Proč budou muset mít povinné ručení elektrické koloběžky, ale na elektrická kola ne?

Názor
Povinné ručení se od přelomu roku bude nově vztahovat také na elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry, zahradní traktory, a dokonce na motorová golfová vozítka. Prostě na všechna „pohybovadla“, jejichž konstrukční rychlost převyšuje 25 km/h. Jestliže ovšem mají hmotnost nad 25 kilogramů, bude se na ně povinnost ručení vztahovat už od konstrukční rychlosti vyšší než 14 km/h.
Proč bude povinné ručení uplatněno na elektrické koloběžky, ale ne na elektrokola? Ilustrační foto: Pixabay.com

Rozšíření ručení je sporné. Nepochybně se krok líbí pojišťovnám, neboť jim stát zákonně přihraje z kapes lidí další peníze. Ovšem v praxi bude nová legislativa zřejmě bude vyvolávat řadu problémů a nejasností.

Několik příkladů za všechny. Třeba elektrické koloběžky nemají SPZ. Pokud má člověk více elektrických koloběžek než příslušných ručení, jak povolané orgány při vyšetřování nehody posoudí, zda se ručení vztahuje zrovna k té, jež byla účastníkem nehody?

A dále, proč bude povinné ručení uplatněno na elektrické koloběžky, ale ne na elektrokola? Vláda argumentuje, že při jízdě na elektrokole představuje hlavní zdroj pohybu fyzická síla – tedy šlapání, nikoli motor. Při jízdě ne elektrické koloběžce ale může být – ve stejném duchu – alespoň v některých případech hlavním zdrojem pohybu odrážení nohou od země, tedy také fyzická síla.

PSALI JSME:
Silné elektrokoloběžky s registrační značkou? Většina Čechů by to uvítala

Další otazník visí třeba nad ručením za golfová vozítka. Vždyť ta se přece na běžných silničních komunikacích prakticky nevyskytují.

V případě všech těchto vozítek, která ani nemají SPZ, by možná bylo smysluplnější povinné ručení nezavádět. Pokud by řidič takového vozítka způsobil nehodu, prostě by související náklady hradil ze svého. Ostatně, dopravní nehodu může zavinit i obyčejný chodec.

Další možností je, že by se ručení mohlo vztahovat na řidiče, nikoli na vozidlo. Jestliže v dnešní době může jeden člověk vlastnit vedle auta třeba také několik elektrokoloběžek, segwayi, skútrů nebo elektrokol a i dalších dopravních prostředků, které všechny mohou způsobit nehodu, mohlo by být jednodušší vztahovat ručení právě na osobu, nikoli na vozidlo. Otázka však je, zda by to bylo tolik zajímavé pro pojišťovny.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Nelegální tuning. Statisíce Čechů si čipují elektrokola hlavně kvůli vyšší rychlosti

Zavřít reklamu ×
  1. Vy jste už viděl někoho na elektrické koloběžce se odrážet? Ekonome Trinity bank nelži! Maximálně jednou při rozjezdu, pokud je tam nastavený mód rozjetí až po odrazu. Navíc koloběžky jezdí běžně 25 – 120km/h.
    E-kolo většinou do 35 (s důchodcema 25max) a rychleji jen z kopce. Ale já jsem pro placení povinného i na kole. Nehoda se dá zavinit i na kole.

    • Budete se divit,ale mám koloběžku,dojezd nic moc,okolo 25km,ale mám vyzkoušeno že občas když se odrazím,hlavně do kopce,ujedu 30 km,což mě stačí z chalupy do města na nákup,a zpět,koloběžka Segway za 14000 tis.uváděný dojezd 40 km.ani omylem,při Eco jízdě.

    • Nemotejte sem důchodce. Mezi nimi je spousta vitálních a inteligentních lidí, jako je mezi mladými lenochů a hlupáků. Jinak povinné ručení pro všechny účastníky silničního provozu. Tedy nejen pro zmíněné kolaře, ale i pro chodce.

      • Copak Kovanda, ten rozumí všemu, od topení přes ceny potravin až po jízdu na koloběžce.

    • Na kole se dá zavinit. Není to tak dávno, co se mi to povedlo a holt sem to odnesl také, i když za toho psa sem vůbec nemohl… Ale to nebudu rozepisovat, to je na dlouho. 😂
      Ale každopádně si všímám po okolí, že nejvíc jako prasata jezdí hlavně e koloběžky. E kola sice taky, ale není to tak hrozné. Někteří cyklisti aspoň mají tichá, jak by se na vozovce měli chovat.

  2. Je v tom spousta chaotických nápadů, vypadá to že ty zákony netvořili odborníci ale politici. Momentálně platná zákonná úprava že za nehodu ručí řidič je podle mne dostačující – soudný člověk který chce něco takového dělat má v rámci pojistky domácnosti i pojištění odpovědnosti, to se ostatně dá pořídit i samostatně. Pojišťovat neidentifikovatelné dopravní prostředky je dost nesmyslné. O lukrativnosti pro pojišťovny bych si dovolil pochybovat, reálné pojistné pro rozumné pojistné krytí bude kolem 500 Kč. Pro poradce který to sjedná bude provize cca 35 Kč. Obdobně se na tom „napakuje“ i pojišťovna, celá ta částka nebude jejich zisk, ale půjde do balíku pro výplatu škod.

    • Z trošku jiného pohledu : proč v Německu stačí platit povinné ručení pouze za motorové vozidlo a vůbec se neplatí za jakékoliv přípojné vozidlo: přívěs, návěs jelikož vždy když je přípojné vozidlo v provozu je taženo motorovým vozidlem které má již pojistku !!!!! To už chtějí politikové zpoplatnit i pěší chůzi a dýchání vzduchu ! Chtělo by to další pražskou defenestraci !

    • A myslíte, že Vaše pojistka domácnosti a pojištění odpovědnosti kryje i jízdu na elektrokoloběžce, která umí jezdit rychlostí 50 km/hod?

    • Mno…..kdyyž spočtete, kolik je tady koloběžek a třeba malotraktůrků….hned to bude „zajímavější“ částka…

  3. Je třeba si všimnout, že se pojištění bude vztahovat na vše co „jede“ více jak 25km/h, tudíž stroj co má blokovanou vyšší rychlost je bez pojištění. Abych pravdu napsal, také se mi nelíbí koloběžka na středu vozovky uhánějící rychlostí 50 km v hodině s arogantním a bezohledným jezdcem. Který má vše u

  4. Já jsem přesvědčený, že povinné ručení by měl mít každý účastník silničního provozu pokud používá nějaké vozidlo. Hlavně cyklisti a je jedno jestli na obyčejném, nebo elektrickém kole. Stále jich přibývá a pokud vám způsobí škodu – není z čeho ji hradit (někdy dost velkou) Naopak pokud autem poškodíte kolo – tak hned chtějí škodu hradit z vaší pojistky – nebo je to jinak? Ale každopádně je to jen byznys pojišťoven- jsem přesvědčený o tom, že povinné ručení by měl mít každý řidič na sebe, dle věku a bonusů – s tím že uzavře smlouvu dle toho jaká vozidla používá (myšleno tu největší kategorii a ostatní menší jsou v tom zahrnuty).Logický příklad -mám 3 auta,2 přívěsy a skůtr – 6 pojistek, ale mohu jet max s jedním autem + přívěs!!! Tak že další pojistky běží jen ku prospěchu pojišťoven (obdobné je to i s dálniční známkou).

    • Pokud způsobií škodu cyklista, tak samozřejmě nastupuje jeho občanskoprávní odpovědnost. Není-li pojištěn např. v rámci pojištění domácnosti, odpovídá za způsobenou škodu celým svým majetkem. Moc zcela nemajetných cyklistů nebo bez jakéholiv zdroje příjmů (plat, důchod) zase tak nebude.

    • Jen podotýkám, i ruční vozík např dvoukolák, který je širší jak 60 cm, je z hlediska zákona vozidlo, byť nemotorové. toě tak,

    • chtěl bych platit jen v čase provozu elektronicky to by se jim nelíbylo nebo by se zvýsilo pojistné všechno jsem dal do depozitu jezdím na koni natankuji na mezi

  5. To jako při sekání zahrady mě zastaví policajt a bude chtít zelenou kartu za traktorek? Takže za chvíli si připlatíme za dýchání….

    • Pokud má řidič pojistku na motorové vozidlo, měla by se vztahovat pouze pro tuto osobu i pokud má motocykl popř el . koloběžku koloběžku. Tudíž jedna pojistka… tento řidič nepojede současné na všech třech vozidlech. Pojistky na tří vozidla zvláštní pro jednu osobu je zlodějina.

    • To připomíná pohádku pyšná princezna kdy Hlinomaz se ptá: .. uhlíři a daně máš zaplacený? …???? I na příští rok ??

  6. Ručení ať je klidně dobrovolné (ale jsem spíše pro jeho zavedení). Hlavně zavést speciální registrační značky pro všechny motorizované krámy a bude na světě hned lépe

    • Máte tam smajlíka, ale de facto to je tak….obecně je silný lobing cykloterorisků, ať už elektrifikovaných, či nikoliv.

  7. Jen tak na okraj : proč se říká elektrokolo a ne moped – motorový pedál ? Navíc na těch mopedech jen pohybujete nohama a ono to jede – většinou čipnutý.

  8. Je pravda, že se to stále více zamotává a jak zde již padlo, „aby se v tom svině vyznala“ Mám zahradní traktor s kterým sekám trávu na vlastním pozemku, komu způsobím škodu, když s ním nesmím vyjet na pozemní komunikaci? Musím ho mít tudíž pojištěný, když s ním nejezdím na pozemní komunikaci? Bude mě nějaký aktivní policajt buzerovat až mě uvidí sekat trávu? Můžu mu přes plot ukázat prostředník nebo musím zajet na kraj pozemku a nechat si zkontrolovat zelenou kartu? Další výpolod chorých mozků fialový vlády. Ve světových vyspělých zemích má každý držitel řidičského oprávnění pojistku na vlastní osobu. Když jezdí a nedělá nehody a dopravní přestupky, pojistka mu neustále klesá. Pokud ovšem dělá přestupky nebo nehody, tak s každým přestupkem za který zaplatí pokutu se mu i zvedne pojistka, tzv. malus. Bylo by to jednoduché řešení, ovšem muselo by se chtít.

    • Václave on to pan ekonom popsal dost zkratkovitě. Zrovna ten zahradní traktůrek nemá konstrukční rychlost větší než 14km/h a i kdybyste měl nějaký extra rychlý tak platíte jen když s ním budete jezdit po veřejné komunikaci. Takže na svém si budeme sekat bez pojistění.

  9. Pro autora. To, že koloběžka nebo kolo apod. nemá SPZ vůbec nevadí, mají VIN nebo výrobní číslo.

  10. A co elektrická vozítka pro seniory jedou 24 km/h váží kolem 100 kg? Budou platit nebo mají senioři zůstat raději doma 🤠

  11. No nebudeme si nic namlouvat, který z ministrů a pod. má rodinu podnikající v pojišťovnictví, nebo to snad nařizuje EU???? Taky je třeba vydělat, lidi zaplatí, tak jako všechno.

  12. Má recht chlapec…a proč platit povinné třeba ze zahradního traktůrku, který se ze zahrady za svůj život podívá leda tak na dvůr???
    Kola,koloběžky a další elektrokrámy SPZ a ručení!!! + papír pro „řidiče“.

  13. Ono vůbec je to „povinné ručení“ pojistka naruby, pojistkou chráníme zpravidla sebe a svůj majetek (protože celkem logicky víme , jakou má cenu – pojišťovat podle kategorií a objemů motorů moc nefunguje, protože jinou hodnotu má Bentley a jinou Trabant), z toto pohledu by tak měl každý pojišťovat sebe s své vozidlo (jeho škoda, pokud podpojistí) a také ví, kam a jak jezdí.
    Škodu druhým musíte stejně platit z obč. zákonníku, tudíž bych to nechal dobrovolné a pokud holt někdo škodu způsobí, můžete ho svléknout donaha.

    • Trefil jste hřebíček po hlavičce – Bentley a Trabant. Když se potřebujete pojistit, tak motorové vozidlo pojišťovna vidí jako Bentley, ale při plnění pojistné události je to pro ně již Trabant

  14. Říkal mi kdysi Rakušák, že platí za poznávací značku, kterou dá na vozidlo s kterým pojede. Ostatní bez značek stojí doma. Víc aut zaráz neuřídí. Taky logika.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Uděláme levou a šábnem se? Riziko odhalení ale roste

Dobrý scénář, trochu divadla, lživé svědectví, podstrčený důkaz o škodách a je to doma, ne? Vysajeme něco z pojišťovny a šábnem se. Nebo to raději necháme plavat? Riziko odhalení pojistných podvodů výrazně narostlo. …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Zpackané zvětšení prsou i vypadlou korunku můžete reklamovat

Poradna
Celé měsíce se k návštěvě plastické chirurgie odhodláváte, představujete si, jaký bude výsledek, ale ten ani v nejmenším neodpovídá tomu, co jste si vysnili. Kromě nespokojenosti a výčitek můžete však využít i institut reklamace, kterou si obvykle spojujeme se spotřebním zbožím.