Spotřebitelé zůstávají při svých nákupech i nadále obezřetní

Názor
Že v ČR neprobíhá žádný nákupní boom, potvrdila už i prosincová čísla z maloobchodu. Oproti listopadu se tržby po očištění snížily o jedno procento, meziročně byly vyšší jen o 2,8 procenta. Důvodem je nepochybně vysoká inflace, nebo přesněji rychle rostoucí náklady na bydlení, které spotřebitele nutí nakupovat s rozvahou. Pro úplnost je třeba dodat, že jde o čísla po sezónním a kalendářním očištění.
Obliba nakupování z domova přetrvává i v době, kdy jsou „kamenné“ obchody otevřené bez výraznějších omezení. Ilustrační foto: Depositphotos.com

S výjimkou internetových obchodů byly prodeje téměř ve všech obchodech meziměsíčně slabší. Ukazuje se tak, že obliba nakupování z domova přetrvává i v době, kdy jsou „kamenné“ obchody otevřené bez výraznějších omezení.

Pohodlnost nákupů, široká nabídka, a především pak možnost jednoduše srovnávat ceny přihrává internetovým obchodům stále nové zákazníky. Za poslední tři roky se totiž tržby internetových obchodů zvýšily reálně o 77 procenta, za posledních pět let o 161 procenta.

Umírněný růst poptávky potvrzují nejenom výsledky z posledních měsíců, ale i celoroční výsledky obchodníků. Tempo růstu reálných tržeb obchodníků totiž dosáhlo jen 4,4 procenta. Když pomineme výjimečný rok 2020, kdy do výsledků promluvily lockdowny, šlo o nejpomalejší růst reálných tržeb od roku 2014.

PSALI JSME:
Eurostat: Česko zažívá nejsilnější boom internetového nakupování ze všech zemí EU

Vyšší tržby mohli počítat obchodníci s elektronikou nebo vybavením domácností, slabé zůstaly naopak u prodejců oblečení a obuvi. Ti se totiž z koronavirového roku 2020 příliš nevzpamatovali ani v loňském roce a jejich prodeje tak i nadále zůstaly hluboko pod úrovní roku 2019. Není přitom bez zajímavosti, že zrovna ceny oblečení a obuvi u nás rostly mnohem rychleji, než v ostatních zemích EU.

Vyhlídky pro rok 2022 nejsou z pohledu maloobchodu příliš povzbudivé. Vysoká inflace se nepochybně podepíše na ochotě spotřebitelů nakupovat, a proto minimálně v první polovině roku bude muset obchod počítat s reálným poklesem tržeb. O co více lidé zaplatí za bydlení, o to méně jim zůstane na útraty. Asi těžko lze předpokládat, že by tak rychle – jako porostou ceny – rostly v první půlce roku i mzdy.

Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Lidé mají chuť utrácet. Tržby za prodej oděvů a obuvi astronomicky vzrostly

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.