Stát do marketingové komunikace meziročně investoval o čtvrtinu méně

Hodnota zadaných veřejných zakázek z oblasti marketingové komunikace v loňském roce dosáhla celkem 1,564 miliardy korun. Vyplývá to z každoročního výzkumu Asociace komunikačních agentur (AKA) a Asociace public relations (APRA). Je to o 558 milionů korun méně než v roce 2019.
Veřejný sektor by marketingovou komunikaci měl vnímat jako povinnou součást své práce v oblasti kvalitního poskytování informací směrem k občanům. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Hodnota zadaných veřejných zakázek v obou pololetích roku 2020 dosahovala téměř shodné výše. Zatímco v prvním pololetí činila necelých 781 milionů korun, ve druhém pololetí potom přes 783 milionů. Celkový objem investic do reklamy tak u zadaných veřejných zakázek loni dosáhl jedné miliardy a téměř 564 milionů korun.

Veřejné zakázky se týkají například tvorby reklamních materiálů, webových stránek, reklamních a marketingových služeb, ale například i organizace různých akcí, jako jsou výstavy, veletrhy nebo kongresy.

„Loňská pololetí se ale od sebe výrazně liší co do počtu těchto zakázek. Během prvního pololetí evidujeme 436 zakázek, ve druhém pouze 287. Máme obavy, že stát se vydal cestou omezování marketingových investic, což je přesný opak toho, co by měl v době této mimořádné krize činit,“ říká Lucie Češpivová z Asociace komunikačních agentur.

Veřejné zakázky tvoří jen zlomek

Celková hodnota zadaných veřejných zakázek zároveň představuje pouze 1,25 procenta ze všech loňských investic do marketingové komunikace v České republice. Ty podle pravidelného výzkumu, který pro AKA zpracovává výzkumná agentura Nielsen Admosphere, dosáhly téměř 120 miliard korun.

„V porovnání s celkovým objemem trhu jsou investice do marketingové komunikace ve veřejných zakázkách skutečně marginální. V jiných evropských zemích tvoří veřejné zakázky často i desetinásobně větší podíl na celkových investicích do reklamy, než jak je tomu v Česku,“ vysvětluje Češpivová.

Marketingová komunikace přitom podle ní představuje pro soukromý sektor jeden z hnacích motorů ekonomiky, protože posiluje spotřebu. „Veřejný sektor by ji měl vnímat jako povinnou součást své práce v oblasti kvalitního poskytování informací směrem k občanům a také jako investici ve smyslu budování důvěry občanů ve fungování státu,“ dodává Češpivová.

PSALI JSME:
Informování o stavu ve válce s koronavirem. Mění vláda strategii?

AKA spolu s Asociací public relations (APRA) proto dlouhodobě vyzývají stát, aby začal více spolupracovat s profesionálními dodavateli služeb marketingové komunikace. O to více je podle jejich odborníků taková spolupráce důležitá v současné mimořádné situaci.

„V době krize, kdy vláda, ministerstva a samosprávy potřebovaly vysvětlovat občanům řadu opatření, je těžko pochopitelné, že ve druhém pololetí zadal stát pouze dvě zakázky v oblasti práce s veřejností, a to v celkové hodnotě 96 tisíc korun,“ upozorňuje Michal Vlasák z Asociace public relations.

Mezi oznámenými zakázkami, tedy těmi, kde státní správa teprve zveřejní daný úmysl, došlo v roce 2020 ke zrušení 9,3 procenta vypsaných zakázek. To je méně než předloni, kdy podíl zrušených zakázek na celkovém počtu vypsaných dosáhl 11,8 procenta. V tomto směru zůstává zachován dosavadní pozitivní trend, který je jedním z cílů poradenství poskytovaného profesními organizacemi.

Podle monitoringu mediálních výdajů do reklamy a průzkumu, který pro Asociaci komunikačních agentur zpracovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere, dosáhl reklamní trh v České republice objemu téměř 120 miliard korun. Navzdory dopadům pandemie tedy vzrostl zhruba o 700 milionů korun (0,6 %) oproti roku 2019. Podle výzkumu AKA mezi zadavateli z konce loňského roku se očekává, že celkový objem trhu letos nepatrně vzroste a hranici 120 miliard korun mírně překročí.

PSALI JSME:
Chaos v rozhodnutích vyvolává větší strach než realita

×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Covidová opatření hloubí mezi Čechy propast

Covidová krize, jejíž roční výročí vychází právě na nynější dny, stále více rozděluje českou společnost. Toto rozdělování tuzemské veřejnosti umocňují vládní opatření. Ta na jedné straně nahrávají například …

Nudíte se? Nekupujte si mývala, ani štěně

Nudíte se? Kupte si medvídka mývala! Možná se touto radou Bohumila Hrabala teď řídí ten, komu covidová omezení sebrala oblíbené aktivity. Třeba se přidávají i rodiče s výchovným nápadem, že domácí mazlíček odvede …

Alkohol v době pandemie: nárazové pití na vzestupu

Čechů, kteří každý den pijí alkohol, přibylo během pandemie o 60 procent. Současně se zvýšily také nadměrné dávky alkoholu. Ukazuje to studie týmu Petra Winklera z Národního ústavu duševního zdraví.

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru