
V České republice se průměrně každý rok prodá na 700 tisíc ojetých vozů. Téměř polovinu prodaných ojetin tvoří prodeje přes soukromý inzerát. „Trh s ojetými automobily prodávanými přes soukromý inzerát je prostředím, kde panuje legislativní bezvládí. Nejenže nedochází ze strany velkých inzertních serverů k prověřování prodávajících, ale také roste počet spekulativních prodejů,“ tvrdí Veselý.
„Z analýzy publikovaných a platných inzerátů vyplývá, že zhruba pětinu z nich prodávají právě spekulanti, kteří dovezou vůz ze zahraničí a s průměrnou marží 23 procent prodají pod jeden rok zákonem určené lhůty pro osvobození od daně z prodeje,“ dodává předseda sdružení Sova s tím, že český stát tak každý rok přichází zhruba o téměř 900 milionů korun.
„Praxe je taková,“ vysvětluje Zbyněk Veselý, „že spekulanti koupí vůz po totální havárii na aukčním portálu nebo přes soukromý inzerát, laicky jej opraví a prodávají v České republice, často bez přiznaného původního stavu, důkladné kontroly a opravou kvalitními díly.“ Pak jej prodají pod 12 měsíců zákonem určené lhůty vlastnictví a nezaplatí státu téměř miliardu korun na daních.
Podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia, která – podobně jako sdružení Sova – pomáhá motoristům bojovat proti podvodům s ojetými auty, se právě na německé ojetiny řada nepoctivých prodejců zaměřuje. „Dovážejí auta z Německa, protože je to pro ně výhodné. Zákazníci si je žádají. Často to chodí tak, že zákazník řekne, jaké auto si představuje a prodejce mu ho třeba do týdne dodá.“
„Pokud chce zákazník maximální nájezd třeba 150 000 km, prodejce mu vyhoví stočením tachometru. Havárie se samozřejmě neuvádí prakticky vůbec,“ popisuje realitu Pajer s tím, že to však neznamená, že by lidé neměli auta z Německa kupovat, ale měli by je kupovat od renomovaných prodejců a dát si pozor na individuální dovozce.
Když si někdo vybere auto od individuálního dovozce, měl by si podle Martina Pajera vždy nechat prověřit historii vozu a nespoléhat se jen na to, co mu prodejce o automobilu řekne: „Ceny aut dovezených z Německa uměle navyšuje vyšší míra podvodů, jako je stáčení tachometrů, a především zatajování havárií a poškození. U aut s tuzemským původem jsou podvody o něco méně časté.“
Cebia podle Pajera loni zaregistrovala extrémní zdražení ojetin dovezených z Německa. „Jejich cena se meziročně navýšila o 12,4 procenta z 263 000 korun na 296 000 Kč. Meziročně tak zdražila v průměru o zhruba 33 000 korun a dotahují se na mladší české ojetiny. Důvodem růstu cen aut dovezených z Německa je vysoký zájem ze strany českých zákazníků,“ sdělil Martin Pajer redakci FAEI.cz.
„Auta s českým původem mají na trhu vyšší hodnotu než auta dovezená ze zahraničí včetně Německa, přesto vysoký zájem českých zákazníků žene ceny německých ojetin nahoru, a to navzdory jejich stáří,“ dodává Pajer. Průměrné stáří prodávaných ojetin z Německa dosahovalo loni 10,7 roku, zatímco ojetá auta s tuzemským původem vykázala v průměru pouhých osm let.
Zatímco Cebia provozuje profesionální systém pro stanovení aktuální ceny ojetých aut, který hojně využívají například pojišťovny, sdružení Sova vyzývá ke zvýšení transparentnosti trhu s ojetými a doporučuje např. posílení kontrolních mechanismů a regulaci velkých inzertních serverů či přísnější tresty pro spekulativní prodejce ojetin a ty, kdo se vyhýbají daňové povinnosti.