
Omezení provozu restaurací a vývoj epidemie se podepsaly na poklesu plateb kartou, ale jen o jedno procento meziročně (ještě v létě růst o +42 %), tedy nijak výrazně. Možná i z tohoto důvodu později vláda přikročila k tvrdším omezením.
Mimochodem, struktura ukazuje větší pokles u věkové kategorie 40-60 let (mínus pět procent, podíl na celkovém objemu plateb kartou je 44 %), zajímavé je, že věková skupina 60+ se neomezila výrazněji návštěvy restaurací (meziročně mínus procento, podíl na objemu plateb v restauracích na 29 %).
V případě ubytování (hotely, penziony, kempy) byl pokles dramatičtější: Meziročně o devatenáct procent (v létě +55 %). Zde dobrovolné sociální distancování má výrazně silnější dopad. Gastro sektor a sektor ubytování pravděpodobně čekají podobné poklesy jako během jarního lockdownu: Pro připomenutí, první dva týdny jarního lockdownu poklesly platby kartou v restauracích o 51 % a za ubytování o 87 procent.
Na celkových číslech je zajímavé, že se lidé chovají trošku jinak, než na začátku jarního lockdownu. Neprobíhá tak velké zásobení se potravinami: Růst plateb kartou za potraviny +31 %, podobně jako v létě +28 %, v půlce března to byl dvojnásobný růst (+62 % meziročně). Panuje tedy výrazně větší důvěra v plynulost zásobování.
Už minulý týden začali lidé omezovat cesty mimo domov: Poklesly výdaje na cestování, vlaky, autobusy -58 %, ale i pohonné hmoty -13 %. Dobrou zprávou je, že lidé začínají nakupovat více on-line a nechávají se věci dovést domů: Platby za nebo u kurýra vzrostly o 180 % (v létě +46 %). S tím jde ruku v ruce i urychlení poklesu výběrů z bankomatů (-16 procent meziročně). Takové chování omezuje propad celkové spotřeby.
Očekávání, že lidé budou trávit více času doma, se podepsalo i ve větším růstu plateb v hobby marketech (+83 % meziročně), mírně urychlil i růst plateb za elektroniku a nábytek. Celkově je z čísel vidět, že spotřeba začala klesat, lidé se ve větší míře začali distancovat, tráví více času doma. Na rozdíl od jara není taková panika ohledně potravin a lidé se plynule více přesunují do on-line světa a nakupují přes e-shopy, což omezuje případný pokles spotřeby domácností.
Autor je hlavní ekonom České spořitelny
(Redakčně upraveno)