Těžký rok pro české automobilky?

Český statistický úřad (ČSÚ) přinesl tento týden pořádnou porci dat. Začalo to předběžnými údaji o tuzemské inflaci za duben a pokračovalo statistickými daty k průmyslu, stavebnictví a zahraničnímu obchodu. Dnes se s tuzemskými analytiky a ekonomy podíváme na průmysl, o víkendu s nimi rozebereme další dva zmíněné sektory domácí ekonomiky.
Hodnota nových zakázek v tuzemském sektoru automotive je podle statistických údajů meziročně nižší o téměř pět procent. Ilustrační foto: Škoda Auto
Hodnota nových zakázek v tuzemském sektoru automotive je podle statistických údajů meziročně nižší o téměř pět procent. Ilustrační foto: Škoda Auto

A protože interpretace statistických údajů je především hra s čísly, spektrum hodnocení březnové průmyslové produkce je v názorech analytiků a ekonomů, kteří poskytli Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) své komentáře, opravdu široké. Od optimistických, přes v zásadě opatrně neutrální až po kritické.

Optimismus reprezentují například ekonomové Komerční banky. „Průmyslová produkce pokračovala i v březnu solidním růstem, který předčil naše i tržní očekávání,“ sdělila naší redakci Jana Steckerová, ekonomka KB. „Tuzemská průmyslová výroba navázala na únorový nárůst a v březnu dále rostla,“ doplnil ji kolega Kevin Tran Nguyen.

S opatrným hodnocením pak přišel hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE Radomír Jáč, podle nějž „tuzemská průmyslová výroba vykázala za březen poměrně solidní výsledek“. Stejný přístup, tedy použití relativizujícího slůvka (poměrně, relativně, pozn. aut.) použil i Petr Kymlička, partner Moore Czech Republic: „Průmyslové produkci se v březnu relativně dařilo.“

Růžové brýle při čtení statistik ČSÚ naopak sundal Petr Smutný, partner společnosti PwC pro restrukturalizace: „Zatímco v lednu a únoru se ale průmysl chystal k nadechnutí a zastavení svého pádu z loňského ruku, nyní přicházejí z českého průmyslu spíše negativní signály.“

A podobně data za předminulý měsíc četl i analytik Raiffeisenbank Martin Kron: „Průmyslová výroba se v březnu bez sezónního očištění zvýšila meziročně o 4,5 procenta. Pokud ovšem údaje očistíme o nestejný počet kalendářních dní, růst činil pouze 1,4 procenta a vymazal tak propad ve stejné výši z předchozího měsíce.“

Podle Smutného z PwC „hlavním problémem tuzemského průmyslu zůstává chybějící poptávka ze sousedních zemí, především ze stagnujícího Německa, které je letos zatím na černé nule a bude v dalších čtvrtletích ohrožovat náš predikovaný hospodářský růst v čele s průmyslovou výrobou“.

„Dalšími stále významnějšími riziky pro český průmysl jsou Čína se svými levnými výrobními zdroji, geopolitická hrozba obchodní války a nadbytečné kapacity podniků v důsledku malé poptávky, což může vést k vlně propouštění v průmyslu. Pozitivní kartou může být rozhodnutí České národní banky snížit úrokové sazby a zlevnit tím firmám nejen v průmyslu jejich úvěrové financování,“ uvedl Smutný.

Jak ve svém komentáři pro faei.cz zdůraznil analytik RB Martin Kron, zvýšení průmyslové produkce v meziročním vyjádření jde na vrub zejména zvýšené výrobě elektřiny, kde se projevila nižší srovnávací základna z minulého roku v souvislosti s teplejším počasí, než bývá obvyklé: „V tomto ohledu se tak opakuje situace z února, kdy výroba vzrostla také o více než deset procent.“

Právě tato oblast podle jeho názoru podržela celý tuzemský průmysl v letošním prvním čtvrtletí nad vodou: „Ostatní sektory vesměs stagnovaly, přičemž pro nás klíčová výroba motorových vozidel byla nižší o 2,1 procenta. Automobilový sektor se navíc bude muset potýkat s aktuálními cly ve výši 25 procenta ze strany USA (na zkompletovaná auta, ale i autodíly), které situaci rozhodně nezjednoduší.“

Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic, k výrobě elektřiny poznamenal, že růst měla na svědomí „nižší loňská srovnávací základna“. Kevin Tran Nguyen z KB naopak uvedl, že výroba v energetickém průmyslu v březnu meziměsíčně klesla o 2,4 procenta: „Přesto ale zůstává oproti loňsku zvýšená, to ovšem do určité míry určuje počasí.“

Až na analytika RB Krona se ale nikdo ve svém komentáři blíže nepozastavil nad statistickými daty pilíře tuzemské ekonomiky – automobilového průmyslu. Dodejme, že automotive tvoří v Česku asi 26 procent celkové výroby a 24 procent exportu. „Hodnota nových zakázek v sektoru automotive je meziročně nižší o téměř pět procent, což naznačuje těžký rok českých automobilek,“ uvedl Kron.

A protože podle nás aktuální údaje českých statistiků nezavdávají mnoho důvodů k optimismu či k lakování na růžovo, přikláníme se k hodnocení vývoje české ekonomiky, jak jej vidí tým analytiků Raiffeisenbank a společnosti PwC. Většina sektorů totiž vykazuje přinejlepším stagnaci a reálným rizikem je, že výkon tuzemského průmyslu se i letos sníží. Třetí rok za sebou.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek