
Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) proto tento odklad vítá, současně však dlouhodobě upozorňuje na řadu dalších nedostatků, které rekodifikace obsahuje. Patří k nim mimo jiné snížená ochrana veřejného zájmu.
I proto komora, zastupující 32 tisíc stavebních inženýrů a techniků, vítá vládní novelu stavebního zákona. Během nadcházejících dvou let vznikne potřebný prostor pro odbornou diskusi a přípravu pro implementaci nových právních úprav do stavebního řízení, jež by mělo být prioritně digitalizováno. Bez úprav hrozí chaos a riziko zahlcení soudů.
K hlavním problémům nového stavebního zákona patří podle ČKAIT například neúměrné snížení požadavků na rozsah projektové dokumentace pro stavební řízení.
Novým stavebním zákonem zjednodušená projektová dokumentace neumožní stavebním úřadům kontrolovat povolované stavby ve vztahu k ochraně zdraví, života nebo životního prostředí. To nepovede ani k ochraně veřejného zájmu, ani ke slibovanému zrychlení a zjednodušení povolovacího řízení.
ČKAIT dále trvá na jednotném systému stavebních předpisů pro celou Českou republiku a zásadně nesouhlasí se zaváděním „dvojí kvality“ ve výstavbě, podle toho, ve kterém městě se identická stavba realizuje.
Podle expertů komory není přípustné, aby si vybraná města mohla stanovit vlastní přístup k zajištění bezpečnosti užívání a různý výklad základních požadavků na stavby, které jsou společné a závazné pro všechny členské státy EU.
Naopak je na místě, aby se do nového stavebního zákona vrátila možnost zrychleného projednávání změny územního plánu – právě vytváření předpokladů pro výstavbu, posuzování změn v území a možnosti rychle reakce na ně by mělo zůstat v gesci měst a obcí.
Pro celou Českou republiku by měly zůstat jednotné technické požadavky na stavby. Řadí se mezi ně požadavky na připojení staveb na sítě technického vybavení, provozuschopnost staveb, vytápění, výměnu vzduchu, osvětlení, hluk, světlou výšku místností, proslunění, tepelnou pohodu uživatelů, tepelně technické vlastnosti stavebních konstrukcí a podobně.
Nový stavební zákon ve stávající podobě hází do jednoho pytle různé druhy staveb. Podle zjednodušené projektové dokumentace na úrovni územního rozhodnutí by se nově měly povolovat nejen bytové domy, ale i průmyslové a skladové areály, nemocnice, školy a další velké stavby.
Novela stavebního zákona by neměla být jen institucionální, ale i věcná. Měla by odstranit stěžejní nedostatky schválené podoby nového stavebního zákona a vytvořit časový prostor pro projednání zatím neexitujících navazujících stavebně technických vyhlášek.
ČKAIT se do vzniku nového stavebního zákona aktivně zapojovala od samého počátku jeho projednávání v roce 2017. Bohužel na jaře a v létě 2021 většina dojednaných připomínek byla nahrazena mírně upravenou verzí zákona, který vycházel z původního návrhu v roce 2017.
O problematičnosti nového stavebního zákona svědčí ostatně i způsob jeho schválení. Těsně před podzimními volbami byl jednomyslně odmítnut Senátem a v Poslanecké sněmovně pro něj hlasovali jen zástupci ANO, SPD a KSČM.
Je vhodné připomenout, že přijatý návrh nevzešel z dílny právníků Ministerstva pro místní rozvoj ČR, ale na výsledné podobě nového stavebního zákona se významně podílely především developerské společnosti zastoupené Hospodářskou komorou ČR.
Autor je předseda ČKAIT
(Redakčně upraveno)