„Částečně na to stále působil vliv nízké srovnávací základny. Ve srovnání s předpandemickým únorem 2020 byly reálné maloobchodní tržby bez aut nižší o 1,5 procenta,“ sdělil Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) ekonom Komerční banky Martin Gürtler.
Čerstvě zveřejněná data podle něj potvrzují přetrvávající útlum spotřebitelské poptávky, což se pravděpodobně odrazí ve slabém růstu ekonomiky. „Reálné mzdy sice mezičtvrtletně rostou více než rok v kuse, jejich tempo ale zdaleka nekompenzuje předchozí hluboký pokles způsobený vysokou inflací,“ uvedl Gürtler.
„Meziroční číslo na první pohled vypadá skvěle, ale z meziměsíční statistiky zjistíme, že tržby stouply pouze o 0,2 procenta. Spotřeba domácností tak sice roste, ale opatrnostní motiv mezi obyvateli nezmizel,“ připojil se s hodnocením pro faei.cz analytik Raiffeisenbank Martin Kron.
Podle jeho názoru není překvapivé, že vzhledem k velmi utlumené spotřebě domácností v minulém roce letos maloobchodní tržby meziročně významně rostou. „Přesto nelze říci, že domácnosti utrácejí jako divé. Nicméně kvůli vývoji v zahraničí je právě domácí poptávka hlavním faktorem mírného růstu české ekonomiky v tomto roce,“ konstatoval Kron.
„Lze konstatovat, že vývoj maloobchodních tržeb v několika posledních měsících skutečně podporuje tezi, že kombinace nízké inflace a solidního růstu mezd vede k sílícímu oživení spotřeby domácností v české ekonomice,“ uvedl ve svém komentáři pro faei.cz Radomír Jáč, hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE.
Nejvíce meziročně vzrostly tržby prodejcům nepotravinářského zboží, a to o více než osm procent. „Po dlouhé době nerostly nejvíce tržby v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (+9,7 %). Pomyslné vítězství si připsali prodejci zaměřující se na farmaceutické a zdravotnické zboží (+9,8 %),“ povšiml si analytik Raiffeisenbank.
Maloobchod jako celek pohání internetový a zásilkový prodej, kterému v září vzrostly tržby ve srovnání s loňským rokem o téměř 23 procent. „Prodejci potravin naopak zaznamenali pouze dvouprocentní nárůst svých tržeb, což poukazuje na pokračující střídmost českých domácností, které raději nakupují menší množství, než aby musely případně potraviny vyhodit,“ podtrhl Martin Kron.
Jak uvedl Martin Gürtler z Komerční banky, domácnosti navíc stále ve zvýšené míře spoří, což může souviset s očekáváním jen slabého růstu ekonomiky: „Ten nepodpoří ani skomírající průmysl, který trpí vlivem nízké poptávky. Podílí se na tom i utlumený výkon německé ekonomiky, která by letos měla zhruba stagnovat.“
Podle Pavla Včely, ředitele logistické společnosti GLS v ČR by tempo růstu maloobchodních tržeb ve zbytku roku by mělo zrychlit, obchodníci podle něj očekávají větší vánoční tržby než v loňském roce. „Maloobchodní tržby by v předvánočním období měly být minimálně o pět procent vyšší než loni,“ sdělil naší redakci.
„Po dlouhé době poklesu začaly díky nízké inflaci v posledních měsících růst i reálné mzdy. A české domácnosti toho využijí a chtějí letos za vánoční dárky utrácet více než loni, a to hlavně on-line. Podle našeho aktuálního průzkumu 45 procent nakupujících počítá s tím, že letos za dárky utratí více než 5 000 korun, 14 procent pak počítá dokonce s útratou přes deset tisíc korun,“ vysvětlil Pavel Včela.
Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, upozornil ve svém komentáři pro faei.cz, že stále více lidí navíc nakupuje na zahraničních e-shopech, kam už míří zhruba 40 procent útraty českých kupujících: „V některých segmentech, především u oděvů, trh válcují čínští prodejci, jako Temu nebo Shein. Právě tyto obří obchody s agresivní cenovou politikou zcela ovládly trh.“
„Zajímavé přitom je,“ poznamenal Čupr, „že při těchto nákupech už (nejen) mladou generaci netrápí bezpečnost, ekologická stopa ani lidská práva, ale zajímá je jen široký výběr a nízká cena. A té malí čeští obchodníci nejsou schopni konkurovat, proto velká část tržeb za oděvy míří do zahraničí. Bez tohoto vlivu zahraničních agregátorů by české tržby v maloobchodu rostly ještě výrazně rychleji.“
Podle Radomíra Jáče z Generali Investments CEE jsou „díky obnovenému růstu reálné mzdy rozdány pomyslné karty jsou k tomu, aby v české ekonomice rostla spotřeba domácností a spolu s ní i maloobchodní tržby“. Pro tento scénář podle něj svědčí také zlepšování spotřebitelské důvěry v české ekonomice, vykázané dle průzkumů ČSÚ v posledních dvou měsících.
Martin Gürtler, ekonom Komerční banky, je ve svém hodnocení zdrženlivější: „Obnovení kupní síly domácností na předpandemickou úroveň bude podle všeho trvat. Podle naší prognózy k tomu dojde až v roce 2026. Příčiny nejsou jen cyklického, ale i strukturálního charakteru. Nemyslíme si, že v dalších čtvrtletích dojde ke skokovému zvýšení růstové dynamiky tuzemské ekonomiky.“