Spotřebitelé začínají být při nákupech stále více obezřetní

Domácnosti, podle nových údajů statistického úřadu, v únoru nakupovaly ve stejné míře jako na začátku roku. Meziroční čísla sice opět mohou někomu imponovat (+4,6 %), avšak stejně jako v lednu je třeba mít na paměti, že jde o porovnání s lockdownovými měsíci loňského roku. Podstatný je trend na rozdíl o meziročního srovnání vycházejícího z loňského propadu.
Pesimismus spotřebitelů pramenící z obav o jejich finanční situaci rozhodně k utrácení nevybízí. Ilustrační foto: Pixabay.com

Mnohem zajímavější na dnes zveřejněných únorových číslech z maloobchodu jsou proto meziměsíční změny, které neukazují žádnou změnu v rozsahu reálných útrat domácností. Když se totiž podíváme na vývoj tržeb v obchodech od loňského května, kdy došlo k výraznému rozvolnění protipandemických opatření, žádný nákupní boom neuvidíme. Je dokonce vidět postupný útlum, který nabere na obrátkách v nejbližších měsících, kdy ještě zesílí inflační tlaky.

Nelze proto mluvit ani o boomu nakupování, ani o rozpouštění rezerv vytvořených v době pandemie. Ostatně ani vývoj bankovních vkladů, kde se tyto úspory primárně kumulovaly, nic takového nenaznačuje.

Jednotlivé segmenty maloobchodu jsou na tom samozřejmě různě. Zatímco prodejcům IT techniky se dlouhodobě daří, u obchodů s oblečením a obuví je situace podstatně horší, protože prodávají reálně o 18,5 procenta méně zboží, než v roce 2019. Na druhou stranu ovšem výrazně vzrostly ceny jejich zboží, a to i ve srovnání s ostatními zeměmi EU.

Tržby v maloobchodu pomalu ukazují na obrat spotřeby domácností, která tvoří skoro 45 procent hrubého domácího produktu (HDP). Pesimismus spotřebitelů pramenící z obav o jejich finanční situaci rozhodně k utrácení nevybízí. Možná občas zafunguje efekt předzásobení se před dalším zdražováním, avšak na postupném útlumu spotřeby se nic nemění.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena