Světová premiéra v Ženevě: Studie ŠKODA VISION X kombinuje pohon na CNG, benzin a elektřinu

ŠKODA AUTO na letošním autosalonu v Ženevě (6. - 18. března) nahlédne do automobilové budoucnosti. Česká automobilka poprvé představí vůz, který k pohonu využívá CNG, benzin a elektřinu. Studie ŠKODA VISION X rozvíjí designový jazyk SUV-modelů a zároveň představuje i nové hybridní hnací ústrojí.

Světová premiéra v Ženevě: Studie ŠKODA VISION X kombinuje pohon na CNG, benzin a elektřinu. Foto: ŠKODA AUTO

Mimořádně ekologická koncepce, kombinující spalovací motor na stlačený zemní plyn, resp. benzin a elektromotor, se vyznačuje spontánním průběhem křivky výkonu, vyšší agilitou a nízkou úrovní emisí – jen 89 g CO2/km. ŠKODA VISION X může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol.

› Studie městského crossoveru umožňuje nahlédnout do budoucnosti české automobilky › ŠKODA VISION X je prvním hybridním vozem v historii značky ŠKODA poháněným zemním plynem, benzinem a elektřinou › Emise CO2 činí pouze 89 g/km › První automobil značky ŠKODA s pohonem všech kol bez kardanova hřídele.

„Ve společnosti ŠKODA AUTO běží přípravy a práce na vývoji mobility zítřka na plné obrátky,“ říká Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast technického vývoje. „S hybridní studií ŠKODA VISION X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility,“ dodává Strube.

Mimořádně ekologická koncepce hnacího ústrojí ve studii městského crossoveru, lakované v odstínu FlexGreen, zaujme svou kombinací spalovacího motoru na CNG (compressed natural gas – stlačený zemní plyn), resp. benzin a dvou elektromotorů. Nová technika umožňuje vozu dosáhnout mimořádně nízkých hodnot emisí CO2 – 89 g/km.

Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Při provozu na CNG motor podává maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor roztáčí kola přední nápravy, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se spíná jen v případě potřeby – když je potřeba aktivovat větší sílu při rozjezdu (boost-efekt) nebo zlepšit trakci např. mimo zpevněné silnice. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby studie s čistě elektrickým pohonem ujela až dva kilometry.

VISION X je prvním automobilem značky ŠKODA s pohonem všech kol, který nemá kardanovu hřídel. Výhody jsou jasné: nižší hmotnost automaticky znamená nižší spotřebu. Elektromotor se navíc zapojuje jen tehdy, když je to potřeba. Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Energii čerpá elektromotor ze 48voltového ion-lithiového bateriového palubního systému. Díky rekuperaci se ion-lithiové baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a tzv. plachtění proměňuje VISION X kinetickou energii na energie elektrickou, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě. Maximální točivý moment elektromotoru 70 Nm je k dispozici hned od rozjezdu. Díky tomu je rozjíždění spontánní a zrychlování výrazně intenzivnější. Mezi výhody použitých akumulátorů patří zejména nízká hmotnost, vyšší kapacita a dostupná cena.

Studie jezdí dle potřeby s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Zadní kola na silnici přenášejí točivý moment 1000 Nm. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 kilometrů.

Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu ŠKODA VISION X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s, maximální rychlost činí 200 km/h. Strategie elektromobility V globální růstové strategii společnosti ŠKODA AUTO hraje elektromobilita klíčovou roli. Elektrifikace modelové palety značky ŠKODA odstartuje už v roce 2019 uvedením modelu ŠKODA SUPERB s plug-in-hybridním pohonem. Vedle toho bude ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi od roku 2019 vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy dalších značek koncernu Volkswagen. Krátce poté bude následovat první zcela nový sériově vyráběný vůz značky ŠKODA s čistě elektrickým pohonem. Do roku 2025 značka svou nabídku hybridních vozů a elektromobilů v různých segmentech ještě výrazně rozšíří.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru