Stát loni přišel téměř o miliardu korun na daních kvůli pokoutným dovozům ojetin

Trh s ojetými automobily v České republice čelí závažnému problému, tím je stále zvyšující se podíl prodeje ojetin spekulanty a pokoutnými prodejci, kteří okrádají státní kasu tím, že neplatí daně jako standardní obchodníci. Daňové úniky, které takto vznikají, dosahují podle kvalifikovaného odhadu Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (Sova) téměř jedné miliardy korun ročně. Redakci FAEI.cz o tom informoval jeho předseda Zbyněk Veselý.
Podle statistik je každé páté dovezené ojeté auto havarované a téměř třicet procent dotažených aut vykazuje známky zamaskované těžké havárie. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V České republice se průměrně každý rok prodá na 700 tisíc ojetých vozů. Téměř polovinu prodaných ojetin tvoří prodeje přes soukromý inzerát. „Trh s ojetými automobily prodávanými přes soukromý inzerát je prostředím, kde panuje legislativní bezvládí. Nejenže nedochází ze strany velkých inzertních serverů k prověřování prodávajících, ale také roste počet spekulativních prodejů,“ tvrdí Veselý.

„Z analýzy publikovaných a platných inzerátů vyplývá, že zhruba pětinu z nich prodávají právě spekulanti, kteří dovezou vůz ze zahraničí a s průměrnou marží 23 procent prodají pod jeden rok zákonem určené lhůty pro osvobození od daně z prodeje,“ dodává předseda sdružení Sova s tím, že český stát tak každý rok přichází zhruba o téměř 900 milionů korun.

„Praxe je taková,“ vysvětluje Zbyněk Veselý, „že spekulanti koupí vůz po totální havárii na aukčním portálu nebo přes soukromý inzerát, laicky jej opraví a prodávají v České republice, často bez přiznaného původního stavu, důkladné kontroly a opravou kvalitními díly.“ Pak jej prodají pod 12 měsíců zákonem určené lhůty vlastnictví a nezaplatí státu téměř miliardu korun na daních.

PSALI JSME:
Fixlování s ojetinami vynese i statisíce měsíčně

Podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia, která – podobně jako sdružení Sova – pomáhá motoristům bojovat proti podvodům s ojetými auty, se právě na německé ojetiny řada nepoctivých prodejců zaměřuje. „Dovážejí auta z Německa, protože je to pro ně výhodné. Zákazníci si je žádají. Často to chodí tak, že zákazník řekne, jaké auto si představuje a prodejce mu ho třeba do týdne dodá.“

„Pokud chce zákazník maximální nájezd třeba 150 000 km, prodejce mu vyhoví stočením tachometru. Havárie se samozřejmě neuvádí prakticky vůbec,“ popisuje realitu Pajer s tím, že to však neznamená, že by lidé neměli auta z Německa kupovat, ale měli by je kupovat od renomovaných prodejců a dát si pozor na individuální dovozce.

Když si někdo vybere auto od individuálního dovozce, měl by si podle Martina Pajera vždy nechat prověřit historii vozu a nespoléhat se jen na to, co mu prodejce o automobilu řekne: „Ceny aut dovezených z Německa uměle navyšuje vyšší míra podvodů, jako je stáčení tachometrů, a především zatajování havárií a poškození. U aut s tuzemským původem jsou podvody o něco méně časté.“

PSALI JSME:
Jezdíte ojetinou z Německa? Možná je z Afriky

Cebia podle Pajera loni zaregistrovala extrémní zdražení ojetin dovezených z Německa. „Jejich cena se meziročně navýšila o 12,4 procenta z 263 000 korun na 296 000 Kč. Meziročně tak zdražila v průměru o zhruba 33 000 korun a dotahují se na mladší české ojetiny. Důvodem růstu cen aut dovezených z Německa je vysoký zájem ze strany českých zákazníků,“ sdělil Martin Pajer redakci FAEI.cz.

„Auta s českým původem mají na trhu vyšší hodnotu než auta dovezená ze zahraničí včetně Německa, přesto vysoký zájem českých zákazníků žene ceny německých ojetin nahoru, a to navzdory jejich stáří,“ dodává Pajer. Průměrné stáří prodávaných ojetin z Německa dosahovalo loni 10,7 roku, zatímco ojetá auta s tuzemským původem vykázala v průměru pouhých osm let.

Zatímco Cebia provozuje profesionální systém pro stanovení aktuální ceny ojetých aut, který hojně využívají například pojišťovny, sdružení Sova vyzývá ke zvýšení transparentnosti trhu s ojetými a doporučuje např. posílení kontrolních mechanismů a regulaci velkých inzertních serverů či přísnější tresty pro spekulativní prodejce ojetin a ty, kdo se vyhýbají daňové povinnosti.

PSALI JSME:
Hlad po ojetinách nahrává šmejdům

Zavřít reklamu ×
  1. To jsou kydy!Až tady budeme všichni pracovat za minimálku 50 000kč měsíčně jako v Německu-Pod tuto částku stanovenou státem tam nikdo nevstává.Tak tady spekulantů zásadně ubude. Potom si budeme moci chodit kupovat ojeté káry do prověřených prodejen.Do té doby můžeme být rádi že nám ty ojetiny někdo doveze.

  2. No jako kdyby AAA a ESA byli lepší. Jen na to mají papír a odvádějí nějaké daně, jinak mají praktiky úplně stejné a také s tím nikdo nic nedělá. A ty směšné pokuty, to mají za den, dva vyděláno. 🫣

  3. Nejde ani tak o únik na daních jak spíš co se dováží. Auta staré 20 let v katastrofálním stavu. Tady to vozí jeden borec z Rakouska a stav vozidel je na poblití! Dal bych zákaz dovozu ojetin starších 10 let a i to je až až!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

V dílnách Škoda Motorsport vzniká unikátní vůz

V dílnách Škoda Motorsport právě vzniká unikátní vůz. Jako výsledek nekončícího technického vývoje na cestě k udržitelnosti se rodí koncept Enyaq RS Race. Nahlédněte za kulisy jeho vývoje. Nepůjde jen designovou …

Speed Marathon 2024: Pokuty za více než 3,5 milionu

V pátek 19. dubna se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed Marathon. Jejím cílem bylo především snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Které banky sponzorují Rusko?

Britský list Financial Times před několika dny přinesl informaci, že velké evropské banky, které navzdory sankcím …