole a vymahatelnosti spíše papírové, má dopadnout na ty, kdo tímto chováním v praxi trpí.
Navíc, rozdíl oproti průměrné rychlosti, jíž se chodci běžně pohybují, bude maximálně 2 až 3 kilometry za hodinu. Oproti tomu koloběžky smí jet až 25 km/h, ale jejich rychlostí se návrh nijak nezaobírá.
Druhým sporným bodem je fakt, že návrh působí, jako kdyby slovenské chodníky byly běžné plné cyklistů. Zdejší pravidla však hovoří jasně – cyklisté nemají na chodníku co dělat. Výjimku mají děti do deseti let, všichni ostatní by měli využívat cyklopruhy, stezky či vozovku.
A jak je to s elektrokoloběžkami? V současné době jsou jejich řidiči považováni za chodce a jsou povinni k přepravě využít chodníky.
Ministerstvo vnitra však v paralelně připravovaném návrhu plánuje jejich zařazení do skupiny malých elektrických vozidel. V praxi se na ně budou vztahovat stejná pravidla jako na cyklisty, tedy mimo jiné nebudou již pro přepravu využívat chodníky.
Výjimka bude opět platit pro děti do deseti let, které ale svou jízdou nebudou smět chodce ohrožovat ani omezovat. Jak je patrné, k ochraně chodců mohou vést různé cesty. Slovenští poslanci v blízké době rozhodnou, která je ta pravá pro naše sousedy.