Stovky tisíc aut mají skryté vady. Mohou způsobit tragédii

Od začátku roku svolaly evropské automobilky k opravám kvůli vážným technickým závadám nebývale mnoho vozidel. Skryté poruchy mohou mít přímý dopad na bezpečnost řidičů a spolujezdců. Riziko hrozí stovkám tisíc aut.
Skryté vady mohou mít fatální dopad. Ilustrační foto: Pixabay.com
Skryté vady mohou mít fatální dopad. Ilustrační foto: Pixabay.com

Na bezprecedentní počet svolávacích akcí v Evropě upozornilo Finanční a ekonomické informace (faei.cz) Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů (SOVA). Problémy se podle něj neomezuje na konkrétní modely nebo značky, týká se statisíců vozidel.

Svolávací akce přitom nejsou noc výjimečného. Jde o standardní způsob, jakým výrobci řeší zjištěné chyby. Tentokrát se ale jejich rozsah a závažnost nedá podle Sdružení SOVA přehlédnout.

Třeba Kia oznámila svolání více než pěti milionů vozidel kvůli riziku požáru způsobeného únikem brzdové kapaliny. BMW svolává více než 360 tisíc vozů kvůli nefunkčním airbagům na straně řidiče a koncern Stellantis (Peugeot, Citroën a Opel) přiznal chybu v softwaru AdBlue – týká se 86 tisíc aut.

„Není nic neobvyklého, že auto začne hořet v garáži kvůli skryté vadě, o které majitel ani neví. A právě od toho jsou svolávací akce – mohou zabránit tragédii,“ upozornil Zbyněk Veselý, předseda Sdružení SOVA.

Důvodem k vyhlášení svolávací akce bývá odhalení závady, která se může projevit až po určité době provozu. Často v systémech, které řidič sám nemá šanci rozpoznat. Problémy s brzdami, airbagy nebo softwarem mohou mít fatální následky.

Hořící Jaguar v garáži

V některých případech se výrobci snaží předejít potenciálním problémům, jindy už reagují na konkrétní incidenty. Sdružení SOVA připomnělo například nedávný případ Jaguaru, který právě kvůli technické závadě začal hořet v jedné české garáži.

Přestože jsou opravy v rámci svolávacích akcí vždy zdarma a výrobce hradí veškeré náklady, mnoho řidičů o nich vůbec neví – zejména pokud nejsou prvními majiteli vozu. Informace o svolávací akci se k nim tak vůbec nemusí dostat.

Sdružení SOVA proto apeluje na řidiče, aby sami aktivně ověřovali, zda se některá z aktuálních „svolávaček“ netýká i jejich vozidla. Stačí k tomu zadat VIN kód vozidla na specializovaných webech, jako je svolavacky.cz, nebo kontaktovat autorizovaný servis dané značky.

„Neodkládejte opravu. I když auto jezdí zdánlivě bez problémů, vadný komponent může selhat kdykoliv – a ve špatný moment. Oprava je zdarma a často zabere jen pár hodin. Je to investice do vaší bezpečnosti,“ zdůraznil Zbyněk Veselý ze SOVA.

Sdružení zároveň doporučilo sledovat svolávací akce pravidelně – a to nejen u svého aktuálního vozu. Zejména při nákupu ojetiny by mělo být ověření svolávacích akcí samozřejmostí. Auto mohlo být svoláno k opravě, ale předchozí majitel ji nikdy nevyužil.

Vzrůstající prodeje

Podle Svazu dovozců automobilů bylo v letošním prvním čtvrtletí zaregistrováno meziročně o 3,6 procenta osobních automobilů. Poprvé se tak čísla dostala na úroveň před vypuknutí pandemie covid-19.

„V České republice bylo registrováno celkem 59 686 nových osobních automobilů, 4 480 lehkých užitkových automobilů, 243 autobusů, 1 956 nákladních vozidel, 4 626 motocyklů,“ sdělil svaz, podle něhož zhruba polovinu registrací dlouhodobě tvoří vozy SUV.

„Podíl nafty mírně poklesl, ale stále činí téměř 22 procent,“ uvedl Svaz dovozců automobilů. Nadále podle něj stoupá podíl alternativních pohonů, u osobních automobilů tvoří 32,6 procenta.

„Podíl čistě elektrických osobních aut dosáhl 5,2 procenta, což je více než za rok 2024 (4,7 %). Téměř dvě třetiny těchto vozů zaregistrovaly pouze tři značky – v pořadí Škoda, Tesla a VW,“ sdělil Svaz dovozců automobilů.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek