Fixlování s ojetinami vynese i statisíce měsíčně

Stočený tachometr u ojetého auta zvyšuje prodejní cenu proti pravdě o dvacet procent. Náklad na elektronické „udělátko“ na tachometry: Dva tisíce i s poštovným. Čas: Do pěti minut. Omlazení auta, tedy zastření jeho stáří, zvýší zisk o čtyřicet až padesát tisíc korun. Vůbec největší kšeft je v Německu nebo Polsku koupit totální bouračku (totální škoda v hantýrce pojišťoven, pozn. red.). U takových vraků bývají fatálně zničeny nosné části karoserie.
Ve velké vodě v Německu utopený passat se na začátku loňského roku začal v Česku nabízet za bezmála půl milionu korun. Nikde v inzerci autobazaru, který je u Zruče nad Sázavou, ale není zmínka o tom, že auto prošlo povodní. Zdroj foto: Cebia

Dotáhne se to do Česka, povytáhne, trošku svaří, nastříká a na jednom autě je „vývar“ i více než sto tisíc korun. To jsou poznatky ověřovací společnosti Cebia.

Je pravda, že některé totální ekonomické škody na drahých autech ještě neznamenají, že jde o skutečný vrak, a v našich podmínkách dává smysl ho opravit. Světlomety na luxusnějších vozech vyjdou jako některé celé menší ojetiny.

Ovšem nikdo z prodávajících v inzerci neuvádí, že vůz byl po nehodě, která neměla vliv na bezpečnost, vyměnila se světla, srovnala kapota a může tak jezdit dál. Všechny nabídky menších bazarů, a hlavně individuálních dovozců jsou ve stylu „leštěnka po německém důchodci.“

Když pak nic netušící motorista v databázi Cebia vidí, jak byly totálně zničené nosníky, a srolovaná karoserie, jen polyká na sucho, jak se nechal napálit. „Když kupujete auto starší deseti let, prakticky každé je po nějaké větší či menší nehodě. Není nebouraných starších aut. Záleží ale na míře poškození,“ varoval ředitel Cebia Martin Pajer.

A sakra, zatéká sem

Podle něho podvodníci vydělávají právě na slepování vraků tím, že lidem o tom neřeknou. Pak se stává, že člověk si koupí za půl milionu škodovku Kamiq a poté, co spolujezdkyni kapalo při dešti na hlavu, zjistí, že karoserie je totálně rezavá, protože v Německu auto bylo po nehodě s vyčíslenou škodou v přepočtu za více než milion korun.

„Těmhle lidem stačí mít notýsek s tisícovkou lidí. Do měsíce se ozvou čtyři, pět zájemců. Známí známých. A vysněné autíčko seženou i do týdne. Žádné moc velké náklady, jen mobil, podvalník, a ten notýsek,“ popsal s jistou nadsázkou Pajer.

Podle něho i tito koumáci často nahlížejí i do databází Cebia, aby zjistili, co se o daném voze ví a kam až mohou zajít. A když jim nějaký zákazník na to přijde? Většina se chvíli kroutí, pak vrátí peníze a levárnu prodají někomu naivnějšímu.

Cebia analyzovala v červenci inzerci ojetin z individuálního dovozu ve stáří tři až jedenáct let, a porovnala je s databázemi servisů a pojišťoven z celé Evropy.

Pozor! Poškození nalezeno

Více než 20 procent vozů dovezených individuálními překupníky vykazuje větší škodu a totální ekonomickou škodu má v záznamu 28 procent nabízených ojetin. U žádného se ale v inzertní nabídce neuvádělo. A o to tady jde především.

Mnozí kšeftaři se v internetových diskuzích rozčilují, že Cebia dělá z komára velblouda a argumentují, že spousta ekonomických totálních škod reálně zas tak vážných není, ale označují to tak pojišťovny, aby nemusely tolik poškozeným plnit.

Nebýt toho, že se vraky dávají do aukcí, tak není co svařovat a natahovat, to je pravda. Na druhou stranu, proč by havarované auto nemohlo být „dárcem“ dílů. Hlavní problém zůstává, že prodejci zatajují, jak se věci opravdu mají, a neřeknou kupujícímu, že je to opravené auto po nehodě.

Původ: Rumunské Německo

Analýza Cebia navíc ukázala, že pětina nabízených ojetin je z jiné země, než tvrdí prodávající. U 95 procent z nich je původ následující: Řecko, Chorvatsko, Rumunsko, Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva. V inzerci se pak přitom uvádějí země, jako je Česko, Německo, Rakousko…

A to, že je stáčení tachometru trestný čin? Jeden z případů, kdy je právní systém pro smích. Zařízení pro snižování stavu kilometrů na tachometrech se běžně prodává i na českém internetu za cenu menší než dva tisíce korun. U vozu, který by podle daného tržního pásma měl stát sto tisíc korun, tak přitom stočením získá prodávající desetkrát více. A kolik lidí zatím bylo za stáčení obviněno a odsouzeno? Nikdo.

Polský registr: 227 500 km. Česká evidenční kontrola: 108 tisíc km

Příkladem takového obyčejného, průměrného stočení je Škoda Fabia z Německa, kde byla uvedena do provozu v červnu 2012 a najezdila za čtyři roky 60 tisíc km. Následoval dovoz do Polska, kde se tachometr dostal na 227 500 km. Po dovozu do ČR letos v březnu přijela na přihlášení do našeho registru vozidel se 108 tisíci najetými kilometry.

Nebo VW Passat s uvedením do provozu v únoru 2016 v Německu, byl už v červnu utopen ve velké vodě. V databázi Cebie je detailní fotografie. Na začátku loňského roku se začal nabízet v ČR nejprve za bezmála půl milionu korun. Poslední nabídka byla loni v červnu za čtyři sta tisíc.

Nikde v inzerci autobazaru, který je u Zruče nad Sázavou, ale není zmínka o tom, že auto prošlo povodní. A když kupující nechal rozebrat dveře, nestačil se divit. Vypadlo z nich staré bláto, tráva… Tak to je náš trh ojetin. A čím dál na Východ, tím hůře. Na Ukrajině má podle Cebie stočený tachometr 42 procent nabízených ojetin.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Petr

    Taky v ČR je nabídka ojetin spíše k pláči. Většina nabízených aut by měla problém projít legálně na STK…Úplně „nejlepší“ je koupit auto s čerstvou STK,za dva roky už auto neprojde téměř na 100%. Hodně lidí chodí na STK za úplatu a až jednou technik nechce protáhnut auto ani za úplatu nebo řekne tak naposled to jsou ty auta z čerstvou STK na prodej……..

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB