
V pětiletém srovnání je navýšení dokonce devítinásobné, přestože celkový počet neformálních podání loni naopak klesl. Návrh na spotřebitelský spor může u ERÚ podat kdokoliv, kdo odebírá elektřinu, plyn či tepelnou energii pro vlastní spotřebu, a má důvodné podezření, že jeho dodavatel či zprostředkovatel porušuje smlouvu o dodávkách energií či o zprostředkování.
Mimosoudní řešení může být oproti soudnímu sporu výhodnější: Rozhodnutí obvykle přichází rychleji a za podání návrhu spotřebitel nic neplatí. Nejde však o plnohodnotnou náhradu soudu, pole působnosti ERÚ je mnohem užší. Nemůže např. určit správnost či nesprávnost zamítnutí reklamace, výše záloh či konkrétní ceny dodávky elektřiny nebo plynu.
„Hlavním tématem roku 2023 byla pochybení dodavatelů související s vyúčtováním. Ta nás zaměstnávala prakticky denně a ve všech spotřebitelských agendách. Návrhy na spor se konkrétně týkaly situací, kdy obchodníci vyúčtování nevyhotovili vůbec, vystavili ho v rozporu se smlouvou, či ve lhůtě splatnosti neuhradili přeplatky,“ informovala Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.
„V případě přeplatků je spor jednou z cest, jak získat tzv. exekuční titul ve formě rozhodnutí. Na jeho základě lze pak dluh vymáhat přes exekutora,“ doplňuje radní. „Paradoxní je, že velké množství ze zmiňovaných stížností míří na několik málo firem, které ve skutečnosti mají jen nepatrný podíl na trhu. Aktuálně se to týká především nevrácených přeplatků,“ vedla radní.
Počet neformálních podání spotřebitelů se loni naopak vrátil na úroveň před rokem 2021. Vloni energetický regulátor řešil „jen“ 12 410 podání. Podobně jako u návrhů na zahájení sporu, i neformálním podáním dominovaly stížnosti související s vyúčtováním, se zálohami nebo s nevrácenými přeplatky. Této skupiny témat se týkala přibližně polovina z řešených podání.