Téměř každý si potenciálního nového zaměstnavatele prověřuje

Průzkum
Pětina českých zaměstnanců (22 %), kteří v uplynulém roce změnili práci, si nejčastěji hledali nabídky zaměstnání na pracovních portálech, nejvíce lidí však našlo nového zaměstnavatele na základě osobních kontaktů a doporučení. Téměř každý (konkrétně 93 %) si reputaci potenciálního zaměstnavatele ověřuje.
Zdroj: Randstad

Nejčastěji se tak děje na pracovních portálech (60 %) nebo firemních webových stránkách (59 %); třetím nejdůležitějším zdrojem jsou názory známých a kamarádů (54 %). Vyplývá to z výsledků letošního ročníku průzkumu zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který zrealizovala personálně poradenská společnost Randstad.

I když jsou pracovní portály mezi kandidáty stále nejpopulárnější (při hledání práce je v loňském roce využilo 64 % a v příštím je plánuje využít 67 %), tak jejich význam a hlavně efektivita slábne. Novou práci si díky nim našlo jen 35 % respondentů. Efektivita naopak výrazně posiluje v případě hledání práce pomocí osobních kontaktů a doporučení (při hledání práce je v loňském roce využilo 53 % respondentů průzkumu). Nového zaměstnavatele tímto způsobem vloni našlo 38 % kandidátů.

Významnou roli při hledání práce dále hrají firemní kariérní stránky (využilo/našlo práci – 50 %/16 %), Google (39 %/11 %), úřady práce (37 %/14 %), Facebook (32 %/11 %) a náboroví pracovníci (28 %/14 %). Facebook a sociální sítě obecně dnes neslouží jen při hledání práce, ale také při ověřování informací o potenciálním zaměstnavateli. Před odesláním žádosti o zaměstnání si tímto způsobem zaměstnavatele prověřují až dvě třetiny respondentů.

„Osobní kontakty a doporučení jsou stále efektivnější mimo jiné díky motivaci, která je s tím spojená. Zaměstnavatelé totiž velmi často vyplácí zaměstnancům, kteří přivedou nového kolegu, nemalý bonus. Ten se dle pozice a oboru může pohybovat od nízkých tisíců korun až do desetitisícových položek,“ vysvětluje Alžběta Honsová, marketingová manažerka české pobočky společnosti Randstad.

PSALI JSME:
Trendem je job jumping. Neberete ani průměrnou mzdu? Změňte zaměstnavatele

Mzda stále nejdůležitějším argumentem pro změnu

Hlavními důvody, proč čeští zaměstnanci zůstávají u stávajícího zaměstnavatele, jsou dle průzkumu zajímavá mzda a zaměstnanecké výhody (58 %), jistota zaměstnání (51 %), finanční zdraví (49 %), lokalita (46 %) a zajímavá práce (44 %). Naopak nejčastěji odcházejí kvůli příliš nízkému platu (51 %), nedostatku uznání a ocenění (35 %), doba dojíždění do práce je příliš dlouhá (28 %), omezený kariérní růst (27 %), nebo pociťují nedostatečnou vyváženost osobního a pracovního života (26 %).

„Důvody pro odchod či setrvání v zaměstnání se samozřejmě liší podle věku respondentů. Například 42 % lidí z generace Z zůstane u svého současného zaměstnavatele, pokud jim bude nabídnut kariérní postup, 50 % mileniálů zase nebude hledat jinou práci v případě, že pracoviště současného zaměstnavatele má dobrou polohu, a necelá polovina generace X setrvá, když dostane nabídku zajímavé práce. Z jiného spektra je pak priorita tzv. generace boomers, která reprezentuje lidi ve věku 55-64 let. Tato skupina nejvíce ocení finanční zdraví zaměstnavatele,“ komentuje Alžběta Honsová.

PSALI JSME:
Spokojenost v zaměstnání roste, dvě třetiny Čechů loni dostaly přidáno

„Faktorem, který mezi respondenty oproti loňsku získal největší nárůst co do důležitosti, konkrétně se o 17 % zvýšil, je lokalita pracoviště. Z průzkumu vyplývá, že je to stále významnější faktor a aspekt pro setrvání či odchod od zaměstnavatele. U důvodů pro odchod je také zajímavé, že hned za platem je faktor, který v podstatě nemusí být vůbec o penězích, ale o pocitu uznání a ohodnocení toho, co ve firmě dělám. Lidé tedy stále mění práci nejvíc pro peníze, ale hned potom je to i proto, že se cítí nedoceněni a to nemusí nutně znamenat finančně,“ dodává.

Rozdíly mezi věkovými skupinami jsou patrné i v případě argumentů pro odchod ze zaměstnání. Například 34 % lidí patřících do generace Z opouští svého zaměstnavatele, pokud nemají dostatečné kariérní příležitosti, 31 % mileniálů odchází, pokud vnímají problémy s nalezením dostatečné rovnováhy mezi pracovním a osobním životem, 41 % lidí z generace X odchází, pokud jim chybí uznání či ocenění a 31 % z generace boomers odchází od zaměstnavatelů, pokud demonstrují špatné vedení.

PSALI JSME:
Peníze nejsou na prvním místě. Častěji měníme práci kvůli mezilidským vztahům

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zaměstnání

Nabídka volných pracovních míst klesá

Navzdory nepřesvědčivým výsledkům české ekonomiky v posledním roce a půl se situace na trhu práce rozhodně nijak dramaticky nevyhrotila. Ekonomika byla sice v útlumu, na trh práce přicházeli další lidé, nicméně …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB