Světová premiéra v Ženevě: Studie ŠKODA VISION X kombinuje pohon na CNG, benzin a elektřinu

ŠKODA AUTO na letošním autosalonu v Ženevě (6. - 18. března) nahlédne do automobilové budoucnosti. Česká automobilka poprvé představí vůz, který k pohonu využívá CNG, benzin a elektřinu. Studie ŠKODA VISION X rozvíjí designový jazyk SUV-modelů a zároveň představuje i nové hybridní hnací ústrojí.

Světová premiéra v Ženevě: Studie ŠKODA VISION X kombinuje pohon na CNG, benzin a elektřinu. Foto: ŠKODA AUTO

Mimořádně ekologická koncepce, kombinující spalovací motor na stlačený zemní plyn, resp. benzin a elektromotor, se vyznačuje spontánním průběhem křivky výkonu, vyšší agilitou a nízkou úrovní emisí – jen 89 g CO2/km. ŠKODA VISION X může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol.

› Studie městského crossoveru umožňuje nahlédnout do budoucnosti české automobilky › ŠKODA VISION X je prvním hybridním vozem v historii značky ŠKODA poháněným zemním plynem, benzinem a elektřinou › Emise CO2 činí pouze 89 g/km › První automobil značky ŠKODA s pohonem všech kol bez kardanova hřídele.

„Ve společnosti ŠKODA AUTO běží přípravy a práce na vývoji mobility zítřka na plné obrátky,“ říká Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast technického vývoje. „S hybridní studií ŠKODA VISION X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility,“ dodává Strube.

Mimořádně ekologická koncepce hnacího ústrojí ve studii městského crossoveru, lakované v odstínu FlexGreen, zaujme svou kombinací spalovacího motoru na CNG (compressed natural gas – stlačený zemní plyn), resp. benzin a dvou elektromotorů. Nová technika umožňuje vozu dosáhnout mimořádně nízkých hodnot emisí CO2 – 89 g/km.

Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Při provozu na CNG motor podává maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor roztáčí kola přední nápravy, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se spíná jen v případě potřeby – když je potřeba aktivovat větší sílu při rozjezdu (boost-efekt) nebo zlepšit trakci např. mimo zpevněné silnice. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby studie s čistě elektrickým pohonem ujela až dva kilometry.

VISION X je prvním automobilem značky ŠKODA s pohonem všech kol, který nemá kardanovu hřídel. Výhody jsou jasné: nižší hmotnost automaticky znamená nižší spotřebu. Elektromotor se navíc zapojuje jen tehdy, když je to potřeba. Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Energii čerpá elektromotor ze 48voltového ion-lithiového bateriového palubního systému. Díky rekuperaci se ion-lithiové baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a tzv. plachtění proměňuje VISION X kinetickou energii na energie elektrickou, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě. Maximální točivý moment elektromotoru 70 Nm je k dispozici hned od rozjezdu. Díky tomu je rozjíždění spontánní a zrychlování výrazně intenzivnější. Mezi výhody použitých akumulátorů patří zejména nízká hmotnost, vyšší kapacita a dostupná cena.

Studie jezdí dle potřeby s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Zadní kola na silnici přenášejí točivý moment 1000 Nm. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 kilometrů.

Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu ŠKODA VISION X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s, maximální rychlost činí 200 km/h. Strategie elektromobility V globální růstové strategii společnosti ŠKODA AUTO hraje elektromobilita klíčovou roli. Elektrifikace modelové palety značky ŠKODA odstartuje už v roce 2019 uvedením modelu ŠKODA SUPERB s plug-in-hybridním pohonem. Vedle toho bude ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi od roku 2019 vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy dalších značek koncernu Volkswagen. Krátce poté bude následovat první zcela nový sériově vyráběný vůz značky ŠKODA s čistě elektrickým pohonem. Do roku 2025 značka svou nabídku hybridních vozů a elektromobilů v různých segmentech ještě výrazně rozšíří.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Nejčtenější

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …

Tanec a hudba: Medicína, která lidem vrací radost do života

Rozhovor
Od malička rád bavil lidi. Využil taneční průpravu a s pomocí gerontologů, lékařů a odborníků na péči a aktivizaci seniorů i zdravotně postižených vytvořil metodu EXDASE. Dnes díky ní pomáhá lidem seniorům, lidem s demencí, ale i vozíčkářům. Za svoji metodu, která lidem vrací radost do života dostal Petr Veleta letos Cenu za mimořádný přínos v oboru gerontologie.
Rolovat nahoru